Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidscroll i CS3

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sidscroll i OS X är shift + mushjulet och det var även så i CS2-paketet.

I CS3 betyder shift + mushjul tydligen scroll till slutet/nästa sida och det är kommando + mushjul som är sidscroll. Jag flaxar runt som en vettvilling i Indesign och Photoshop...

Hur ändrar man tillbaka det här?

Det tror jag dessvärre inte går...

Hmm... hur tänkte dom här då när det finns en befintlig metod som är flera år gammal och som var samma som systemet i övrigt? Är det kanske en miss rent av?

Ja det är lite märkligt. Att det skulle röra sig om en miss tror jag inte på, men jag hörde aldrig något om det under beta-perioden, och märkte det heller inte själv, eftersom jag sällan använder funktionen själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 08:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja det är lite märkligt. Att det skulle röra sig om en miss tror jag inte på, men jag hörde aldrig något om det under beta-perioden, och märkte det heller inte själv, eftersom jag sällan använder funktionen själv.

Det är väl en sån där liten "förbättring" som smyger sig in ibland. Någon har väl lobbat hårt för att få in detta.

Janne

Kan någon av herrarna jämföra hur det funkar på Windows?
Systemets kortkommando för sidscroll kontra CS3-programmen alltså.

  • Medlem
  • 2007-12-21 14:20

ctrl+scroll = sidoscroll i Win CS3, shift+scroll = nästa sida

... och windows i övrigt? Hur sidscrollar man t ex i Internet Explorer?

  • Medlem
  • 2008-01-07 14:33

Jag tror det styrs mycket av vilken mus man har och vilka möjligheter respektive drivrutin ger.
Tror inte det finns någon "default" kombination för sidoscroll i operativet utan det verkar styras på applikationsnivå.

Många möss har ju tilt på scrollen och då sidoscrollar ju den.

OS X har shift-scrollhjul som default. Jag har ingen speciell drivrutin till min Logitechmus och det funkar galant. Använder det mycket vid sidscrollning i Finder när man bläddrar i kolumnvy.

Sen kan olika musdrivrutiner överskrida systemets default men det är något annat.

Men det kanske var ett svar på Windows-frågan?
IE7 har CTRL-scrollhjul så det är väl det MS tycker man ska använda.

  • Medlem
  • 2008-01-10 22:00

Jo, eftersom utforskaren i Win är på höjden så är ju inte behovet av sidoscroll lika stort som i X där det är på tvären.

Vet inte om det är default på t.ex. ctrl i Vista dock..

Jag hoppar in i den här tråden...

Jag kunde zooma med musen (in och ut) genom att rulla på hjulet (scrolla normalt) i Photoshop CS3 men utav någon outgrundlig anledning så kan jag inte det längre?

Är det någon knapp som jag kommit åt, det var en så super-bra funktion!
Nu händer inget alls när jag rullar på hjulet i PS.. Jag har en Logitech V450 som jag inte har pillat på några inställningar med..

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/143&cl=us,en

Mycket tacksam för hjälp!

Här är det Alt + hjulet.

Funkar?

Det funkar!
Det som var så bra innan var att jag inte behövde hålla inne något alls..?

1
Bevaka tråden