Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP utveckling

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-20 09:28

Hejsan

Är en macanvändare sen ett par månader och gillar mac. Nu är det så här att jag skall hjälpa en liten förening med att koda ihop en liten sida med lite stöd för register och nyheter (d.v.s lite databas-grejer och sånt). Servern är en OpenBSD server som jag en shell till för att lägga upp filerna på.

Det jag nu undrar är hur man kodar bäst på mac:n för en sådan situation. Kodar man lokalt för att sedan lägga upp filerna via sftp(rekommendera ett bra sftp program isåfall) eller finns det bättre vägar?

Tell me your stories how you do it

Tack på förhand

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-20 10:44

Ja, utveckling sker med fördel lokalt, sen skickar man upp filerna bara. PHP är oerhört lätt-deployat så det bör inte vara några större problem.

Transmit är ett bra FTP-program.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-20 11:03

BBEdit är en grym editor som kan öppna och spara filer direkt via FTP/SFTP. (Däremot inte via FTPS vad jag vet.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 11:05

MacFUSE är också ett alternativ, låter dig mappa upp servrar via SSH som enheter i OS X. För mindre fixar kör jag det i kombination med emacs eller Smultron lokalt.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-12-20 11:42

Om det inte finns någon stor teknisk begränsning som förhindrar det så använder jag alltid ett versionshanteringssystem, även för "små" projekt.

Eftersom PHP-projekt bara består av sin källkod behövs bara ett enda kommando för att driftsätta en ny version, utan att man behöver hålla reda på vilka filer som ändrats. Behöver man gå tillbaka till en tidigare version är det lika lätt.

Subversion, Git och Mercurial fungerar alla bra på Mac OS X.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-20 14:36

Jo, jag tänkte använda mercurial som versionshanteringssystem på mac:n, men just att skicka filer är det som är det som jag undrar över. Skall ta och titta på MacFuse när jag kommer hem.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-20 20:25

om du vill ha en bra editor + ftp upload är Coda från Transit gänget mycket trevligt

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-20 23:04

Har suttit och lekt med lite olika lösningar, och den bästa hitintills har varit textmate + cyberduck (sftp-klient), men det är fortfarande bökigt, då man måste ha 3 fönster uppe (en textmate för projektet, cyberduck och ett finder-fönster för att dra php-filerna till cyberduck). Textmate med sftp-stöd vore optimalt så man kan använda projekt-funktionerna.

BBEdit var för klumpigt, och mycket funktioner som jag aldrig kommer att använda.

MacFUSE ville inte funka (Leopard 10.5.1).

Coda var bra, men hade inte sftp stöd.

Så om det är fler som har tips, så bring them on.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-21 15:07
Ursprungligen av High|ander:

Har suttit och lekt med lite olika lösningar, och den bästa hitintills har varit textmate + cyberduck (sftp-klient), men det är fortfarande bökigt, då man måste ha 3 fönster uppe (en textmate för projektet, cyberduck och ett finder-fönster för att dra php-filerna till cyberduck). Textmate med sftp-stöd vore optimalt så man kan använda projekt-funktionerna.

Det är ju bara bökigt om du INTE utvecklar lokalt.

Min åsikt är att utveckling bör ALLTID ske lokalt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-21 15:43
Ursprungligen av Jogin:

Det är ju bara bökigt om du INTE utvecklar lokalt.

Min åsikt är att utveckling bör ALLTID ske lokalt.

Jo, det vore bra om det sker lokalt, men den server jag utvecklar emot, är en utvecklingsserver så det gör inte så mycket. Flyttar över lösningen när den är färdig och testad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-21 17:15
Ursprungligen av High|ander:

Jo, det vore bra om det sker lokalt, men den server jag utvecklar emot, är en utvecklingsserver så det gör inte så mycket. Flyttar över lösningen när den är färdig och testad.

Du skrev ju att det var bökigt? Gör det inte så mycket att utvecklingen är bökig?

Att koda lokalt och ladda upp filer innan man kan testa om förändringen man gjorde hade önskvärt resultat är ju i min mening ruskigt bökigt, ÄVEN om man använder ett editeringsprogram med integrerad FTP-klient (ex Dreamweaver eller Coda).

Att överhuvudtaget använda FTP till detta är bökigt tycker jag (även om jag gör det själv). Det är sjukt mycket mer praktiskt att använda versionshanteringsprogram, eller möjligtvis rsync.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-22 16:14
Ursprungligen av High|ander:

Coda var bra, men hade inte sftp stöd.

Så om det är fler som har tips, så bring them on.

Coda har ALLA stöd som Trasmit har (dvs. FTP, SFTP, FTP (SSL), FTP TLS/SSL, WebDAV och WebDAV HTTPS)

Så ge det ett försök Coda stödjer även "Projects" vilket är mycket trevligt om man har flera projekt på gång. Då kommer den ihåg vilka filer du var inne o pillade i varje projekt. Coda har även en GRYM CSS editor (om du har anv för det) samt inbyggd terminal och även fina manuals för böcker.

En annan skön funktion är att den kommer ihåg alla funktioner/klasser du har, så om du exempelvis ska inkludera något av detta så kommer du få med dina egna funktioner/klasser i dropdownmenyn över "inbyggda" funktioner, grymt trevligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-22 19:23
Ursprungligen av High|ander:

MacFUSE ville inte funka (Leopard 10.5.1).

Jodå, bara att Leopard inte visar connected servers som default.
Lösning

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-22 21:51
Ursprungligen av sl0k:

Jodå, bara att Leopard inte visar connected servers som default.
Lösning

Men där ser man!!

Jag tackar så mycket. Nu kan jag återgå till min kära Textmate igen!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-28 19:33

Tänkte bara ge lite info hur det ser ut nu:

Använder sshfs + textmate och det funkar verkligen bra. Och genom att jag har hittat att textmate även har auto-complete-funktion, gjorde det inte livet sämre.

Sen ligger även mercurial som VCS på servern, så allt är finemang nu

Off-topic: Ett blog-entry om min utvecklingsmodell som jag har tänkt ihop (genom att använda sshfs): http://hightalk.blogspot.com/2007/12/my-php-development-workflow-with.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 23:05

Måste du köra SFTP då? Har du shellaccess borde du ju kunna leka SCP.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-20 23:16

Absolut, scp går med. Jag tänkte faktiskt inte på det.

Haxxa upp lite ssh-nycklar och lite scp *.php host:files/ så är man i hamn. Tackar berdan.

Måste fundera på om det är den optimala lösningen dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 23:24

Angående MacFUSE fungerar 10.5-1.1.1 fint för mig i 10.5.1. Det grafiska verktyget för det, MacFusion, har jag därmot inte fått igång ordentligt. I väntan på det kör jag med sshfs från http://code.google.com/p/macfuse/, länkat sshfs.app/Contents/Resources/sshfs-static till min /usr/local/bin och monterar diskar med sshfs-static user@host:dir mountpoint. Fult, men det funkar.

Edit: När man talar om trollen... MacFusion funkar nu, även om den gnäller över att 1.1.1 är en otestad version av MacFUSE.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-20 23:34

Blir lite förvånad när du dissar allt-i-ett-lösningen BBEdit så bara rakt av. Kanske för att den kostar pengar? Det finns en gratisvariant också, som numera heter Textwrangler. Den har något färre funktioner men klarar SFTP.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-21 09:32

Jo, en backdel med BBEdit var ju att den kostade pengar, men sen kändes den stor och klumpig. UI:t kändes för komplext helt enkelt.

Har lekt lite med textwrangler, och den var inte alls dum. Det är en stor konkurrent till textmate. Det ända jag saknar från textmate är teman, men sånt går ju att ställa in själv, så bara man lägger lite tid så... Och sen saknar jag även att om jag skriver en { skriver den automatiskt }, går säkert att ställa in i textwrangler.

Tack så mycket för alla förslag. Kul att det är många PHP devs här så man inte känner sig helt utanför

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-22 01:23

Jag är inte riktigt med på hur det blir bökigare att koda "remote" om editorn har inbyggt FTP-stöd? Att spara filen (och det måste man ju göra även vid lokaljobb) via FTP tar kanske 0,5 sekunder längre tid än att göra det lokalt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-22 02:12
Ursprungligen av memark:

Jag är inte riktigt med på hur det blir bökigare att koda "remote" om editorn har inbyggt FTP-stöd? Att spara filen (och det måste man ju göra även vid lokaljobb) via FTP tar kanske 0,5 sekunder längre tid än att göra det lokalt.

Bara en sån sak som att du är beroende av en internetuppkoppling precis hela tiden...
Förövrigt, de där 0.5 sekunderna, som mycket väl kan bli 1-2 sekunder till och från, känns ganska väl när man jämfört med noll sekunders fördröjning med lokal utveckling.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-22 11:14

Att jobba lokalt kan mena olika saker för olika människor beroende på vad man är vad vid. Lokalt kan jag tänka mig att man har en server hemma som man utvecklar vid och sen när man skall skickar det remote till kunden server gör man det remote.

Som sagt, mycket beror på hur man tolkar ordet lokal utveckling.

Har funderat mycket på det här och funderat på att ställa upp min gamla sever och starta upp samba, och utveckla med textmate mot en samba-mountad disk. På så sätt kan jag köra en DB-server och testa hela siten. Har utvecklad några siter förut, men det har alltid varit enkla grejer (gästbok med fil-backend) och såna saker. Sen vet jag inte hur kompis samba är med OSX, men det vore inte nått problem.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-22 11:48
Ursprungligen av High|ander:

Att jobba lokalt kan mena olika saker för olika människor beroende på vad man är vad vid.

Näe. Lokalt är att jobba mot localhost. Maskinen man jobbar vid. Innebörden av begreppet beror inte på "vad man är van vid".

Att jobba mot en utvecklingsserver är inte samma sak som att jobba lokalt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-22 15:08

Oki, jag som var lite luddig. Du menar att om man kör servern på samma dator som den man utvecklar på, kör man lokalt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-22 15:10
Ursprungligen av High|ander:

Oki, jag som var lite luddig. Du menar att om man kör servern på samma dator som den man utvecklar på, kör man lokalt?

Exakt.

1
Bevaka tråden