Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå av startljud i OSX

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att ta väck startljudet som kommer precis när man startar datorn? Hatar att slå på datorn i en tyst miljö och chockeras av ett "DA-TAAA" på högsta volym.

Tack.

Fann ju en del trådar, men har inte hittat någon konkret info än...ska fortsätta läsa! Tack

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-23 15:35

Själv använder jag StartupSound.prefPane, det funkar perfekt! Du hittar det här:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23141

Stäng inte av den.

Det där är välidgt bra när man sitter på föroläsning och behöver starta upp datorn
Annars sitter alla i salen och blänger på en

Tusen tack:)

Ursprungligen av acidflash:

Det där är välidgt bra när man sitter på föroläsning och behöver starta upp datorn
Annars sitter alla i salen och blänger på en

Om du har datorn i viloläge slipper du startljudet plus att datorn är redo att användas betydligt snabbare.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-18 13:03
Ursprungligen av bastuman:

Om du har datorn i viloläge slipper du startljudet plus att datorn är redo att användas betydligt snabbare.

Ja men inte går man väl runt med en sovande laptop överallt? Det suger ju musten ur batteriet!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-18 13:07
Ursprungligen av twiggz:

Ja men inte går man väl runt med en sovande laptop överallt? Det suger ju musten ur batteriet!

Jo det gör man, och nej det gör det inte.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-18 13:24
Ursprungligen av Jogin:

Jo det gör man, och nej det gör det inte.

Jo det gör den absolut! Datorn är inte helt avslagen och givetvis drar det batteri. Men det är väldigt lite den drar eftersom nästan allt är avslaget.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-18 13:34

Hur kan den dra "väldigt lite" batteri samtidigt som det "suger musten ur" batteriet?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-18 13:54

Tolkningsfråga. Det gör ju det fast väldigt långsamt Jag skulle inte gå runt med min dator sovandes under en lång tid utan anledning. Men vet man att den ska användas snart går det väl an om man inte vill stänga ner nåt. Men nu är vi lite väl off topic tror jag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-18 13:58

Jag vidhåller vid att viloläget inte "suger musten ur" batteriet, utan man kan gott och väl ha den i vänteläget flera timmar i sträck. Om din dators batteri töms fort i viloläget så bör du kolla upp om inte det är något fel på det.

Det drar mer batteri att starta upp datorn flera gånger per dag, än att gå runt med den i vila.

Uppstartsljud iMac 2011 OSX Lion

Hej

Blev lycklig ägare till en maxad iMac 27" igår och min kära sambo höll på att bli galen efter ett par omstarter sent på kvällskvisten på grund av uppstartsljudet som säkert skulle kunna väcka döda.

Jag är fullt medveten om att det finns redan befintliga trådar om det här och jag har även använt vår allas kära vän Google men jag hittar ingen lösning till iMac 2011 med OSX Lion då alla lösningar (program, script m.fl) inte verkar vara kompatibla med just Lion. Av denna anledning tänkte jag damma av ämnet och höra mig för om någon faktiskt lyckats stänga av eller iallfall sänka ljudet vid uppstart?

Någon som lyckats, inte nödvändigtvis med iMac, att stänga av ljudet i Lion?

Tack på förhand

enda sättet att sänka uppstartsljudet är att sänka volymen i OSX innan du stänger av eller startar om.

Finns säkerligen andra fulingar som kompilera om EFI men sådant avråder jag personligen ifrån.

Inlägg #16 och 17 har flyttats hit från en annan tråd. Det fanns några olika trådar att välja på, och jag valde att flytta dem hit - men det kunde lika gärna blivit till någon av de andra befintliga trådarna i ämnet.

Ursprungligen av patrikjunno:

...Jag är fullt medveten om att det finns redan befintliga trådar om det här...

Bara för att det gäller en nyare OS X-version så finns det ingen som helst anledning att starta en ny tråd. Det går precis lika bra att hoppa in i en gammal tråd och fråga t.ex "Vad gäller nu i Lion? Finns det några nya metoder?"

Och dessutom så var den nya tråden felplacerad. Detta är ingen iMac-hårdvaru-fråga, utan en OS X-fråga.

/Mod

Senast redigerat 2011-12-06 12:52

Om man läser här...
https://discussions.apple.com/thread/3208783?start=15&tstart=0

...så verkar det som om de gamla tipsen fortfarande fungerar, dvs:
Download StartupSound.prefPane for Mac - Control the volume of the startup chime. MacUpdate.com (men i Lion krävs tydligen att man loggar in som root vid installationen för att det ska fungera)
eller
Download Psst for Mac - Restart your Mac without the chime. (was Psst!) MacUpdate.com (som har en brasklapp att det inte fungerar på alla modeller, men det verkar funka även på de flesta nya modeller)

Tji fick jag som laddade ner startupsound.prefpane och ja den funkar fint.

1
Bevaka tråden