Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft: Office 11 kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 23:50

Om man ska tro MacWorld.se så ska Office 11 komma till sommaren. Någon som vet/har hört något om detta tro? Vad kan vi vänta oss för nyheter? Jag hoppas i varje fall på en ordentlig OSX programsvit där Word inte krashar var-annan gång man öppnar det

Vore intressant om Microsoft gick in och utnyttjade lite mer OSX-funktioner, så som Services och Quartz vad gäller PowerPoint och all hantering av grafik (de MÅSTE ju kontra Apple:s Keynote ex.).

Vi kan ju alltid hoppas på att de släpper Internet Explorer 6 tidigare eller i samma veva - det behövs verkligen om de nu ska vara en "standard" för webläsare.

Generellt sätt hoppas jag alla programmen blir stabilare och snabbare.

Vi får se. MS har rätt bra precision på sina egna uttalanden.
Men det händer rätt ofta att de flyttas fram. Till MWNY kommer det nog ska du se.

Exakt vad det innehåller vet nog ingen just nu, det jag hoppas på mest är Entourage med FULLT Exchange stöd. Då skulle det bli bra mycket enklare att få in macar på många arbetsplatser.

Jag skulle gärna se att Office för Mac kunde få innehålla exact samma program som går att få till Windows.

Microsoft Office XP Professional Special Edition
Word
Excel
PowerPoint
Outlook
Publisher
Frontpage
Access

Skulle vart kanon om samtliga av dessa program gick att få till Mac och att de var optimerade för Mac OS X också.

Givetvis kan man säga att vi har ju Filemaker Pro och det finns ju betydligt bättre webbside program än Frontpage. Men grejen är just det att de program jag räknar upp ovan har ett gemensamt utseende och fungerar ganska bra ihop. Dessutom så har en jäkla massa svenskar tagit datakörkortet där bland annat Access ingår. Personligen tror jag helt klart att Apple skulle vinna på om Microsoft valde att släppa samtliga av ovanstående program till Mac.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 21:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Dessutom så har en jäkla massa svenskar tagit datakörkortet där bland annat Access ingår.

Det skulle vara just därför...

/jens

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-10 21:57

Hallå? FrontPage? Vill du sabba _hela_ webben eller? Jösses vilket skräp. Access? Tja, det finns väl en del saker som man skulle vilja ha i FileMaker som finns i Access men VB på Mac? No way, Jose!
Låt oss få ett _vettigt_ alternativ istället. Office X skulle ju bli så _otroligt_ bra enligt M$. VÄRLDENS bästa sa Bill. Världens bästa, sa Bull. Vad blev det? Ett sanslöst buggigt programpaket med ännu värre "creeping featuritis" än innan och ingen direkt prestandaökning. Nä, fasen vad skönt det skall bli när man slipper Word-skrället.

Jag har faktiskt användare som har Classic på sina nya maccar _enbart_ för att kunna köra Word 5.1!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-10 21:59

Och det här ämlans ECDL? Hur i #?/%?&/) kan man vara så korkad att man centrerar en "utbildning" kring något så specifikt som M$-program? Jag menar. Hallå? Vilken del av r-ven tänkte de med??

Sorry, jag bara hatar ECDL...

he he, lät det som om jag gillar Office paketet?
Iofs trivs jag rätt bra med Excel och Word, men i övrigt så har jag inte mycket för de program som ingår. Men det är ju en smaksak och vad man jobbar med. Dock ska nämnas att Microsoft har ett bra koncept med detta. Programmen är relativt lika och det är lätt att komma igång med dem om man redan kan något av dem tidigare. Dessutom så finns samtliga av dessa program ute hos en massa privatpersoner och företag. Och många tycker faktiskt om programmen. Jag tycker att det är synd att de Mac användare som vill köra MS Officepaket & Co inte ska kunna köra samma program som finns till Windows.

Knappast kan du väll tycka at det skulle missgynna Apple om MS valde att släppa samtliga av de program jag räknar upp ovan, även till Mac.

Du skriver om vettigt alternativ istället. Det bästa är väll om det finns flera vettiga alternativ. MS Office, Star Office, Open Office, (Apple Office?)

Angående ECDL, varför kan man inte ha utbildningar specifika program eller program sviter. Det är väll en utmärkt ide. Själv har jag haft kurser i både Photoshop och Pro Tools t.ex.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-11 16:32

Nej, det är inget fel i att ha utbildningar i ett program, men då är det ju just utbildningar i ett program, inte något som vill verka vara generellt.

Att använda Office-sviten när man ska lära sig ordbehandlig osv är väl i sig helt ok. Men att centrera proven till såna dumheter som att lära sig specifika funktioner i specifika program på specifika platformar kan jag inte kalla generell kunskap!

Visst sjutton vore det kul med användbart office-paket på mac och visst är det bra att M$ fortfarande satsar. Tyvärr visar de ju vid varenda släpp att programen blir slöare, buggigare och fyllda med ännu fler funktioner man aldrig kommer att använda...

Ja, mångfald är bra! Jag fattar inte varför inte StarOffice inte finns på mac än.
IBM borde ju kunna beordra Lotus att göra SmartSuite för mac. Det är ju bara _sååå_ mycket bättre än M$-office. Jag körde Lotus98 eller vad det var. Snabbt, smarta funktioner och absolut inte så bloatad som M$.

Det vore ju suberbt om nu IBM släpper Itanium och kör på Power4. Mac OS X skulle kunna köras på IBM:s feteworkstations, Maccar "as we know them" blev hemma-prylar. Lotus gör Office-sviten. DET är en värld jag skulle vilja leva i!

1
Bevaka tråden