Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Think Secret lägger ner

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.thinksecret.com/news/settlement.html

Ger Apple sig själva en björnkram? Sådana sidor skapar ju tveklöst mycket uppmärksamhet åt Apple. Men man vill väl själva ha kontrollen. Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 22:24

Björnkram? Du menar inte björntjänst?

Jag tror Apple ville åt läckan i första hand, sen kanske dom köpte ut TS till slut, i uppgörelsen. TS är ändå inte vad den har varit (under tiden då läckan hos Apple fanns så var det andra bullar, TS visste typ det mesta rätt). Men visst, det är en ganska stor händelse, en av de äldsta ryktessajterna på nätet.

Think Secret hade nog passerat sitt bäst före datum redan innan Apple stämde dom.

Jag har lite mer kött på benen om att Apple kanske betalade sig ur det, för det verkar som om Apple låg risigt till och skulle ha förlorat men att Nick ändå ville gå vidare efter att ha drivit TS i 9 år, sedan han var 13 (!) år gammal:

MacRumors: Apple the Loser in ThinkSecret Settlement?

Kan ju vara helt andra förklaring också, eftersom det är en hemlig överenskommelse lär vi aldrig veta säkert.

Ursprungligen av Simon Templar:

Think Secret hade nog passerat sitt bäst före datum redan innan Apple stämde dom.

Jo, men tidpunkten som stämningen gällde handlade om äkta läckor, det är det ingen tvekan om (varför stämma annars?).

Med tanke på sidans nyhetsvärde under senare tid så är kanske förlusten inte så stor

Unnar Nick Ciarelli den troliga påsen pengar och inte helt körda relationer med Apple när han nu går vidare. Vem vet det blir kanske han som slår os med den häpnad Apple inte gjort på ett par år.

Jag säger bara...
Information wants to be free, not for sale

Nu är jag ännu mera stärkt i tron att det fanns pengar i det, även Gruber tror att det lutar åt betalning:

Larry Angell:

Anyone who thinks Nick at Think Secret didn’t get a big, fat check from Apple is naive.

That was my first thought, too. Those of you who are convinced that Apple cruelly forced Ciarelli to shutter the site against his will should re-read the cryptic press release. Could be a forced shutdown. Could be a payoff. Totally unclear from the press release. Some sort of deal that involved a reasonably-sized payoff, however, strikes me as more consistent with the tone of the press release and the brief comments Ciarelli and his attorneys have made.

The irony, of course, is that a site whose entire claim to fame and raison d’être was the exposition of “Apple secrets” has itself agreed to a secret deal with Apple.

spring spring..

å då kom övertrampet apple! Apple borde fokusera på att hjälpa dessa nyhets sugna användare i stället för att sätta åt dem. Jag hoppas att man i protest slutar snacka om apple vad det än må vara från och med nu...Apple behöver media eller?

Låt oss prova att inte snacka om apple och dess nya hippa whatever uppfinning.. i 6 månader. Skulle all media göra det skulle det garanterat påverka aktie priset till det sämre.. se hur sturska apple är då..Varför inte stänga ner exempelvis wallstreet journal som också kommer ut med apple scoop om påstådda produkter och nyheter..

Jag är PO:d på apple och det kommer förhoppningsvis att bli negativa vågsvall i media om detta.

pressfriheten är oinskränkbar! jag håller på att ladda ner hela siten just nu.. Den skall i all fall inte försvinna för evigt. Där står massor av intressant historik och annat nyttigt ju..Får väl läga ut den i plock och pinn version med mitt -mac konto

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-21 16:14

'Nyheterna' på Think Secret har ju kommit allt glesare, sannolikt beroende på att Apple allt effektivare har lokaliserat och täppt till läckorna utåt. Underlaget för siten sinar m a o sakta ut i ett intet. Att i det läget få ett bra ekonomiskt bud att totalt lägga ner ter sig som den bästa lösningen, åtm för Think Secrets del.
Apple däremot driver nog bara upp förväntningarna genom lite ryktesspridning. Men de vill förstås bestämma själva vad och när det ska 'läcka'. Och då är det skönt att bli av med okontrollerade spridningsvägar.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag är PO:d på apple och det kommer förhoppningsvis att bli negativa vågsvall i media om detta.

Jag förstår inte riktigt varför man ska bli så upprörd över Apple i detta fall. Nick var antagligen less, och som femtioelva personer redan skrivit i tråden så var Think Secret ändå inte mycket att ha på senare år, så när han fick ett bra bud så passade han på att lägga ner sajten och gå vidare. (Det är förstås bara spekulationer - men det är ett rätt troligt scenario.)

Folk ser ju till och med Apple som förlorare i sammanhanget, kolla mitt inlägg tidigare om detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-21 19:05
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

å då kom övertrampet apple!

Apple och Nick har kommit överens om ett hemligt avtal. Är det ett "övertramp" av Apple att ingå i ett avtal med en annan part?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 17:58

Herregud vad alla spinner igång. Pratar om demokrati och pressfrihet, fattiga eldsjälar mot jättar,"smutsigt äckligt multinationellt snuskföretag". Synd att ni inte kan lämna politik (och antagligen något pyrande USA-hat) utanför detta.

Ser absolut inget konstigt i att ett företag vill ha bort något som tjänar pengar på att snoka reda på och avslöja saker som i slutet skadar dem.

Allt detta snack om att "information ska vara fritt" och liknande är saker som är väldigt lätt att slänga ur sig när man själv inte lagt ned arbetstimmar på det. Sådant man förväntar sig av en 13-åring som inte jobbat en dag i hela sitt liv, inte av någon över 18...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-01 18:04
Ursprungligen av acke:

Ser absolut inget konstigt i att ett företag vill ha bort något som tjänar pengar på att snoka reda på och avslöja saker som i slutet skadar dem.

Helt riktigt. Det finns ingen som helst anledning till varför information om framtida Apple-produkter skulle vara "fria". Den sortens information finns det inget samhällsintresse i, och behöver således inte heller skyddas.

Ursprungligen av acke:

Allt detta snack om att "information ska vara fritt" och liknande är saker som är väldigt lätt att slänga ur sig när man själv inte lagt ned arbetstimmar på det. Sådant man förväntar sig av en 13-åring som inte jobbat en dag i hela sitt liv, inte av någon över 18...

Det finns gott om 18-åringar som inte jobbat en dag i hela sitt liv. Det är t.o.m. ganska vanligt att nyutexaminerade högskolestudenter (ca 21-25 år eller ännu äldre) inte har en aning om vad det innebär att arbeta, egentligen.

  • Medlem
  • 2007-12-21 22:37
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jag säger bara...
Information wants to be free, not for sale

Infomation wants to be free? Vill information något alls av egen kraft?

Det är för övrigt ren bullshit att information skulle vara gratis. Vad man än påstår är det alltid någon som betalar.

Jag tjänar min lön på att sälja information av en eller annan art, Det som betalar min lön är annonser och prenumerationer. Skulle jag göra det gratis?

Den som idéellt samlar information utnyttjar nästan alltid att någon annan har betalat, plus att den satsar sin egen tid. Även tid har ett värde.

Om kvaliten inte var tillräckligt bra spelar ingen roll. Pressfriheten är en av de viktigaste hörnstenarna i en demokrati (iofs tvivelaktigt om USA är en) och de företag som försöker tysta media ska ha allvarlig kritik för det. Ska ta mig en funderare på min macframtid nu.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-12-21 18:08
Ursprungligen av Code Red:

Ska ta mig en funderare på min macframtid nu.

Ja gör du det och byt till nåt käckt OS från Microsoft. För nåt sånhär skulle ju Microsoft ALDRIG göra. Och inte heller stänger dom ner sajter som heter www.mikerowesoft.com heller bara för att det låter nästan ungefär som Microsoft.

Ursprungligen av Mija:

Ja gör du det och byt till nåt käckt OS från Microsoft. För nåt sånhär skulle ju Microsoft ALDRIG göra. Och inte heller stänger dom ner sajter som heter www.mikerowesoft.com heller bara för att det låter nästan ungefär som Microsoft.

Vidga vyn lite. Har Ubuntu stängt ner siter? Världen består av mer företag än MS o Apple. Bara för att MS bär sig illa åt är det ok om Apple också gör det?
Om man inte bojkottar företag som motarbetar yttrandefriheten, när ska man göra det då?

Ännu mer uppgifter om att det fanns pengar inblandat: ThinkSecret Cash Settlement?

Ursprungligen av Code Red:

Om kvaliten inte var tillräckligt bra spelar ingen roll. Pressfriheten är en av de viktigaste hörnstenarna i en demokrati (iofs tvivelaktigt om USA är en) och de företag som försöker tysta media ska ha allvarlig kritik för det.

Han var less, sajten var förlegad och ointressant och han sålde ut, jag vet inte om jag skulle kalla det att bli tystad. Han hade ju uppenbarligen kunnat fortsätta om han hade velat, advokaterna var rätt säkra på att vinna ändå. Finns inte något som tyder på att Apple tvingade honom att välja den vägen han gjorde.

Ursprungligen av Code Red:

Ska ta mig en funderare på min macframtid nu.

Du är förstås fri att göra det, men för en sådan liten enstaka händelse känns det aningen överdrivet.

apple stängde väl inte ner sajten det gjorde han väl själv?

Ja, efter en hemlig överenskommelse som sannolikt inbegrep pengar o villkor.
Typ: ett erbjudande han inte kunde säga nej till.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-12-21 21:53

Allså låter han sig köpas...då kan jag inte se Apple som boven i dramat...speciellt som en del rykten säger att Apple antagligen hade förlorat en ev. rättegång...

Ursprungligen av lasselu:

Allså låter han sig köpas...då kan jag inte se Apple som boven i dramat...speciellt som en del rykten säger att Apple antagligen hade förlorat en ev. rättegång...

För vissa är Apple aldrig boven i dramat. Eller ungefär lika ofta som Jesus O:-)

Ursprungligen av Code Red:

För vissa är Apple aldrig boven i dramat. Eller ungefär lika ofta som Jesus O:-)

Apple är nog ett gott företag till 50 procent och ett ont företag till 50 procent.

På den positiva sidan står bra prylar, snygg design och en karismatisk ledare.

På den negativa sidan står hutlösa priser (jo), övernitiska advokater och hemlighetsmakeri in absurdum.

Men så länge man älskar Mac OS X finns det inget riktigt alternativ.

Undrar när Apple erbjuder mig en summa pengar för att inte skriva ryktesartiklar om kommande produkter?

Ursprungligen av Mikamar:

Undrar när Apple erbjuder mig en summa pengar för att inte skriva ryktesartiklar om kommande produkter?

Ja MacWorld är ju en "jättestor" tidning som nästan bara lever på rykten...

  • Medlem
  • 2007-12-22 00:32

Man måste ju komma ihåg att Apple gör affärsmässiga affärer. Allt snack om att de är "de goda" är ganska naivt.

och jag tjänar min lön på att hålla informatio hemlig, rolig det där
Men som sagt tror han tjänade på det här och att apple hade förlorat i en rättegång, men alla är väl nöjda egentligen?

Hur som helst tråkigt tycker jag.

Självklart säger advokater att de är säkra på att vinna. Har ni någonsin hört en advokat säga något annat? Jag är såklart besviken o tycker inte att Apple gjorde killen en tjänst. Även om kvalitén dalat så tyckte Apple det var värt att betala sig ur. Men man får se hur utvecklingen går. Tror det finns många högkvalitativa sidor som drivs att fattiga eldsjälar som jättarna lätt kan tysta med pengar om den dörren nu öppnats.
Förvånar mig att just ni är okritiska.

Eller är det möjligt att Apple mot en summa skulle få rensa kritiska trådar här?

Bevaka tråden