Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya tangentbordet strömförande?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-18 13:27

Vet inte om det finns sådan här tråd men köpte det nya tangentbordet för snart 2 månader sen. Det börjar för någon dag sen kännas skumt när man tar på det som det darrar typ.
Nu idag känns det värre får små stöttar ifrån det ibland. Någon annan som har upplevt detta? Ska det vara så?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-20 20:46

jag har upplevt ganska starka stötar från mitt t-bord. tror dock det beror mer på statisk elektricitet än att det är strömförande

Du kan ju alltid ta en multimeter och mäta mot jordat uttag.

Ursprungligen av fudge:

Vet inte om det finns sådan här tråd men köpte det nya tangentbordet för snart 2 månader sen. Det börjar för någon dag sen kännas skumt när man tar på det som det darrar typ.

Nja, det är inte helt ovanligt att elanslutna prylar med metallhölje (som det nya tangentbordet tydligen har), som ansluts till ett ojordat uttag ger just den känslan, p g a kapacitiv koppling. Ofta räcker det att vända stickproppen ett halvt varv i vägguttaget för att slippa ifrån det, men normalt är det helt ofarligt.

Ursprungligen av fudge:

Nu idag känns det värre får små stöttar ifrån det ibland. Någon annan som har upplevt detta? Ska det vara så?

Om det nu inte är torr luft hos Dig just idag o/e Du har gummisulor (kan ge statisk uppladdning), låter det lite skumt. Effekten jag beskrev ovan ger ju ingen kvarstående laddning, eftersom det är växelspänning det handlar om (och om Du inte har CRT-skärm finns inga höga likspänningar i utrustningen). Men jag har själv en gång blåst ett TV-kort till de sälla jaktmarkerna bara genom att ansluta centralantennen (med annan matning) till det när burken det satt i var igång.

Ur elsäkerhetssynpunkt är det faktiskt ingen höjdare att gå från plast till aluminium på ett tangentbord.... Kan Du ansluta utrustningen till ett jordat uttag, borde det vara slut på såna här små överraskningar i alla fall (är det nåt allvarligt fel går säkringen).

Det e samma med musikprylar .. när man drar ett finger över plåten så känns det som om det är en gymmiYta -- darrar .. Som föregående talare säger kan det räcka med att vända jacken 180°

ofta låter detta en hel del..

Senast redigerat 2007-12-20 23:03
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 09:10

ok då är det inget att oroa sig över då.

1
Bevaka tråden