Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En samling problem - OS X 10.5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-12-22 03:08

Det uppstod problem med min MacBook Pro efter att jag haft den på tåget idag, använde den som vanligt men efter ett tag dog den bara, som om den hade räknat fel på hur mycket ström som var kvar i batteriet och inte varnade i tid. Den gick inte ner i vila eller något, stängde bara direkt av sig.
Nu har jag problem med att ethernet inte fungerar, den säger att sladden är "unplugged" även fast den är i, har testat i Windows på samma dator och då fungerar det.
Har också testat trådlöst nätverk men det fungerar varken i Windows eller OS X så det kanske är nätet som krånglar där.
Två andra skumma grejer nu är att lampan på kontaken till datorn som visar om batteriet laddas eller inte står och blinkar mellan "laddar" och "färdigladdad" (både i Windows och OS X), ikonen i OS Xs meny gör likadant. Sen låste sig OS X helt nyss, fick lov att hålla ner avstängningsknappen i fem sekunder.
Det konstigaste är ju att ethernet inte fungerar, om jag inte får det att fungera så är det väl ominstallation av OS X som gäller... suck. Hoppas den slipper in på reparation bara, helt trött på det!
Datorn är en ganska ny MacBook Pro 15" (knappt ett år gammal skulle jag tro), OS X 10.5.1.
Hoppas någon har någon idé om vad som kan göras... har testat nulla pram men det hjälpte inte.

Senaste nytt: trådlöst fungerar iaf, och den dör ~10 minuter innan den tror att strömmen är slut.

Senast redigerat 2007-12-22 03:39
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-12-22 10:11

Prova att nollställa SMC: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319
Funkar inte det är det nog ditt batteri som gett upp, tyvärr. Sånt kan hända. Kan också vara laddkretsen i datorn som pajjat, tristare.

Jag har exakt samma problem med att datorn plötsligt stänger ned utan varning när man kör på batteri. Det har aldrig hänt förrän uppgraderingen till 10.5 så det är väl ytterligare en i raden av buggar. Men 10.5.2 är runt hörnet och har fixar för SMC om jag inte minns helt fel.

Det har inget med kalibrering av batteriet att göra?

  • Medlem
  • 2007-12-22 15:44

Kalibrering borde väl inte avhjälpa det, och jag har testat SMC-reset. Så det blir väl att vänta på 10.5.2 då, se om det fixar.
Men riktigt fånigt att ethernet inte funkar...

Laddarindikatorn lyser stabilt grön nu iaf.

1
Bevaka tråden