Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

x.Disordinary.org

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, kan väl utelämna mig lite också då

http://jonas.disordinary.org/ <<-- Personlig site, halvbyggd
http://www.disordinary.org/ <<-- Punkzine som legat nere ett tag.
http://shop.disordinary.org <<-- Mitt avreggade företag...

Kommentera på någon, alla eller ingen.

Hej

http://jonas.disordinary.org/
1) Huvudbannerns bild skulle jag helst gör om med bättre kvalité. Som första intryck gör det en del
2) Menylänkarn ser lite för stressat ihoptryckta -
Ge lite luft mellan dom och bakgrundsfärgen när musen vilar över ser nog bättre ut om den täcker ända upp och ned, inga vita mellanrum
3) Blogglänkarna behöver lite höger padding, samt nån slags avskiljare från bloggtexten. Kanske ett vertikalt streck och en ljusare bakgrundsfärg

Det får räcka med denna ena sidan för idag

mmm, jag vet om det där med headern, men har inte pallat

Bakgrundsfärgen har jag exprimenterat med en del och kommit fram till att det är det här som funkar bäst...

Menyn, tja, gillar när länkarna sitter ihop mer och inte har för mycket space emellan, det ser så centrerat konstigt ut då...
Har funderat på att ändra hovern på länkarna dock, men har inte pallat, hehe

Tack för feedbacken.

Nu har jag arbetat om skinnet på min personliga site.
http://jonas.disordinary.org/

Ni får gärna kommentera vidare.

Blogg-menyn fick lite padding, det var faktiskt på tiden
menylänkarna är font-size: small, och de ändrar jag nog faktiskt inte, för jag tycker det är snyggt när det blir lite hoptryckt på fonten, det blir den effekt jag eftersträvar.

Loggan VET jag att den är hoptryckt nu, men jag vet inte, gör det så mycket?
Jag tycker det beskriver mig ganska bra, kort och tjock ;D
hehe, nädå, men att den är hoptryckt tycker jag inte spelar så hemskt stor roll...

Jag tycker sidan fick sig ett rejält lyft.

Du bör absolut deklarera doctype och text-encoding även på jonas. -
alla tecken funkar inte hos mig, men om jag forcerar text-encoding till ISO-8859-1 så gör de det.

Sen tycker jag att du kunde se över text-formateringen lite - i tråkigaste laget tycker jag. Något bättre på shop. än på de övriga två.

Har kollat http://jonas.disordinary.org/

Färg
Jag gillar den brungula färgskalan
Skulle därför kanske önskar mig en lite annan nyans, kanske gulare, på det stora textfältet

Proportioner
Högerkolumnen med citat etc känns väldigt bred - 1/3 smalare tror jag skulle ge bättre proportioner åt sidan.
Jag skulle vilja ha lika mycket fri yta till höger (mot blogginnehåll) som till vänster på textfältet

Navigering
Eftersom det skrivits i tidigare inlägg om navigeringslisten så letade jag efter den. Det tog lång tid innan jag förstod att det var "bloggeri >>fotografi >>poesi ..." På en annan webbplats skulle jag inte tagit det för navigering utan ett typiskt sätt att visa var i webbplatsens struktur man var. Ur användarperspektiv tycker jag inte att lösningen är helt lyckad

Typsnitt
På mig är det bara brödtexten i det stora textfältet som känns obearbetad/provisorisk.

Tekniska problem
Länkar- här klarade inte min webbläsare att tolka tecknen rätt
Tankar - fungerar inte, det blir varningstext

Tankar i stort
Jag tycker att upplägget är rent och enkelt
Högerkolumnens citat ät trevliga och tänkvärda - men de blir lite uttjatade när det är samma på alla sidorna. Mycket jobb - men olika som på något sätt anknyter, höjer, kontrasterar etc skulle ge mer stuns och mening åt kolumnen

Senast redigerat 2007-12-23 01:31

Innan jag ger mig så tog jag en titt på http://shop.disordinary.org/

Hopp
Detta är mycket personligt, men jag har svårt för sidor som hoppar i sidled. Här laddar sidan ner och placerar sig i mitten och sedan kommer reklam till höger och sidan flyttar sig. Skulle uppskatta om sidan redan från början hamnade till vänster eller om reklamen la sig än mer till höger

Typsnitt
Jag tycker att text rubrikerna känns tråkiga
Färgen på "Gäst" skulle kanske kunna vara mer åt den vinröda bakgrunden till - nu känns den lite blek

Bildsättning
Snygga box med tröjorna
Här liksom på andra ställen är de gråa rubrikraderna snygga - lite kul med det "avklippta" hörnet
Varför inte använda något i den stilen till den grå rutan till höger med adressen?

Tekniskt
Jag får inga sidor under "Kategorier" att fungera

Witty:

Tack, det var bra kritik må jag säga.
Tankarna och länkarna är inte kodade, därav problemen, men det vet såklart inte du.

Shopen är nedlagd och oarbetad sen flera år tillbake...

Jag vet dock inte hur pass bra det blir med att göra sidan smalare, för då känns det inte som att det får plats med brödtext.
Angående citaten så var det från början meningen att det skulle vara ett gäng som skulle slumpas fram, men sen blev det aldrig av, I guess you know the story
Men nu har jag designat om den och tänkte göra klart den faktiskt.

Angående navigeringen så tycker jag den är ganska självklar (fast det kan ju bero på att det är jag som kodar förstås), för att bara för att menyer som ligger sådär oftast ser jävla blingbling ut så tycker jag fortfarande att det är det självklara stället. Dock kanske det skulle vara bra om jag tog bort pilarna för att få en ännu mer meny-ig känsla, för det är det jag misstänker gör att du fick känslan av plats-markering.

Färgen: Är det det gråa du menar att jag borde byta mot något bättre? Jag vill inte pastella sönder sidan helt och hållet, och det är skönare för ögonen att ha svart text på "vit" bakgrund. Och det är väl det närmaste jag kom utan att bajsa ned designen, tänkte jag, men nu har jag ju designat om, och lämnat den att vara som den var, men du har kanske rätt någon färg i samma skala kanske skulle kunna funka.
Jag ska klura lite på det.

Tack så mycket för kommentarerna.

Det är inte lätt att förklara marginaler hit och dit
Nu har jag har ritat lite på din sida och hoppas det kan visa vad jag menar

Visst, det tar lite plats av blogg-textinnehållet om du ger lika mycket på var sida om den texten - de de röda strecken markera vad mitt öga uppfattar som marginaler

När jag ville ha den bruna högerkolumnen (citaten) smalare så tänkte jag inte att hela sidan skulle bli smalare utan att det kunde läggas till fältet för bloggtexten. Även med ovan marginaljusteringar skulle den då få mer utrymme.

Jo, jag tror att borttagande av pilar skulle underlätta att se det som sid-navigering

Aha, då förstår jag tanken med citaten. Till du orkar göra det så kanske du ska dela upp dem - några på varje sida.

Du har helt rätt!
Det fixar jag imorgon på jobbet!

Jag har ingen slump-funktion i PHP (men tar väl inte så lång tid att lära sig heller, tänker jag).

Anledningen till att blog-meny-kitet ser ut som det gör är att jag mest kastade in det där för att jag inte visste hur jag annars skulle göra det, men jag trivs ganska bra med systemet det är uppbyggt på, så det ska jag bevara.

Jag ska även testa att byta align på menyn och se om det blir bättre om jag lägger den där, på så sätt så kanske den får ändå mer meny-känsla. Du har rätt att "where am I"-grejerna brukar ligga sådär.

Ska börja leka med fotogalleri också och se om jag får någon ordning på det.
Egentligen hade jag velat använda något annat, och bara implementera på sidan så att jag skulle kunna lägga upp mitt fotande där, men jag har bara hittat helt värdelösa gallerier, förutom gallery2, som kräver att man har safe mode på off, vilket mitt webhotell inte går med på om jag minns rätt.
Jag får se vad som sker, hehe.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 14:17

JAg tycker om poesin.
Kanske inte riktigt orden,
och kanske inte riktigt sin kontainer.
Sidan är punkig och det är väl bra,
i detta fall, i alla fall?

Macwitty är skarp!
Och du verkar vara pigg!

Lycka till!

Blev av med CSSen, så sidan har sett ännu mindre klok ut den senaste tiden.
Poesin, hahah, oh man, det är nog dags att ta bort

Mycket som borde fixas om...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-09 18:22

prova på drupal.org...
blir det enklare att fixa/updatera poetiska tabbar!

Jag fattar verkligen inte hur systemet är uppbyggt med alla dessa nymoderna CMS-stollerier.
Börjar få ett litet hum om hur modX är uppbyggt, så med tiden så tänkte jag kanske gå över till det, men jag vet inte, det är ju roligare att knåpa själv, annars lär man sig ju aldrig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 13:08

sure!
men det blir lite eget knåpande, iaf om du vill att sidan ska se annorlunda ut från alla andra drupal användare... särskillt inom CSS. inte så mycket i html...

jag håller med om att html är rätt kul, tills det kommer till updatering av innehåll..... då blir det bara jobbigt med massa klistra klippa, vart? hur? hoppsan där klistrade jag över en html tagg som sabbade hela sidan.... hmmm vilken tag var det? O:-)

näe... jag tycket också det var kul med html kådande... gav mig känslan att jag var lite data kunnig.... men det är jag inte. haha!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 13:09

ps.

ett cms kräver ofta att du har en server som är LAMP enabled (LAMP= Linux, Appache, mySQL, PHP) iaf om du vill åt ett gratis cms.

Det är inga problem alls.
Jag har redan lampan igång

1
Bevaka tråden