Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av AE +TM +externa hårddiskar +Skrivare + IPODs

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett projekt hemma som jag inte vet om det kommer att funka fullt ut,
men jag ska försöka så gott det går och uppdatera läget här.
Finns säkert många här som har liknande setup, så tips är tas gärna emot.

Jag har denna setupen hemma:

WD 500Gb USB2
IOMEGA 250GB med usb och FW-hubb.
2,5 80GB USB2 / FW (för bilder, musik och annat viktigt jag måste ha med mig på rörlig fot)

Alla är HFS+formaterade

Canonskrivare USB2
IPOD VIDEO 40GB
IPOD NANO 4GB

+Min PB12" och min frus Macbook C2D

För övrigt, AE är kopplad till en trådlöstkabelmodem från Bredbandsbolaget.

Dessa tänkte jag koppla ihop med min nyinköpta Airport Extreme och Airport Express (med airtunes) via trådlöst och USB-porten. Jag har döpt dem till Björn & Benny.

Detta tänkte jag få att funka:

1. Köra TimeMachine mot en av diskarna. (kanske tvingas använda Retro Express om det inte funkar)

2. Kunna koppla in Ipodarna via AE och få dem att synka mot våra datorer, utan att de får för sig att synka till fel dator.

3. Komma åt diskarna via WAN om jag sitter på annan ort.

4. Skrivaren ska funka

Återkommer.

Senast redigerat 2007-12-16 13:05

Låter intressant, kommer följa detta med stort intresse!

För att få en så enkel föklaring till hur det här skulle gå väga så tänkte jag lösa problemen först, men än så länge så är allt verkligen inte fungerande.

Jag kopplade faktiskt in allt igår och då fungerade, skrivare, jag fick åtkomst till alla diskar. jag kunde kopiera mellan diskarna. TimeMachine hittade automagiskt min valda TM-disk som sitter kopplad till AE. Den började göra backup, dock från början med 50Gb fast den gjort backuper löpande tiden innan med usb-koppling.

Backupen tog väldigt lång tid. Sen märkte jag att den dragit igång en 50Gb på min frus dator samtidigt. De fick jobba vidare under natten men på förmiddagen idag så kopplades helt plötsligt alla diskar ifrån. Sedan dess har jag haft väldiga problem.

Jag kommer inte åt diskarna längre. Hela leopard känns väldigt instabilt, har faktiskt lyckats hänga ett finderfönster några gånger. Om jag startar om datorn, kopplar in bara en disk så kommer jag åt den från början (i de flesta fall) kopplar jag ifrån igen genom finder så är det omöjligt att koppla upp mot den igen.

Ofta hamnar man i läget att jag klickar på AEn som dyker upp 100% av fallen i finder och sedan försöker den ansluta till nån disk och sen hänger sig rutan.

Jag har gjort reset av AE både genom airport utility och genom att nollställa den fysiskt. Ställt in den med standardinställningar, startat om datorn, installerat om medföljande airport utility igen, utan vidare resultat.

Går jag in i Airport Utility när alla diskar och skrivare är inkopplade så hittar den under flikarna hårddiskar och skrivare alla diskar och partitioner. Men att ansluta till dem verkar extremt buggigt.

Har läst på andra trådar här att leopard inte är speciellt buggfritt i nätverksdelen, men att 10.5.1 (vilket jag har uppdaterat till) löste många problem.

Ett andra problem är att min gamla Airport express har problem att ansluta till min Airport extreme som client. Den funkar i början men händer något med Airport Extreme så börjar Airport Express blinka gult och den kan inte ansluta igen. Jag får inte ens upp den i Airport utility utan måste nollställa den.

Viktigaste och första problemet att lösa är att diskarna funkar. Det är den främsta anledningen till extreme-köpet. Innan har jag kört Express med skrivare och airtunes utan problem. Lyckas jag inte lösa hårddiskproblemen så lämnar jag nog tillbaka den och kör lång usb-sladd istället som jag gjorde innan.

Om någon haft liknande problem och hittat lösningen så är jag tacksam för hjälp.

Helt plötsligt hittade TM min disk igen och började säkerhetskopiera. Utan att jag kan hitta den själv i Findern.

Hittade en tråd på apples forum som jag håller på och betar igenom. http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1244463&tstart=0

Kanske kan ge ledtrådar. Många har tydligen problem med USB-diskar till AEBS.

Jag har lagt detta projekt åt sidan, behåller min AEBS och hoppas att Apple fixar allt i uppdateringen till 10.5.2 som troligen kommer i början av nästa år enligt ryktena.

http://www.appleinsider.com/articles/07/12/19/mac_os_x_10_5_2_to_deliver_sprawling_list_of_fixes_for_leopard.html

1
Bevaka tråden