Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bläckstreck som inte går bort!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ojoj. Nu har jag strulat till det. Idag när jag skulle smälla ihop locket på macen under en föreläsning råkade bläckpennan fastna imellan och ritade ett 1 cm långt streck på den vita ytan brevid touchpaden.

Jag försökte sudda ut det med fingret men det satt verkligen fast. Hemma provade jag Yes, fönsterputs, JIF/VIM, fuktade trasor av diverseslag.. ja..
Hur får jag bort det?
Fanns tydligen något på apoteket men går det verkligen bort med det då :"> ?
Har letat i andra trådar men hittar inget om just mitt smutsproblem

Aceton antar jag bleker färgen så nagellackborttagningen väntar jag med...

Aceton smälter plast, använd inte det är du snäll. Det bästa vore troligen alkohol. Har du sådant hemma?

Nån sån där scotch-brite-liknande svamp fast vit (som inte repar), kanske? Svinto? (Kan vara svårt att kombinera nödvändigheten av lödder och elektrisk apparat...)

Tvättsvamp här: http://www.99.se/allt-om-mac/81834-kanontips-foer-datorrengoering.html
Fler rengöringstips här: http://www.99.se/allt-om-mac/362-rengoering.html

  • Medlem
  • 2007-12-19 03:30

Spraya litet AXE deodorant på en bit papper och torka bort (eventuellt i omgångar), så skall det gå bort. Lyckades nästan fylla min touchpad med bläck efter att en penna "exploderat" på flyget. Såg inte detta förrän mina bläckiga fingrar hade kletat ned allt. Har du tur funkar detta även på det torkde bläcket. Ta en lätt fuktad microfiber duk efteråt för att få det helt rent. Lycka till!

Tack för tipsen!
Gnuggade som en galning med AXE på papper, men allt gick inte bort. Däremot så luktar den "africa" i alla fall.
Ska prova att köpa den där vita svampen son fanns i en annan tråd med och kolla om den får bort det sista!

Bensin

Kör med sprit och nån lite grövre svamp/duk. Borde gå bort då!

jag fick med en bläckfläck, inte så stor dock, men från en sådan penna som man skriver på skivor med.

Fick bort endel med vatten, men sen var det en lite fläck kvar.
Provade då att sudda lite med ett vanligt suddgummi och fick då bort det mesta. Men nu har jag problemet att det är en blank fläck där jag suddat, liknande en fett fläck. Några tips till att får bort den ?

T-sprit löser upp färg väldigt bra!

Svavelsyra löser allt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-21 00:39

kungsvatten

Jag hoppas verkligen han tänker efter lite när han sållar mellan era förslag..

Julmust är det enda som hjälper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-21 11:09

2-propanol bruktar ta bort det mesta, funkar som aceton förutom att det inte löser upp plast, vilket är en fördel om det ska användas på mac-booken

1
Bevaka tråden