Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Demonterad iMac-globe 17" död efter ihopsättning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag servade en Imac globe 17" för att byta minne/hd/dvd, när jag plockat ihop allt och slår på den så är det bara fläkten som går, i övrigt död.

Är så bedrövad över detta! Har provat resetta PMU, satt tillbaka den gamla grejerna men inget fungerar. Ingen bild, röda dioden undertill lyser. Datorn går att stänga av genom att hålla in powerknappen.

Någon som har en susning?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-12-21 18:54

Ja, det vanliga brukar vara att en IDE-kabeln (eller någon annan kabel) hamnar i kläm eller lossnar lite när du sätter ihop burken. Prova att dela på den igen och okulärbesiktiga kablarna (och tryck fast alla kablar) och om du inte ser något uppenbart så prova att starta den kort med botten av så att säga. Går den igång korrekt å så sätter du ihop den igen och är försiktig med kablarna

Det enda "fel" jag gjort var att klämma de två svarta strömkablarna lite, har delat på den ena och satt en "sockerbit" där men inget positivt hände. Jag har provat köra den med locket av men då funkade den inte alls, dvs fläkten still. Men som du säger bollman så ska jag plocka den i "molekyler" för att okulärbesikta den. Vad kan ha gått fel annars? Finns någon möjlighet att moderkort/processor tagit stryk? Jag förstår inte av vad då jag följt instruktionerna till punkt och pricka. Kylpasta osv osv....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-12-22 09:47

Kolla IDE-kabeln noga, den kan väldigt lätt komma i kläm när du sätter tillbaka vaggan med HD/DVD. Det har hänt mig flera gånger och resultatet blir precis sådär, fläten går men inget mer händer. Skruva ur vaggan och kolla att den inte är klämd.

Ursprungligen av bollman:

Kolla IDE-kabeln noga, den kan väldigt lätt komma i kläm när du sätter tillbaka vaggan med HD/DVD. Det har hänt mig flera gånger och resultatet blir precis sådär, fläten går men inget mer händer. Skruva ur vaggan och kolla att den inte är klämd.

Jag grottade i maskinen igår natt igen. Jag provade att köra den korta stunder med kåpan av. Jag har mätt strömmen på molex-kablarna och dom lämnar 12v och 5v... hårddisken snurrar om jag INTE har ide-kabeln inkopplad... om jag har den i så står disken.... DVD-enheten "lider" inte av detta utan den fungerar oavsett om kabeln är i eller inte.

Jag har även provat en annan ide-kabel till hårddisken men samma problem. Det enda "fel" jag kan komma på att jag gjort är att applicera kylpasta mellan processor och heatsink... det verkar inte som om man ska göra det. Min teori blir då att kylpastan "distanserat" sig från heatsinken och att den överhettat.... med följd att logikkortet är trasigt...

Det som jag vet nu är att strömförsörjningen fungerar till båda enheterna, men att något gör att disken inte snurrar, någon bild på skärmen har inte synts till heller.

Jag befarar som sagt det värsta.....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-12-25 01:01

Detta är ett IDE-problem. Vad gjorde du i datorn? Bytte disk? Kontrollera att den ena enheten är master och den andra slave. Kolla sen så att kabeln ligger fri och inte är klämd så skall datorn funka. Bränna moderkort gör man inte sådär lätt!

Ursprungligen av bollman:

Detta är ett IDE-problem. Vad gjorde du i datorn? Bytte disk? Kontrollera att den ena enheten är master och den andra slave. Kolla sen så att kabeln ligger fri och inte är klämd så skall datorn funka. Bränna moderkort gör man inte sådär lätt!

Jag bytte disk, dvd, batteri och minne. Jag antar att eftersom dvd och disken är på olika kanaler ska det vara cable select?... eller båda master?

Kanske att iDE-kabeln hamnat ett stift fel åt ena eller andra hållet? Jag lyckades med detta konststycke när jag satte in en 2,5-disk i ett externt kabinett. Bara ett svagt klickande hördes. Ut med grejerna igen, och nästa gång märkte jag att kabeln skulle sitta annorlunda. Ingen skada skedd och allt funkade (och funkar fortfarande) som det ska.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-14 09:57

Jag brukar köra disk=master och optisk=slave för att vara säker.

Mer minne i en iMac g4 Globe 800Mhz

Mer minne i en iMac g4 Globe 800Mhz

Du som har varit in i den Kan man bara sätta i ett minne

So Dim Pc 133 Eller som jag läste någonstans att den har ett 169 pin minne & ett SoDimm

Anders sthlm

Svar gärna på AndersStromberg@netscape.net

1
Bevaka tråden