Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriv med ögonen.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tror ni om denna artikel ?

Skeptisk, har en hel del erfarenhet av eyetracking och jag skulle nog inte lita alltför mycket på det som sägs om det där systemet. Två stora problem är att eyetrackingsystem dels inte tål variationer i infallande ljus särskilt bra alls (ett fönster kan lätt förstöra allt), och dels att man inte kan röra huvudet mer än någon enstaka grad i xy-led.

I och för sig kan man m.h.a. extra kameror, ir-dioder och ruskigt avancerad signalbehandling i teorin göra systemet mindre känsligt, t.o.m. så att gemene man kan använda dem utan alltför stor anpassning, men då tillkommer nästa problem: ögonrörelser är ett uruselt sätt att styra en pekare! Ögonen rör sig alldeles för mycket, även om man själv upplever det som att man håller blicken stilla. Slutanvändaren bör därför uppleva det som att "Dasher"-systemet beter sig väldigt spattigt.

Tummen ner säger alltså jag, men som handikapphjälpmedel blir det nog ypperligt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-21 23:45

Tja, inte vet jag, men kan man använda ögonrörelser för att styra ut automatkanonen på en Apache så ska det väl gå att styra en pekare på en skärm också...

Nå när vi ändå är inne på att styra saker med ögonen så finns ju denna tingest...Fungerar skitbra.

Tänk er att ni tittar på ett objekt tio meter bort för att i ögonvrån lägga märke till något intressant och vips så flyttar du blicken och fokuserar på det nya objektet som befinner sig 30 meter bort och trycker på avtryckaren i samma stund...Så snabbt hinner kameran fokusera på det nya objektet...Läckert

EOS 30 + 28-90 USM Uppdaterad:2002-07-01

Artikelnummer:4585A038 Orsak:Underhåll

EOS 30 är en systemkamera som har det mesta man kan önska sig. Autofokusen mäter avståndet på 7 punkter, dessutom kan man styra val av punkt med ögat.
Autofokusen klarar av att följa ett motiv som rör sig mot fotografen med 50 km/h ner till 8 m avstånd med EF 300/2,8USM IS (Samma som EOS 3 och EOS 1V).
Kameran har en otroligt tyst slutare och tyst frammatning.

EOS 30 mäter ljuset i 35 zoner som är kopplade till den autofokuspunkt som kameran jobbar med. Den inbyggda motorn matar 4 bilder/sekund.
Blixten som är inbyggd har ledtal 13 och klarar av att lysa ut 28 mm vidvinkel.

Fem olika programinställningar för olika motiv, tidsautomatik, bländarautomatik, manuell inställning av både tid och bländare ser till att användaren har alla möjligheter han/hon behöver. Vill man kontrollera skärpedjupet så finns den möjligheten med en enkel knapptryckning.

Kamerahus EOS 30
EF objektiv 28-90 USM
Kamerarem
Linsskydd

*
8000,00 kr inkl. moms (6400 kr exkl. moms)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Tja, inte vet jag, men kan man använda ögonrörelser för att styra ut automatkanonen på en Apache så ska det väl gå att styra en pekare på en skärm också...

Går gör det naturligtvis, men slutanvändarna skulle inte uppskatta det p.g.a. ögonrörelsernas spattiga natur. Ögon är gjorda för saccader och fixeringar, inte för den sortens mjuka och precisa rörelser användarna förväntar sig att en muspekare ska göra.

Automatkanoner är en annan sak, eftersom piloten under användning kan antas vara väldigt koncentrerad, att piloten förmodligen är tränad för att kunna använda systemet effektivt, samt att systemet förmodligen bortser från stora ögonrörelser. Vad skulle annars hända om civila objekt på på marken under några millisekunder drar till sig pilotens uppmärksamhet?

När man använder en vanlig persondator är det en något annorlunda situation. Användarens blick rör sig som en skottspole fram och tillbaka över skärmytan, och att få samma nivå av kontroll som med mus och tangentbord är helt omöjligt. Dra-och-släpp-operationer skulle t.ex. aldrig fungera; filerna släpps förmodligen oftast på den ikon som är mest iögonfallande. Ett eyetrackingsystem för persondatorbruk (d.v.s. som ersättare för mus/tgb) skulle bara bli en svindyr apparat som i slutänden bara irriterar användaren, så därför tror jag att idén är tämligen dödfödd.

lol, vadan denna reklam?

Nog för att denna kamera är läcker, tjejjen fotar en hel del och har en av dessa. men när jag läste de kunde ja inte hjälpa att skratta lite, de enda som saknades var en rad med telefonnr för beställningar.
priset är väl ändå inte relevant för diskussionen i denna tråden?

kränger du kameror annars eller?

Kränger kameror...Nää jag bara coppade texten rätt av bara...Om man skall styra en muspekare så är det bästa att använda hela huvudet för det ändamålet...

Om jag inte missminner mig helt är det hjälmrörelserna och inte ögonrörelserna som styr vapen och sensorer i både AH-64 och den nya RAH-66.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-22 13:40
Citat:

quote: Automatkanoner är en annan sak, eftersom piloten under användning kan antas vara väldigt koncentrerad, att piloten förmodligen är tränad för att kunna använda systemet effektivt, samt att systemet förmodligen bortser från stora ögonrörelser. Vad skulle annars hända om civila objekt på på marken under några millisekunder drar till sig pilotens uppmärksamhet?

Nja, än så länge avfyrar man inte med ögonen men däremot följer kanonen hela tiden pilotens rörelser, vilket ju är både hjälmens rörelse samt vad han (eller hon) tittar på. Något som är väldigt avslöjande vid överflygning av en fullpackad strand med brudar....

(eller grabbar)

Citat:

quote: Om jag inte missminner mig helt är det hjälmrörelserna och inte ögonrörelserna som styr vapen och sensorer i både AH-64 och den nya RAH-66

Både och, men det finns ju ett helt gäng olika lösningar, en del presenterar SI-informationen direkt på visiret medans andra mer är till för att styra ut vapen. Ryssarna har för övrigt ett ursimpelt hjälmmonterat system i Mig-29 för att styra ut IR-robotar som är sanslöst effektivt. Går att dra iväg en sån nästan 90 grader i sida med siktet.
Rysk teknologi när den är som bäst...

1
Bevaka tråden