Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bäst kontrollera hemmanätverket?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-08 14:32

Finnes:
min iMac
min MB
PC1
PC2
AirPort Extreme som är kopplat till ett Telia ADSL-modem

Newbiefråga:
Hur gör jag om jag ev vill hindra PC2 att använda Internetuppkopplingen?

Tycker inte att vare sig någon tråd här eller hjälpfunktionerna på Macdatorerna ger mig någon vägledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-08 23:32

Nu har inte jag nån airport extreme, men du borde kunna konfigurera exakt vilka MAC-adresser som får komma åt nätverket via Airporten. Jag antar att du har konfigurera så att du använder WPA för att hindra grannen att använda ditt nätverk. Om du bara aldrig talar om vad lösenordet är på den PC du inte vill släppa in så kommer den inte åt den.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-12-18 16:07
Ursprungligen av bengtb:

Jag antar att du har konfigurera så att du använder WPA för att hindra grannen att använda ditt nätverk.

Hur gör man det???

Ursprungligen av rose:

Hur gör man det???

Airport Administrationsverktyg, finns under Verktygsprogram i Programmappen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-19 17:03
Ursprungligen av bengtb:

Nu har inte jag nån airport extreme, men du borde kunna konfigurera exakt vilka MAC-adresser som får komma åt nätverket via Airporten. Jag antar att du har konfigurera så att du använder WPA för att hindra grannen att använda ditt nätverk. Om du bara aldrig talar om vad lösenordet är på den PC du inte vill släppa in så kommer den inte åt den.

Om du låser ute hans MAC adress så kommer han inte att kunna koppla upp sig alls på nætverket, likaså om han inte får någon WPA nyckel. Då kommer PC:n inte åt någonting på nætet, inte de andra datorerna heller, eller eventuella skrivare. Ær det så Le will ha det ?? Eller ær det bara internet som skall blockeras ??

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-19 17:28
Ursprungligen av gpd:

Eller ær det bara internet som skall blockeras ??

Bara Internet.

Det är precis som bengtb säger, jag kör så hemma.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-12-19 16:23

Det verkar inte fungera om man har en stationär Mac med kabel. Airport-verktyget letar efter basstation och hittar inte min zyxel router. Det är bara pc:n som har nytta av routern. Vill inte ändra på något i eller med den (jobbdator).

Ursprungligen av rose:

Det verkar inte fungera om man har en stationär Mac med kabel. Airport-verktyget letar efter basstation och hittar inte min zyxel router. Det är bara pc:n som har nytta av routern. Vill inte ändra på något i eller med den (jobbdator).

Airport-verktyget fungerar bara på basstationer och routrar från Apple. Har du en Zyxel är du nog hänvisad till webbgränssnittet i din Zyxel-router.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-19 17:28
Ursprungligen av rose:

Det verkar inte fungera om man har en stationär Mac med kabel. Airport-verktyget letar efter basstation och hittar inte min zyxel router. Det är bara pc:n som har nytta av routern. Vill inte ändra på något i eller med den (jobbdator).

Du måste konfigurera Zyxel routern via en weblæsare. Vilken modell ær det ?

EDIT: Tværtvåa tydligen

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-12-19 19:39

Jag har P320W. JAg är nog otydlig. Jag vill att min jobbdator ska få tillgång till Internet men ingen annans pc eller mac ska kunna utnyttja min bredbandsuppkoppling.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-20 11:08
Ursprungligen av rose:

Jag har P320W. JAg är nog otydlig. Jag vill att min jobbdator ska få tillgång till Internet men ingen annans pc eller mac ska kunna utnyttja min bredbandsuppkoppling.

I ditt fall måste det ræcka med att slå på kryptering, WPA/WPA2 helst, och spærra alla MAC addresser førutom de som du vill slæppa in på det trådløsa nætet.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-12-30 19:43
Ursprungligen av gpd:

I ditt fall måste det ræcka med att slå på kryptering, WPA/WPA2 helst, och spærra alla MAC addresser førutom de som du vill slæppa in på det trådløsa nætet.

KAn du vara mer specifik? Hur vet jag MAC adressen till pc:n?

Jag kollade i Mac hjälpen angående airport extreme men den verkar förutsätta att "huvud"datorn oxå använder trådlös uppkoppling. Kan inte använda Airportverktyget i min stationära Mac, för att ställa in åtkomsten på till nätverket.

I Mac hjälp finns följande sida med rubrike Ansluta till ett nätverk som kräver 802.1X-autentisering. Är det kanske det man ska använda. Lägga upp användare och kräva att det (pc:n) ska logga in??

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-30 20:53
Ursprungligen av rose:

KAn du vara mer specifik? Hur vet jag MAC adressen till pc:n?

Jag kollade i Mac hjälpen angående airport extreme men den verkar förutsätta att "huvud"datorn oxå använder trådlös uppkoppling. Kan inte använda Airportverktyget i min stationära Mac, för att ställa in åtkomsten på till nätverket.

I Mac hjälp finns följande sida med rubrike Ansluta till ett nätverk som kräver 802.1X-autentisering. Är det kanske det man ska använda. Lägga upp användare och kräva att det (pc:n) ska logga in??

När det gäller MAC (hårdvaruadressen) så hittar du den på PC:n genom att starta kommandotolken

Startmenyn -> kör
ange cmd som program som skall köras
I kommandofönstret som kommer upp skriver du:

ipconfig /all

Det som sedan kommer upp som Fysisk adress är det du behöver

802.1x är ett sätt att autentisera användarnas lösenord centralt i ett nätverk (trådlöst) och är inte det du skall ha. Du skall välja WPA Personal eller WPA2 Personal och sedan ange ett lösenord som blir lösenordet för alla att ansluta sig nätet med. Tyvärr har jag ingen airport extreme så kanske någon som har en kan hjälpa dig med exakt hur man gör

Du verkar ha helt rätt att det endast går att administrera den över det trådlösa nätverket.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-20 17:36
Ursprungligen av Le:

Finnes:
min iMac
min MB
PC1
PC2
AirPort Extreme som är kopplat till ett Telia ADSL-modem

Newbiefråga:
Hur gör jag om jag ev vill hindra PC2 att använda Internetuppkopplingen?

Tycker inte att vare sig någon tråd här eller hjälpfunktionerna på Macdatorerna ger mig någon vägledning.

Jag har tittat i en lite mer avancerad konfigurationsmanual som jag hittade hos Apple

http://manuals.info.apple.com/en/Designing_AirPort_Networks_Using_AirPort_Utility.pdf

och kan tyværr inte hitta någon funktionalitet i Airport Extreeme som stødjer det du vill gøra.

Jag kan tænka mig två sætt att gøra det på:

1. En router som stødjer ACL (Access Control List) eller motsvarande. Då måste du byta router vilket knappast ær det du vill
2. Stoppa in en konfigurerbar switch i nætverket mellan router och resten dær du skapar två VLAN( virtuella LAN), ett som innehåller routern och alla datorer UTOM den som inte får komma åt nætverket och ett som innehåller alla datorer + skrivare och annat men INTE routern. Du måste dessutom ge den internetløsa PC:n en fix IP adress eftersom den inte kommer att kunna få någon IP adress via DHCP från routern.

Två exempel på sådana switchar (Netgearn har jag sjælv)

HP: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107127

Netgear: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080654

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-20 20:28

Har nu kollat min router Linksys RVS4000 och den har den funtionallitet sm du önskar; möjligheten att spärra en adress från internetaccess. Det finns säkert fler om du skullevilja använda din Airport Express som accesspunkt och en annan router.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-20 21:18

Tror att det är en ganska vanlig funktion hos andra tillverkare (att spärra en dator från internet). Min Router Belkin PreN och mitt modem som jag fick med när jag bytte DSL-leverantör (SpeedTouch 716) klarar av det.

Om du vill göra som gpd föreslog så är denna router riktigt prisvärd:http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=5010090496

1
Bevaka tråden