Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag undrar om det är någon som har hört något rykte om att det ska komma en uppdatering på iPod:sen inom en snar framtid den 7 januari kanske?).

Det var ju ändå ett tag sen dom hottade upp dem...
Eller är det bara mjukvaru updater som gäller nu?

/Christofer

iPod med större hårddisk kan bara kommer efter att tillverkaren har släppt en större variant. Tror fortfarande 20 Gb är den största.

Tror inte på det.
Och som det är nu är 20Gigaren den största.

Däremot om det kommer ut någon slags mjukvarutillägg till iPoden låter jag vara osagt även om jag ställer mig skeptisk till det också.

Vi får väl se.

iPod uppdatering kommer. När?Vet inte, men någon som har hyfsat bra koll på Apple världen sa att den redan testas i Cupertino. Så varför inte redan 7 januari 2003...

(Ska väl tilläggas att denna person kände till om de nya PowerBookarna 1 vecka innan de släpptes)

Jo, 20 gig är fortfarande den största 1,8 tumsdisken hos Toshiba. Frågan är om Apple följer sin sexmånaderscykel även för iPod, för i så fall är ju en uppdaterad modell inte helt otrolig, fast kanske på andra punkter än lagringsutrymme.

Jag hoppas på att Apple i januari släpper en firmwareuppdatering för dagens iPod så de kan köra AAC-ljud. Men det är möjligt (men inte troligt) att det krävs en ny iPod för detta och i så fall är det nog värt att vänta lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-01 23:13

Självklart kommer det en rejäl uppdatering av iPoden, men förmodligen inte förrän till sommaren...tidigast. Då handlar det troligen om en 30/40GB modell. Isamband med att detta sker är det också troligt att man lägger till en och annan funktionalitet i iPoden så att den alltmer kommer att likna en riktig PDA. Man "uppfinner Newton baklänges" igen ,skulle man kunna säga....

Möjlighet att kunna koppla en mikrofon direkt till iPoden hoppas jag verkligen på.

Visa QT-filmer på skärmen

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: zodijackyl:
Visa QT-filmer på skärmen

Yes. Och pocket-divx såklart.

gör som med iBook - låt specen vara kvar, men sänk med 500 - 1000 kronor istället.

va bra! Då väntar man ett tag till med att köpa sin iPod då.

Spännande och se om det är klart till 7/1...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-02 12:05

Färgskärm, så att kompabiliteten med iCal och andra kalendrar fungerar fullt ut.

Nej men highscore i Breakout och möjlighet att kolla alla ID3 tagar skulle vara trevligt.

Kolla detta!

Hittade följande på Toshibas hemsida:

Citat:

quote: Perfect for road warriors, the Portégé 2010 Series is built with a sleek, yet strong magnesium alloy casing that is 25 percent thinner than that of a standard notebook, and able to withstand the rigors of the constant mobile professional. Equipped with a 1.8-inch, 30GB HDD, offering storage that is equal to most desktop PCs available today, its powerful Intel® Pentium® III-M Ultra- 866MHz processor and USB 2.0 connectivity demonstrate Toshiba’s ability to answer the need of the traveling professional, while confirming its engineering excellence in the industry.

Dock ligger inte den som tillgänglig under Toshiba->Storage

Så nu finns det tydligen en 1.8" hårddisk på 30 Gb.
Så Apple kanske kan få ut en 30 Gb iPod nu till MWSF

Hmm, klart intressant! Apple har varit relativt snabba med att ta till sig de största diskarna Toshiba presenterat.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-31 12:09

kan ju inte bara öka diskstorleken hela tiden
det vore kul om dom la till lite fler funktioner....
men men kanske blir samma gammla ipod år 2008 lika stor samma gui som idag men med en 30 terrabyte disk

skulle inte klaga på en större disk men kräver lite mer inovativitet av apple än att bara öka disken hela tiden isf får dom sänka priset eller springer konkurrenterns snart om dem

iPod blir iPhone?

Mp3 + telefon låter ganska hett.

I denna nyhet på macnytt 18 december rapporterades det första gången om 1.8"-disk på 30 GB.

URL med svensk produktbeskrivning
http://www.toshiba-dm.com/products/popUpProduct.html?componentID=4339

"Portégé 2010 är världens tunnaste Notebook. I det kompakta magnesiumchassiet ryms en kraftfull 12,1-tums polysilikon TFT-skärm, 30 GB hårddisk och ett fullstort tangentbord. För att få plats i chassiet använder Toshiba nya platta litiumpolymer batterier. Datorn har liksom övriga Notebook-datorer från Toshiba inbyggt Wireless LAN, 10/100 Mbits LAN, V.90-modem, infraröd port samt via Secure Digital (SD) kortplatsen möjlighet att kommunicera via Bluetooth."

Längre ner på samma sida:

Hårddisk
Hårddisk 30 GB
S.M.A.R.T. hårddisk-teknologi
1,8"
8 mm hög

Enbart större hårddisk i ny iPod känns snålt. Jag hoppas på lite nya funktioner, AAC-stöd, sänkta priser och så vidare.

Jag är nästan helt säker på att det kommern nya ipod den 7:de januari, och det jag tror kommer händra är följande, färgskärm, så att man kan komma på mpg4 (det kan till ex ericssons nya telefoner och jag vill minnas att japanerna köpte qt ?) och större diskar.. allt annat vore bara ett plus, den börjar kännas lite grå.. mera ipod åt folket !

Citat:

quote: Enbart större hårddisk i ny iPod känns snålt. Jag hoppas på lite nya funktioner, AAC-stöd, sänkta priser och så vidare.

Själv hoppas jag att ACC-Stödet bara är en mjukvarugrej. Jag vill inte köpa ny iPod bara för en sån sak. Kommer 30 Gb kan vi nog räkna med att Apple "dödar" 5 Gb (Discontinued) och 10 Gb blir "minstingen". Sänkta priser borde vi också kunna få, det borde inte vara omöjligt.

Har däremot svårt att se varför iPoden skulle ha tillgång till Mpeg-4 eller färgskärm (Då får vi nog inte sänkta priser). Den är ju inte direkt filmvänlig med den lilla skärm den har. Men men, så länge de håller en eventuell radio som de spekuleras om utanför den är jag nöjd

MacSlash har en bra artikel som beskriver vad vi kan förvänta oss på MWSF nästa vecka.

De nämner bl.a. ny iPod som verkar bli riktigt kick-ass. IP over FireWire och inbyggd Bluetooth med Rendezvous gör att du kan streama musik till Macar i närheten och kommer kanske inkludera trådlösa hörlurar.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
MacSlash har en bra artikel som beskriver vad vi kan förvänta oss på MWSF nästa vecka.

De nämner bl.a. ny iPod som verkar bli riktigt kick-ass. IP over FireWire och inbyggd Bluetooth med Rendezvous gör att du kan streama musik till Macar i närheten och kommer kanske inkludera trådlösa hörlurar.

Ciryon

Hur nog läste du artikeln? Det de skrev om iPod var deras önskelista:

Our wish list contains full color screen (iPod Visualisations similar to iTunes), along with Rendezvous enabled (through IP over FireWire) and possibly the ability to stream music to nearby Macs with Bluetooth, not to mention the wireless bluetooth headphones apple could bundle.

Inte ens ett rykte alltså.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Hur nog läste du artikeln? Det de skrev om iPod var deras önskelista:

Inte ens ett rykte alltså.

Asch, då var det nog önsketänkande från min del.

Ciryon

Det blir nog en Macbaserad tablet-pc som kommer att dyka upp på MWSF. Det är det som blir den stora surpricen

Allvarligt vad ska man med en iPod med färgskärm för visualisering till?
Haha ska man sitta o kolla på den hela tiden då man lyssnar på musik, ge er..

Ej heller är det nån ide o köra MPEG-4 el annat skit i den, liten skärm o dessutom kräver den ju att man flyttar filer via en dator till den. En mobil telefon med MPEG-4 player laddar ju ner sitt innehåll via nätet...viss skillnad i tillgänglighet, o det är inte långfilmer man har spelaren till i telefonen.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 23:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Allvarligt vad ska man med en iPod med färgskärm för visualisering till?
Haha ska man sitta o kolla på den hela tiden då man lyssnar på musik, ge er..

Funkar bra på flyget och tåget! Jag skulle nog gilla det!

Förra året så köpte Hitachi hela IBM:s hårddisktillverkning och nu har dom presenterat de första produkterna. Intressant (för denna tråd alltså) är att de satsar på 1,8 tumsdiskar som ska komma i 20 och 40 gig. Det betyder att det finns ett alternativ till Toshiba som hitills verkat vara den enda leverantören av sådana.

Sen så har de även presenterat en ny microdrive (i compact flash-storlek alltså) på 4 gig. Vore det inte rätt fräckt med en iPod Mini som är stor som en tändsticksask? Jag tror marknaden för en sån skulle vara rätt bra faktiskt.

Uppgifterna kommer från CS:
Hitachi presenterar brett hårddiskspektrum

Nu har MacRumors skrivit om iPod-spekulationer kring Hitachis nya diskar (de som jag skrev om ovan):

40GB iPods?

Leveranstiden på en 5 GB iPod hos AppleStore US är häpnadsväckande 3-4 v. För 10 GB & 20 GB modellerna är leveranstiden endast 1-2 dagar. Detta tyder defenitivt på att något nytt är på G. Minstingen är på väg ut från sortimentet.

tillägg: Även hos svenska inWarehouse är flera av modellerna slutsålda, bl.a. 5 GB modellen och Windows-versionerna. Nya leveranser väntas preliminärt 19/1. Kommer det en uppgradering då månne?

/M

[ 09 Januari 2003, 18:45: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Var skulle Apple presentera en ny iPod, om inte i Japan. Japaner fullkomligen älskar iPod.

Ett hett tips är därför att vi kommer att få se den nya iPoden under MacWorld Expo i Tokyo, den 21 mars.

/M

Bevaka tråden