Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur radera allt i ett USB-minne?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Hur gör jag något så enkelt som att formatera eller radera allt på ett usb minne???

Jag har provat att slänga allt men då tar de fortfarande upp plats på kortet...

Så formatera då och då verkar vara vägen att gå, men hur

Mvh Anders som har ett fullt usb minne

Ursprungligen av anders884:

Jag har provat att slänga allt men då tar de fortfarande upp plats på kortet...

Har du tömt papperskorgen?

Du måste tömma papperskorgen för att de du tar bort skall försvinna. Du kan också formatera hela minnet med Skivverktyg.

Ursprungligen av Johan S:

Du måste tömma papperskorgen för att de du tar bort skall försvinna. Du kan också formatera hela minnet med Skivverktyg.

Skrivverktyg, Hur gör jag??

Ursprungligen av anders884:

Skrivverktyg, Hur gör jag??

Nej, inte Skrivverktyg, det heter Skivverktyg (eller Disk Utility om du har engelskt system)

Ligger under Verktygsprogram (eller Utilities)

Starta programmet, välj ditt USB-minne bland volymerna i vänsterkolumnen, klicka på Radera (eller Erase)

Men, bara för att förtydliga: Du behöver inte formatera då och då. Det räcker med att kasta filerna, och sedan tömma papperskorgen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte Skrivverktyg, det heter Skivverktyg (eller Disk Utility om du har engelskt system)

Ligger under Verktygsprogram (eller Utilities)

Starta programmet, välj ditt USB-minne bland volymerna i vänsterkolumnen, klicka på Radera (eller Erase)

Men, bara för att förtydliga: Du behöver inte formatera då och då. Det räcker med att kasta filerna, och sedan tömma papperskorgen.

OK, I got it! Slant lite med ögonen här

Disk Utility.app gjorde jobbet

Tack för era snabba svar!

Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-20 21:46

Ett litet program som ibland kan vara användbart i sammanhanget är
http://www.soja.org/destore
Det plockar bort de 'gömda' filer som macosx lägger på alla enheter som kopplas in på datorn. Jag är osäker på om det plockar bort de som man lagt i papperskorgen (som egentligen bara flyttas till en katalog på usb-minnet som döps till .Trashes tills papperskorgen töms), men det tar i alla fall bort sånt som .DS_Store.

Jag läste en gång ett tips på osxhints om att man med nåt terminalkommando kunde ställa in så att dessa filer inte skapades på nätverksvolymer. Förmodligen skulle det gå att göra nåt sånt för usb-minnen också, men jag kunde hitta det tipset nu när jag letade lite. Kanske nån annan vet vad jag babblar om?

Mvh
/genell

Mer om formatering av USB-minnen

Jag har köpt ett USB-minne, Sandisk 4Gb på Claes Olson. Det krånglar lite. När jag tar bort minnet får jag ett argt meddelande på skärmen att enheten inte matades ut på rätt sätt, trots att jag valt mata ut. Igår var några filer på USB-minnet skadade, så det kan bero på det.

Har nu testat att formatera minnet, det gick efter en del krångel. "kan inte lägga enheten på skrivbordet", "kunde inte formatera pga att filen xxx används, försök att avsluta några program" (Endast Finder var igång.) Jag valde MS-Dos filsystem för att kunna flytta filer till en PC. Kommer nog inte att hända så ofta så om en annan formatering är mycket bättre så kan jag göra om det. Har inte hunnit testa om minnet fungerar bättre nu.

När jag stoppar i minnet så får jag, förutom själva minnet, upp en enhet som heter U3 och har en cd-symbol. Betyder det att jag inte kan radera det? En låst partition? Den innehåller några filer som jag antar är för Windows och som jag antar att jag inte har nytta av. vad är det? Kan jag få bort dem? De försvann inte vid formateringen.

Ursprungligen av Asterraster:

... vad är det? Kan jag få bort dem? De försvann inte vid formateringen.

http://www.u3.com/uninstall/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-21 10:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där får man ju bara ladda ner nån PC-fil (.exe) som min mac undrar vad den ska göra med

Ursprungligen av gunek:

Där får man ju bara ladda ner nån PC-fil (.exe) som min mac undrar vad den ska göra med

Ja, tyvärr måste avinstallationen av U3 köras på en PC. Du får väl låna en PC någonstans ett par minuter, och köra avinstallationen där...

Ligger U3-finessen på någon dold partition (eftersom det inte går att formatera bort) eller?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ligger U3-finessen på någon dold partition (eftersom det inte går att formatera bort) eller?

http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-63205.html

The Sandisk Cruzer is not formatted as a standard USB memory stick. It contains a separate "protected area" (not partition) that shows up as a completely separate device (not under the Cruzer device) and which contains a read-only CD-ROM file system. This "thing" is called U3 and it contains some kind of Windows program. It cannot be removed or reformatted using Disk Utility.

The only way to remove the U3 area and use the full capacity of the device is to use the Windows-only software at http://www.u3.com/uninstall/default.aspx. I believe it re-writes the firmware of the Cruzer device; merely fiddling with partitions won't work.

Even though this thread is old, I'm posting this because this is the first page that comes up when you Google for "cruzer erase u3 partition". Hope it helps someone!

  • Medlem
  • 2007-12-21 14:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men, bara för att förtydliga: Du behöver inte formatera då och då. Det räcker med att kasta filerna, och sedan tömma papperskorgen.

Jag behöver formatera mitt minne med skivverktyg så fort den är full. Att bara kasta i papperskorgen och tömma den hjälper inte.

Dalle. Då har du ngt gravt fel på ditt USB-minne.
Nyköpt? byt...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-02 21:26

Någon mer än jag som fått ett USB-minne från Dataföreningen på 1GB, som innehåller ett värdelöst program som heter SafeStick (www.blockmaster.se)?

Hur blir jag av med det så jag kan använda USB-stickan "rent"?

PS inte Disk Utility - det GÅR inte - se länken ovan till macosxhints, detta är en parallell till u3/sandisk gissar jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 09:38

Formatering av USB

Hur går jag tillväga om jag vill ändra Filsystem på USB-minnet från MS-DOS (Fat16) till MAC OS Standard?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-15 11:55

Precis som med många andra enheter - högerklicka på USB-stickan och "Eject". Då ska inte filer eller innehåll skadas när du drar ut USB-minnet.

Ursprungligen av panord:

Hur går jag tillväga om jag vill ändra Filsystem på USB-minnet från MS-DOS (Fat16) till MAC OS Standard?

Formatera om minnet i Skivverktyg, välj Mac OS Extended istället för FAT

1
Bevaka tråden