Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordet på macbook stängs av

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Igår totalhavererade min HDD på macbooken och jag fick sätta in en annan och installera om Leopard (som tur var räddade time machine all data... rysare).
Nu har jag ett extremt irriterande problem med min macbook, nämligen att tangentbordet plötsligt bara slutar fungera då och då... får logga ut och logga in eller starta om datorn.
USB-tangentbord funkar.
Grejen är att min mamma nyss fick sig en macbook och jag har upptäckt samma sak på den (fast bara nån gång).. Så det lär ju vara något mjukvarurelaterat?
Några ideér?

Jag har samma problem. Ringde till Office och frågade, och det han sa var att det var ett utbrett problem på Macbookar med Leopard. Apple har inte erkänt felet än, men det kommer de väl göra så fort de hittat nån lösning, antar jag.
För mej slutar det att fungera, sen efter någon minut hoppar det igång igen.

Ursprungligen av blackheim:

Jag har samma problem. Ringde till Office och frågade, och det han sa var att det var ett utbrett problem på Macbookar med Leopard. Apple har inte erkänt felet än, men det kommer de väl göra så fort de hittat nån lösning, antar jag.
För mej slutar det att fungera, sen efter någon minut hoppar det igång igen.

Åfasen, hade inte hört om det tidigare. Tack för upplysningen.
Får väl dras med det sålänge.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-11-27 21:04
Ursprungligen av blackheim:

Jag har samma problem. Ringde till Office och frågade, och det han sa var att det var ett utbrett problem på Macbookar med Leopard. Apple har inte erkänt felet än, men det kommer de väl göra så fort de hittat nån lösning, antar jag.
För mej slutar det att fungera, sen efter någon minut hoppar det igång igen.

Fick exakt samma problem nu ikväll efter att ha installerat leopard idag. Riktigt irriterande är det iaf, har fått precis som du blackheim att de börjar fungera efter ett tag men sen lägger det av igen och då får man starta om datorn! Blir spännande imorgon när de ska skrivas rapport hela dagen!

Är det någon som har någon anning om hur lång tid det brukar ta innan apple fixar sådana här problem?

Har samma problem! Var allvarligt riktigt nära på att kasta macen i golvet! Hur störende som helst då man sitter i soffan å redan tycker synd om sig själv då man är förkyld....

Vilka I-lands problem man har.

  • Medlem
  • 2007-11-27 16:30

Samma problem har uppenbarat sig två gånger idag under mitt uppsatsskrivande. Båda gångerna har det hänt efter att jag bytt skrivbord i Spaces. Dock poppar det igång igen efter 20-30 sekunder.

Iofs är det skönt att slippa skriva ett tag, å andra sidan är det fruktansvärt irriterande och än mer irriterande i kombination med de lite slöa tangenterna. Får på allvar fundera över huruvida jag ska reklamera nuvarande Macbook och få ett med pigga tangenter. Det löser åtminstone ett av tangentbordsbekymren.

Mitt tangentbord slutade fungera efter en "safe sleep"-start. Tangentbordet har också lagt ner till ca 80% en gång här om dagen. Bara vissa tangenter fungerade.

  • Medlem
  • 2007-11-27 16:41
Ursprungligen av Macaddict:

Mitt tangentbord slutade fungera efter en "safe sleep"-start. Tangentbordet har också lagt ner till ca 80% en gång här om dagen. Bara vissa tangenter fungerade.

Nu när du säger det så hände samma sak (safe sleep) mig i går kväll. Hade helt glömt bort det. Eller förträngt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-01 01:25

Har samma problem. Ritigt jobbigt. Antar att man måste ringa Apple och ligga på så att det händer något...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-01 15:38

Jag har exakt samma problem men det kan ta flera minuter för att det ska sätta igång igen, väldigt väldigt irriterande. Detta är min första mac och jag bytte för att slippa problem och detta är vad jag får?

Det händer inte en gång om dagen heller utan blir bara värre och värre, igår t.ex. hände det 3 ggr.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-02 11:23

Måste säga att detta problemet är riktigt jobbigt och göra datorn nästan helt omöjig att anävnda om man skall arbeta eller surfa på nätet och inte bara gå in på de vanliga länkarna. Jag måste satta datorn i viloläge för att kunna skriva igen. Detta gör att man tappar allt flow och att jag ofta kommer helt ur fas.

Fixar de inte detta är datorn nästan helt värdeös för mig. Skulle faktiskt säga att om man arbetar mycket med sin bärbara bör man inte köpa en ny förrän detta problem är löst.

  • Medlem
  • 2007-12-05 19:05

Jag hade samma problem och det slutade med att jag hävde köpet hos Apple Store. SR MacBook + Leopard innebär oacceptabla problem med tangentbordet för mig. Jag köpte mig en billig Lenovo att ha under tiden fram tills dess att det blir ordnat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-05 19:07

jag har inte upplevt problemet på ett par dagar nu, vilket är skönt

ta i trä

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-05 23:05

Riktigt störande problem alltså, händer mig nån eller ett par gånger per dag.. Vaknar dock till liv efter någon minut igen.
Hoppas det är något Apple löser snart.

Min har haft ett uppehåll nu några dagar. Hoppas det fortsätter så heh

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-12-07 22:14

Gäller det här problemet för alla macbookar med santa rosa eller är det bara ett fåtal med felet?

Jag köpte min Santa Rosa-Macbook samma dag typ som den kom ut och jag har inga som helst problem med mitt tangentbord vad jag märkt?

Ursprungligen av widde:

Gäller det här problemet för alla macbookar med santa rosa eller är det bara ett fåtal med felet?

Jag köpte min Santa Rosa-Macbook samma dag typ som den kom ut och jag har inga som helst problem med mitt tangentbord vad jag märkt?

Min MB är den första modellen (1,5 år gammal) och har problem.
Min mor har fortfarande samma problem på sin och den är den modellen som kom strax före den senaste (exakt en månad gammal idag).

Jag kör mbp och har haft samma problem, installerade om för någon vecka sedan och det har inte hänt igen sedan dess. Förra installationen var en uppgradering, den senaste en helt ren installation. (kanske inte samma problem som för macbook, men funkade för mig iaf)

Ursprungligen av akerstrom:

Jag kör mbp och har haft samma problem, installerade om för någon vecka sedan och det har inte hänt igen sedan dess. Förra installationen var en uppgradering, den senaste en helt ren installation. (kanske inte samma problem som för macbook, men funkade för mig iaf)

Varför skrev jag det inlägget, i morse när jag vaknade och öppnade locket fungerade inte tangentbordet, var tvungen att starta om...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-08 09:42

Har haft exakt samma problem vid upprepade tillfällen, enormt irriterande!

Börjar bli riktigt trött på min MB nu, både tangentbordsfelet och detta
Bättre var det med min gamla Imac G5, förutom att fläkten väsnades så var det nästan aldrig trubbel.

Samma problem här med min, men det verkar ha uppstått efter uppdateringen som kom för en vecka sen eller nåt. Innan dess hade jag inga problem.

hej Grabbar. Ni är inte ensama.. Tjejen har samma problem ibland med sin nya MB med SR.

För mer info och ev. småfix som funkar för vissa se här:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1217703&tstart=0

Väntar på en ev. update

Har haft MacBooken i ett par veckor nu, men först idag upptäckte jag detta problem. Tangentbordet är helt dött i ett par minuter. Första gången det hände, så ställde jag ifrån mig MBn, och då gick det igång, så jag tänkte kanske att det hade något med hur jag hade dator i knät, men sedan hände det tre gånger till under en timma utan anledning.
När jag tänker efter har den även varit svår att starta från vila ibland. Ingen reaktion vid tryck på tangentbordet förrän efter några minuter.
Väldigt irriterande. Ännu mer irriterande var att detta uppdagades av mig kl. 19.46, och Apple Support stänger 19.45.:'(
Skall ringa dom imorgon. Ha en trevlig dag och kasta inte ut macböckerna genom fönstret!

små tips som funkar för vissa användare..

* dubbelklick på musen har fått igång tangentbordet (funkar på tjejens MB när de har hänt)
* hålla in caps-lock knappen några sek. har fått igång det också.

Ni kan ju testa iaf, .

jag har att första tangenten när man börjar skriva "inte hinns med" och att musen försvinner.. har gjort den här installationen efter en clean installation, verkar dock inte ha hjälpt.

program avslutas abrupt ganska ofta också..

nån som vet råd?

Ursprungligen av klarabara:

jag har att första tangenten när man börjar skriva "inte hinns med" och att musen försvinner.. har gjort den här installationen efter en clean installation, verkar dock inte ha hjälpt.

program avslutas abrupt ganska ofta också..

nån som vet råd?

Har du alla uppdateringar?

Prova köra en rensning med OnyX och se ifall det kan hjälpa dig ngt. Den brukar lösa många skumma problem.

/manne

ah... jo jag har alla uppdateringar...kanske kommer nya efter keynoten..antar jag?

ska kolla upp OnyX

tack!

1
Bevaka tråden