Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaguar 10.2.1

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På måndag (26/8) kommer Apple troligtvis att släppa ut en uppdaterare till Jaguar så att versionen blir 10.2.1

Den skall bland annat fixa till den käna Finder ftp-bugg som sedan länge är känd. Några närmare detaljer finns för närvarande inte. Men, testa Software Update på måndag och se vad som händer.

Väljer "Rykten och Expo" eftersom jag inte kan garantera att den kommer släppas på måndag, men att den är klar vet jag

Build nummer 6D42 kommer nya versionen att heta

Ja med tanke på hur länge sedan det var som 6C115 faktiskt blev klart och med den takt det jobbat på så vore det väl inte så konstigt att ytterliggare fel hunnits upptäckas sedan dess. Smart av Apple att komma ut med det så snabbt för jag har sett en del kommentarer på nätet om folk som väntar på just 10.2.1 innan de uppgraderar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-26 16:11

Hoppas innerligt att min CD-brännare börjar funka i 10.2.1.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Hoppas innerligt att min CD-brännare börjar funka i 10.2.1.

Likaså jag, min interna Sony CRX 195A1 (IDE/ATA) fungerar att starta på men inte att bränna i Findern, DiskCopy eller iTunes.

Såg innehållet på uppdateraren (betan) på ett annat forum och den innehöll ett flertal "CDR.device-plugin" filer, bl.a en för Sony. Så man får hoppas att dom lagt till min brännare.

Någon som har testat att köra Software Update nu?Finns updateringen?Kan ju inte inte testa själv av olika anledningar

Nej finns inte.. dröjer nog nån vecka till

Mm, Think Secret rapporterade att det nog skulle komma inom två veckor. Och den senaste versionen var 6D47 hittills.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
På måndag (26/8) kommer Apple troligtvis att släppa ut en uppdaterare till Jaguar så att versionen blir 10.2.1

Den skall bland annat fixa till den käna Finder ftp-bugg som sedan länge är känd. Några närmare detaljer finns för närvarande inte. Men, testa Software Update på måndag och se vad som händer.

Väljer "Rykten och Expo" eftersom jag inte kan garantera att den kommer släppas på måndag, men att den är klar vet jag

Build nummer 6D42 kommer nya versionen att heta

Njae, nu blev det ju inte riktigt så, även om du "visste" att den var klar redan för nästan en månad sedan...

Däremot skriver RAILhead Design såhär idag:

OS X 10.2.1 Almost There
Mac OS X 10.2.1 6D53 is being run through the ringers as you read this, and it could very well be the final release of the first update to OS X 10.2. In fact, we should all be downloading this first update before week’s end — and possibly as early as today, even — if things stay on target.

As for what’s new, this update delivers a suite of software fixes to Mail, Help Viewer and networking, as well as the increased peripheral support we’ve all come to expect with Apple’s “point” updates.

Keep your eyes peeled and your “Check Now” button clicked…

  • Oregistrerad
  • 2002-09-16 17:34

Kan meddela att 6D60 låser tangentbordet på en PowerBook G4. Inte skoj.

  • Medlem
  • 2002-09-16 18:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Build nummer 6D42 kommer nya versionen att heta

Hmm, tror inte det.. 6D44 har jag kört i ett par veckor och 6D50, skall jag installera senare idag

Nån som vet om stödet för nätverksinloggning via NIS kommer tillbaka i 10.2.1? Sitter med en nyinköpt dual 867 som snart blir nedgraderad till 10.1.5 på grund av det...

What? Är det borttaget Samuel? Eller är det en bugg som gör att det är omöjligt? Dom kan ju knappast ha tagit bort det av någon vettig anledning.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
...Den skall bland annat fixa till den Finder ftp-bugg som sedan länge är känd...

Känd för vissa - okänd för andra...

Vad innebär denna bugg?
Jag tror jag testade FTP i Finder för ett tag sedan men minns nu inte hur väl det föll ut...

FTP:n ska visst vara riktigt dålig. Bland annat är FTP upload buggigt.

  • Medlem
  • 2002-09-17 02:37

Installerade just 6D50, och för första gången hade den en infotext i stället för en "Placeholder", så realese är nog nära..

Infotexten:

Uppdateringen till 10.2.1 förbättrar följande program, tekniker och komponenter: Mail, Bildinsamling, Hjälpvisning, grafik, utskrifter, nätverk, Rendezvous, Kerberos, USB, FireWire och kompatibilitet med SCSI-enheter. Dessutom ger uppdateringen utökat stöd för externa enheter.

Mer information om uppdateringen hittar du på adressen [url="http://www.info.apple.com/kbnum/n107036[/b"]]http://www.info.apple.com/kbnum/n107036

[/url]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
What? Är det borttaget Samuel? Eller är det en bugg som gör att det är omöjligt? Dom kan ju knappast ha tagit bort det av någon vettig anledning.

I Darwin är NIS kvar, men det verkar ha problem att hitta NIS-servrar. Däremot stödjer "resten" av OS X inte NIS längre, så det går därför inte att logga in via NIS annat än via terminalen. Synnerligen vettlöst, men jag håller tummarna för att de fixar det snart...

Info texten som Nixon la ut är ju den som står på alla Apples uppdateringer....

KB-dokumentet är borttaget från Apple sida (de hade av misstag lagt ut det tidigare), men detta är vad som stod där:

Disc Burning Enhancements

Improves compatibility of burned CDs with Microsoft Windows.
Addresses a situation that could result in a failure when burning a disc using iTunes 3 and a high burn speed.
Addresses an issue in which Disk Utility could inaccurately report "problems" when scanning a disc that was burned with iTunes or in the Finder.
Adds support for various third-party disc burners, including: TDK VeloCD 241032FP and 241040F, MCE Technologies Lucid-24 24x10x24x Portable FireWire CDRW Drive, LaCie PocketCDRW 24x10x24 U&I, EZQuest Boa CDR/w 48x12x48 FireWire, Formac cdrw 40x10x40 and cdrw 48x10x40.

Digital Hub and Peripheral Device Enhancements

Decreases the amount of time Final Cut Pro takes to open, and improves iMovie compatibility when a Sony DVMC-DA1 media converter is connected to the computer.
Improves iMovie compatibility with Canopus ADVC-100 media converter.
Improves compatibility with certain (SCSI-based) scanners.
Improves compatibility of Image Capture with Epson DS (TWAIN).
Improves results when scanning in grayscale or black-and-white with Image Capture and Epson UI.
Enhances reliability when hot-swapping a FireWire-based camera on certain iMacs using Final Cut Pro.
Addresses a potential issue in which a USB keyboard or mouse is not recognized or able to wake the computer after having been connected to or disconnected from an external USB hub while the computer is in sleep.

Networking and Mail Enhancements

Addresses a situation in which certain Internet service providers (ISPs) may not accept outgoing email (SMTP) from computers using NAT and a ".local" hostname (which may be assigned by Rendezvous).
Addresses a situation in which, if the connection fails when transferring email to your computer via your network or an Internet connection, all mail not transferred is lost.
Improves Mac OS X Server performance in heavy AFP client load situations.
Improves Mac OS X Server reliability when a Mac OS 9 client attempts a scheduled AFP connection.
Resolves a potential issue in which Mail could fail to import mail messages from Eudora as expected.

Printing Enhancements

Addresses a potential situation in which Print Center would unexpectedly quit when using St. Claire Software´s Default Folder X.
Improves compatibility with HP LaserJet 4V and HP LaserJet 4MV printers.
Reduces occurrences of a potential "busy; source EIO (ATALK)" alert message when printing using AppleTalk via CUPS.
Addresses an issue when printing via CUPS in which the second queued print job would automatically start if the first print job was stopped.
Addresses a potential "error -1" message in Print Center when adding a third-party USB printer.
Includes various other CUPS-related printing enhancements.

Other Enhancements

Improves potential situations in which a Web page´s graphics could take an unexpectedly long time to appear in a browser window.
Improves compatibility with Microsoft Entourage.
Reduces likelihood of a potential "ticking hard drive" symptom that could be caused by IOAudio errors regularly being written to the system.log file.
Addresses a potential issue in which Mac Help may not be available following an erase-installation.
Improves compatibility of the Universal Access Zoom feature with some iBook computers.
Addresses a potential situation in which no video may appear after waking certain iBook computers that are connected to an external display or presentation device.
Addresses a situation in which a Classic application may fail to produce sound after waking from sleep.
Addresses a potential situation in which AppleTalk may not be available in the Classic environment after waking from sleep.
Addresses various potential kernel panic situations

6D51 är senaste versionen som tillhandahålls utvecklare. Har man fått händerna på en annan version kommer den inte från Apple...

Funkar? Jajamän!

Addresses a potential issue in which a USB keyboard or mouse is not recognized or able to wake the computer after having been connected to or disconnected from an external USB hub while the computer is in sleep.

Gött mos! Det där har ställt till mycket problem, urk!

Ciryon

Vi skall inte diskutera saker som ligger under NDA här på 99mac, det har vi kommit överens om...

Det blir lätt fel, Pers påstående är ett exempel på det.

Eftersom diskussionen har "spårat" ur och bara handlar om att prata om betor av kommande versioner av 10.2.1 så stänger jag denna disksussion.

Det som faller under Apples NDA ska vi inte diskutera.

1
Bevaka tråden