Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"loggar" tar extrem plats, ofarligt att ta bort?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har minnseproblem på min hårdisk. Har precis installerat om systemet och börjat hantera tusentals raw filer i Captor One.

Problemet jag finner är att hårddiskutrymmet tar slut snabbt som satan. Hittade felkällan: root > Biblotek > Logs som är på ca 18 gb.

Har cocktail installerat, så är det bara att rensa alla "log files" eller?

Daniel

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 16:11

Du kanske borde titta i loggarna och se vad det är som skriver i den hela tiden.

Vilka program kan man kolla dem i? Testar cocktail men det händer inget...?

Testar även bbedit, men det tar kanske lång tid pga storleken på filen...
de andra funkar i bbedit.

Daniel

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 18:58

Dubbelklicka på logfilen så borde den automagiskt öppnas med Systemmeddelanden (Console på engelska). Posta en bit av logen så kanske folk kan hjälpa dig.

Har försökt att öppna logfilen, men tyvärr så hänger sig programmet hela tiden. Funkar dock med mindre filer...

Vad kan hända ifall man slänger filen? Det är väl bara en logfil eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 21:18

Klart som fan att den hänger sig när den försöker öppna 17.78GB av text. Jag skulle slänga den och försöka öppna den nya innan den blir så stor. Är ju som du säger bara en .log-fil, så skulle jag tänka iallafall.

Har du problem med att öppna loggen kan du använda tail i terminalen, så ser du bara de sista tio raderna. För att se mer lägger du till "-n 50" för att se de sista 50 raderna i loggen:

tail -n 50 /Library/Logs/Console/501/Console.log

Då kanske du kan få en förklaring till varför den är så eländes stor. För 18GB är lite i överkant. Inte ens om du låter datorn sova nattetid så att de dagliga städskripten inte körs så bör den bli så stor.

Eftersom loggfilen redan är arkiverad så är det bara att kasta den om du vill.

gammal tråd blir aktuell igen.
min flickvän har samma problem bara att hennes logfil (på samma ställe) tar upp 30gb, helt extremt mycket. vad är detta och kan man bara ta bort dem helt sonika? nån som vet får gärna yttra sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 00:21

något som skriver en ofantlig massa till loggen, kommandot "tail" i terminalen som tidigare talats om visar dig de senaste raderna vilket kan ge en indikation om problemet.

Den Console.log skall dock automatiskt roteras av systemet själv, kontrollera att filrättigheterna är korrekr etc med skiv verktyg.

fattar inte helt svaret men jag undrar om det är farligt att ta bort dessa.?

Det är inte farligt att ta bort logfilerna.
Men innan du tar bort den är det väl smart att kolla vad som orsakar problemet, eller hur?
Annars kommer samma problem att återkomma...

Som tipsats tidigare i tråden kan du testa att skriva:
tail -n 50 /Library/Logs/Console/501/Console.log
i terminalen för att se vad som skrivs i loggen.

Sen kan du ju testa att reparera rättigheterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 12:22

Nej, det är inte farligt. Däremot kan det vara intressant att granska loggarna (förslagsvis då med tail som nämnts ovan) för att se varför datorn kräks ut så mycket information till dem.

låter bra, ska ta mig en titt och posta vad det stod, ni kanske kan hjälpa mig att tolka det sen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 13:00
Ursprungligen av Patric08:

låter bra, ska ta mig en titt och posta vad det stod, ni kanske kan hjälpa mig att tolka det sen?

Posta inte hela loggen bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 08:38

Nu var det min tur. Upptäckte en klump med loggar på 62.42GB(!) i morse. Vet att Mac OS X har UNIX i botten och all och folk vill inte vill att Mac OS X gör massor med saker själv men nog fan kan det väl åtminstone finnas ett alternativ att säga till är loggarna sväller så otroligt? 62.42 GB är ju helt sjukt mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 14:22

nu är ni 3st med samma problem och ingen har lyckats att posta ett exempel ur loggarna så någon har en chans att lista ut vad det är som är felet.

Sen att os x inte roterar loggarna tyder mer på att det är något som hindrar os x att köra sina vanliga "städa upp" rutiner.. anledning till detta finns med största sannolikhet i loggarna med..

En relaterad fråga, loggar ni någonsin ut/stänger av datorn eller lägger ni dem endast i vila ?

  • Medlem
  • 2007-07-18 12:31

kalkonbuggen - igen?

Hej,
jag är inte säker. Men för ett år sedan eller så beskrevs 'kalkonbuggen' i MacWorld. Det var ett fel som INTE drabbade amerikaner utan bara 'utsocknes' som Sverige. Tydligen loggade OS X VARJE tangenttryckning som skedde på ett svenskt tangentbord. Det var 2 - 3 poster med något tiotal tecken i varje. Om jag minns rätt 68 tecken. (per tangenttryckning!!!!)

Kan denna 'kalkonbugg' återuppstått??

Tomas Ytterberg på MacWorld - skriver
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=37959&pid=420912&mode=threaded&start=#entry420912

"Du menar kalkonbuggen i tidiga Tiger-versioner? Jag vet inte om den är kvar, måste kolla det med nästa nya Mac.

Men det är lätt att se, kolla i windowserver.log om det finns massor av "key translation failure"-rader. Du får två rader för varje gång du trycker ned en tangent vilket kan sega till det i exempelvis Word.

//Thomas "

  • Oregistrerad
  • 2007-07-18 16:22
Ursprungligen av ntity:

nu är ni 3st med samma problem och ingen har lyckats att posta ett exempel ur loggarna så någon har en chans att lista ut vad det är som är felet.

Sen att os x inte roterar loggarna tyder mer på att det är något som hindrar os x att köra sina vanliga "städa upp" rutiner.. anledning till detta finns med största sannolikhet i loggarna med..

En relaterad fråga, loggar ni någonsin ut/stänger av datorn eller lägger ni dem endast i vila ?

Kan inte göra annat än att hålla med - Om någon förväntar sig att få hjälp med sina problem får väl han för #%¤% ta o hjälpa till lite också. Säger man A får man säga B också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 18:04
Ursprungligen av ntity:

nu är ni 3st med samma problem och ingen har lyckats att posta ett exempel ur loggarna så någon har en chans att lista ut vad det är som är felet.

Prova att öppna en 30GB stor textfil så ska du se hur lätt det är. Detta hände mig över natten med Handbrake igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 18:11
tail -n200 filnamn | less

Ovanstående ger de 200 sista raderna i filnamn, borde gå bra mycket snabbare än att försöka öppna loggar i en textredigerare.

Jag har ett annat problem med Systemmedelanden.
Kl 00.00 öppnas Systemmedelanden och visar två samma loggar som natten innan och innan och innan...
Trots att jag rensar loggarna kommer den tillbaka igen och igen...
En log heter console.log och den andra clamXav-scan.log
Detta trots att jag avinstallerat ClamXav via både AppZapper och ClamXav's egen avinstallerare.
Loggarna är inte jättelånga, men inte särskilt korta heller.
Postas på begäran.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Jag har ett annat problem med Systemmedelanden.
Kl 00.00 öppnas Systemmedelanden och visar två samma loggar som natten innan och innan och innan...
Trots att jag rensar loggarna kommer den tillbaka igen och igen...
En log heter console.log och den andra clamXav-scan.log
Detta trots att jag avinstallerat ClamXav via både AppZapper och ClamXav's egen avinstallerare.
Loggarna är inte jättelånga, men inte särskilt korta heller.
Postas på begäran.

Kolla så du inte har kvar några preferensfiler av programmen.

Slängde com.apple.Console.plist tillsammans med några console-loggar
och ClamXav-scan.log. Får se om det hjälper.
En sökning på ClamXav ger nu inga träffar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 12:53

Console.log är system loggen så den kommer du inte bli av med, dock skall den ju roteras av systemet automatiskt.

Ett smidigare sätt att nollställa loggarna om de nu vuxit sig så vilda att systemet inte kan rotera dem själv är att i terminalen skriva "echo > ClamXav.log" exempelvis vilket nollställer log filen till en tom fil igen.

Sedan finns det ju även program som OnyX för att manuelt köra systemets städfunktioner om man känner att det behövs.

Kör man inte med Leopard så är Anacron smidigt för att fixa scripten - vilket buggar i OS X10.4. Installera och glöm bort.
http://members.cox.net/18james/anacron-tiger.html

Jag kör redan MainMenu sedan ett bra tag tillbaka, men ska kolla upp Anacron också.

Testade att ställa om klockan till 23.59.55... 00.00.10 hade varken console.log eller ClamXav-scan.log poppat upp - så det verkar funka fint nu

Tack för alla tips och hjälp.
God Jul och Gott Nytt på er
o<(:-)D

1
Bevaka tråden