Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic eller Live?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag förstår att det inte går att jämföra programmen men min fråga är som följer.
Jag vill sätta mig in ett av programmen för att lära mig skapa musik. Det kostar ju en del och går åt mycket tid och jag vet inte vad jag ska börja med. Jag sysslar mycket med dj'ande så Live kanske är bättre men om Logic är mycket bättre för musikskapande kanske jag bör sattsa på det från början. Jag ska skapa elektronisk dansmusik hur som helst.
Vad är för/nackdel med respektive program?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-27 15:21

Du kan klara dig med vilketdera. Den stora skillnaden är arbetssätt. Live kommer till sin fulla rätt när man vill kunna göra allt i realtid. Vill du t.ex. kunna göra låtar genom att "jamma" i programmet så är live det självklara valet.
Om du jobbar mer linjärt, alltså gör låten i steg så blir nog logic trevligare. Speciellt om du vill köra med många kanaler (smärtgränsen för rörighet i live är runt 20-30 kanaler beroende på skärm).

Dock: Logic kräver doktorsexamen i raketmus...fysik. Bara att förstå hur du sätter upp din virtuella studio i detsamma kräver en hel del insikt i hur de tänkt.

Jag vill hävda (körde Logic på PC och senare Live) att Live är mer rakt på sak, mer interaktivt och snabbare att plocka upp och göra musik med.

Ditt miltal må variera.

tack för kommenterarena

jag väljer gärna Live för det verkar enklare men vill inte investera tid o pengar i det om jag missar massa värdefulla grejer.

En annan fråga på ämnet. Nu har jag ju tänk köpa programmet i vilket fall men om man laddar ner en olaglig kopia vilket man inte får så är storleken på Live ca50mb och logic 8gb varför?
Hur kan dom funka bra båda två när storlekarna varierar så?

  • Medlem
  • 2007-11-27 15:58

Storleken på ett program säger inget om hur bra det är.

Den extra storleken är ljud som man kan använda i programmet. Även Live går att köpa med en stor ljudbank på CD/DVD. Det finns en mindre version av Live som går att köpa i nerladdad version (den du sett som piratkopia) utan det stora ljudbiblioteket om man inte bryr sig om de extra ljuden. Något som inte går med Logic som enbart går att köpa på CD/DVD med tillhörande ljudbibliotek. Köper du Live utan ljudbilbioteket blir det lite billigare. Det finns dock ljud även i nerladdningsversionen, så du kommer inte stå helt tomhänt utan extra ljud om du väljer det alternativet.

Ska du DJ:a och göra elektronisk musik säger jag spontant Live, men precis som Arete skriver så funkar bägge. Det har varit ett par diskussioner redan om Live vs andra program (bland annat Cubase, vilket väl är rätt Logic i storlek och upplägg), så gör en sökning och se vad som redan skrivits.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 14:46

Definitvt Logic! Nästan alla musiker jag känner kör på Logic och dom ÄLSKAR det. Har även fipplat med det själv och det är lätt att lära sej. Live är väll bättre om man bara vill DJ'a, men inte om du planerar att gå vidare. My personal opinion.

Och de flesta musiker jag känner använder Live och älskar det.

För att expandera det jag skrev ovan: Jag skulle säga att det är två rätt olika program, även om grundfunktionerna överlappar.

Live är orienterat för att skapa musik i farten, för att spela live, för att DJ:a och för att jobba patternbaserat, dvs mycket mer orienterat mot elektroniskt musikskapande. Logic är mycket mer inriktat på traditionellt komponerande och ljudinspelning, fast båda har närmat sig varandra (Logic med mer fokus på loopmanipulering, Live med DAW-funktioner).

Jag är kanske partisk eftersom jag gick från (en gammal version) Logic till Live, men det kändes i väldigt hög grad som en uppenbarelse med ett program som kändes som skräddarsytt för att göra elektronisk musik.

Sen är Live dessutom lättare att komma igång med (även om Logic bättrat sig när det gäller gränssnitt) och har en i princip helt funktionell demo, så också av det skälet kan det vara vettigt att börja med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-29 07:55

Jag skulle nog inte vilja påstå att Live är lättare att använda än Logic 8 (som innebar en revolution i gränssnittet och har numera enligt mig marknadens överlägset bästa). Jag har för ett par år sedan gjort ett allvarligt försök att förlägga min "DAW-verksamhet" till Live, men stångade mig blodig på många sätt.

För mig är det ingen tvekan om att när det gäller DAW så väljer jag Logic åtta dagar i veckan. Live använder jag däremot just live och då är det såklart Session View-tjottafräset som gäller.

Så tänker jag. Vet dock att det finns folk som gillar Lives DAW-läge också.

Har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra. Jag har bestämt mig för Ableton live men har inte råd med nyaste versionen. Är det ren idioti att köpa Ableton Live 6 LE för 129euro ?
Jag är ju total nybörjare och vill lära mig programmet och äntligen få komma ihåg men missar jag något viktigt med att köpa den versionen eller är det en bra prova på version ?

Martin

LE-versionen är lite väl begränsad tycker jag - många begränsningar i antal spår och effekter, och det tror jag man snabbt slår i taket med, även som nybörjare. Men ett alternativ kan ju vara att köpa tex Live 5 eller 6 begagnat - även om den senaste versionen har ett par finesser så är grunden nästan identisk.

Ytterligare ett alternativ kan vara att hitta någon Live Lite-version - det följer med rätt många ljudkort. Då kommer du undan med en uppgradering för €300 istället för €420 för hela programmet.

  • Medlem
  • 2007-12-22 12:59

Live 7

hmm jo när man jämförde LE vs hela 6an så kändes det som det var många viktiga saker som var begränsade.

Kan ju köpa med studentrabatt ableton live 7 (full version) för 209eur eller ableton suite med alla extra saker för 319eur men det var en sån jobbig process med att faxa kopior på id kort och kontonummer osv..

  • Medlem
  • 2007-12-22 19:21

Du lär ju kunna scanna/fota och maila, inte årets uppoffring kanske.

Japp, har du studentrabatt är det bara dumt att köpa LE. Suite för 319€ är ju definitivt prisvärt, men jag vet inte hur nödvändigt det är med extrapluggarna egentligen. Basbehovet går att täcka rätt bra med det som finns inbyggt i Live och med gratispluggar.

1
Bevaka tråden