Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone: Nytt registrerat varumärke från Apple

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den amerikanska ryktessiten MacRumors rapporterar att Apple har registrerat varumräket "iPhone" (nr 930990) i Australien.

Utdrag ur patentet:
"Class: 9 Computer hardware and software"

"Class: 38 Communication by computer; communication between computers; rental and rental of communication apparatus and electronic post fans for personal use; electronic news services; electronic sending of data and stands on Internet or other data bank; supply of data and news by electronic sending; obtaining of access for electronic news services relating to here by shop of information and data on the Internet."

"Class: 42 Computer services; development and sale of media for use in computer networks, cable in bulk networks and worldwide communication networks; web site hosting; woven -site- hosting; software leasing; advisory services relating to computers, software electronics, telecommunication, security and -authentisierung-; enable of information, computer networks, cable in bulk networks and worldwide communication networks; advisory services and computer technical support services, computer networks, software and computer operated stands management and -workgroup-assembly on computer networks and worldwide communication networks; enable of software updating by computer networks and worldwide - komunikationsnetzwerke-; enable of on line magazine in area of computers and computer software"

Sedan några år tillbaka har Apple köpt rättigheterna till domännamnet iPhone.org, vilket har bidragit till en mängd rykten.

/M

Precis...
Är det en ny mjukvara för IP telefoni - som antytts tidigare. El är det en 3G telefon?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-03 18:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Precis...
Är det en ny mjukvara för IP telefoni - som antytts tidigare. El är det en 3G telefon?

Näää, inte 3G, utan G3 såklart..

Det verkar ju mest troligt att det är någon form av IP-telefoni, förhoppningsvis med video-telefoni kompatibilitet. Ungefär som iChat, med Rendezvous på lokala nät och någon samordnande server för vänner som inte är på det lokala nätet. Lär nyttja mpeg4 för komprimering.

Men jag drömmer om en Apple GSM/GPRS mobiltelefon. De skulle kunna licensiera Symbian OS. Det smarta med Symbian är Apple man ändra användare-gränssnittet, men slipper att utveckla allt det svåra underliggande.

De skulle lätt kunna göra en konkurrenskraftig mobil, som alla Mac-användare och iPod användare skulle känna sig hemma i.

Gärna en fullmatad mobil, med kamera, bluetooth, mp3 och annat gott.

Samtidigt skulle Apple kunna rulla ut bluetooth i alla deras maskiner.

Jag skulle gärna vilja ha en mobil där jag kan ställa in alla inställningar på min dator, istället för i det lilla fönstret på mobilen.

MacRumors.com rapporterar nu att iPhone även har registrerats i Storbritannien. Den 21 oktober 2002 registrerades varumärket iPhone av Appel Computer i Storbritannien. Enligt ryktet rör det sig om samma patentklasser som det Australienskiska patentet.

Och det är väl rimligt att anta att det rör sig om någon mjukvara för IP-telefoni, en .Mac-tjänst kanske?

/M

Det låter väldigt troligt, ja. Hoppas att en sådan tjänst kommer till Sverige också. .Mac måste göras internationell fullt ut - med "lokala tjänster" och kanske "lokala" servrar, för bättre prestanda.

Nya rykten från LoopRumors, om vad iPhone egentligen kan vara.

LoopRumors påpekar att de samtliga i-program från Apple sammarbetar med någon form av hårdvara. iTunes fungerar ihop med mp3-spelare, exempelvis iPod, iDVD & iMovie sammarbetar med digitala-videokameror, iPhoto är till för dig med digitala-stillbildskameror. iSync fungerar ihop med handdatorer och mobltelefoner osv... (jag har dock inte kunnat lista ut vilken hårdvara iChat fungerar ihop med).

På dessa grunder hävdar LoppRumors att även iPhone kommer att vara ett program som är till för någon extern hårdvara;

"From the information we’ve gathered, there is no evidence that a “cellular” phone is in development at Apple. Instead it is said to be a phone for the home/small office. iPhone is said to be a screen-based telephony application that supports CallerID, and works with a Zero Configuration FireWire based telephone/answering system now in the works at Apple. Contact information and ring tones can be shared between the telephone and the digital hub it’s connected to. Additional details were not available regarding specific features or exactly what other information can be transferred between the two devices."

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-12-22 21:03

Tror jag tog upp det förut någon gång... Men allt snack om att de mobila telefonerna med funktioner som handdatorerna har idag kommer att vara det enheter som är de mest uppkopplade av alla datorer inom ett par år. Detta bådar väl för att Apple som ett av de största bolagen på operativsystemen borde finnas med på den marknaden. Inte minst för att ge mervärde för sina egna kunder idag.. Vore ju dumt att inte komma in på den marknade så tidigt som möjligt..

Detta borde man väl då inte göra med egen hårdvara som man haft på datorsidan, utan i samarbete med det stora bolagen som finns. Där vi redan sett ett visst intresse från Sony Ericsson. Alltså så låter ju alternativet att man försöker smyga in i symbian gruppen som ett starkt, bra och troligt alternativ. Borde vara intressant från bolagen i den gruppen att få in en spelare från datorsidan som Apple med ett starkt varumärke och med en styrka just inom användargränssnitt och design. Dessutom har ju Apple redan visat sig där med QuickTime..

Men visst skulle dom ju kunna komma med en egen 3G telefon med oslagbart operativsystem och funktion... Men frågan är om det inte är lite väl långsökt. I så fall är det nog i samarbete med exempelvis Sony Ericsson som hårdvaruleverantör.

Ingen som hört något ryckte på den fronten?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 15:08

Eller hur, Gambit ?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 12:24
Citat:

quote: Eller hur, Gambit ?!

Du menar väl "Eller Lur ?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 17:21

István, du e kul du

Nä den har ingen lur, den har blåtand och headset !

Jag chansar på en liten hemma-nalle som först och främst kör någon slags ip-telefoni över nätet via airport.
Bläddra i adressboken på datorn direkt i telefonen och sånt.
Skulle tro den lyser i mörkret också

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
Jag chansar på en liten hemma-nalle som först och främst kör någon slags ip-telefoni över nätet via airport.
Bläddra i adressboken på datorn direkt i telefonen och sånt.
Skulle tro den lyser i mörkret också

Betyder det att jag ska vänta med att köpa en trådlös Siemens hemma???

Macworld avslöjar idag att iPodarna med fjärr har ett bluetoth-chip och skulle kunna komma att användas som telefon med en konverter från tyska dr Bott...

Macworld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 13:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Macworld avslöjar idag att iPodarna med fjärr har ett bluetoth-chip och skulle kunna komma att användas som telefon med en konverter från tyska dr Bott...

Macworld

April april...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
April april...

Fan den gick jag på fett om det är så!

Hahahaha *torkar tårar ur ögonen*

Tur man inte har någon iPod då för att i så fall hade jag varit ledsen nu

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-04-01 14:35

E inte det ett aprilskämt?

1
Bevaka tråden