Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa en kiosk-mac - hur?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva skapa en kiosk-mac.
Alltså en maskin med som är begränsad till den grad att man bara kan surfa med Opera i kioskläge.

Hur gör jag detta?

Har du Leopard så använder du föräldrakontroll och säger att den användaren bara får öppna Opera. Då går det inte att göra något annat. Har du Tiger eller tidigare vet jag inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-18 13:41
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Har du Leopard så använder du föräldrakontroll och säger att den användaren bara får öppna Opera. Då går det inte att göra något annat. Har du Tiger eller tidigare vet jag inte.

Det är väl en inte så bra lösning då man fortfarande kan logga ut och in, byta AirPort-nätverk, mixtra med bluetooth osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 13:39

Mattias,

Google är din vän…;)

Kolla in t.ex. wKiosk Browser

Lycka till…

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 13:46

Gästanvändare kanske, då tas alla inställningar och filer bort vid utloggning

/Tangen

Ska säga att det gäller 10.4 inte 10.5.
Det Gabriel säger stämmer även under 10.4 men jag kan inte få Opera att synas i den begränsande Finder jag ställt in.
Jag borde kunna starta den med en loginhook, får testa det.

Frågan är om någon kört Opera i kioskläge och vet hur det fungerar.
Hur tar man sig ur det t.ex?

Torkel jo den har jag hittat men jag vill skapa en gratis lösning.

Senast redigerat 2007-12-18 14:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 14:54
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är om någon kört Opera i kioskläge och vet hur det fungerar.
Hur tar man sig ur det t.ex?

Torkel jo den har jag hittat men jag vill skapa en gratis lösning.

Goooogle…

Förresten…varför just Opera!?

Kanske webXkiosk fungerar…!? Bygger dock på Apple's WebKit..

Söker man vidare på nämnda sökmotor, finner man faktiskt Opera's egen sida om just Operas Kiosk Mode

Opera can be run in kiosk mode, which is a mode mainly suited for information stands. Such stands are typically found in libraries, airports, bank offices, or shopping malls. The information stand will run a browser that lets the user browse for the necessary information, but denies access to the computer and browser settings. After a period of inactivity, the browser should reset and return to a specified home page.

Har du sett/testat den lösningen…

Lycka till,

- Torkel

Senast redigerat 2007-12-18 15:11

Jag håller på att titta på Operalösningen.
Men inte riktigt kommit fram till hur jag ska starta den per automatik vid login.
Loginhook får jag inte att funka men jag har bara offrat 10 min på det ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 15:45
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag håller på att titta på Operalösningen.
Men inte riktigt kommit fram till hur jag ska starta den per automatik vid login.
Loginhook får jag inte att funka men jag har bara offrat 10 min på det ännu.

Mattias,

Opera är ju ett program som vilket annat, å program kan man ju starta med automatik via Systeminställningar->Konton->Startobjekt.

Kolla även in ex.v. denna tråd på www.macosxhints.com gällande hur man på olika sätt kan stänga av Finder…

Lycka till,

- Torkel

Tack Torkel!
Men för att starta Opera i kiosk läge måste jag starta /Applications/Opera/Content/MacOS/Opera -kioskmode
Den kan jag inte lägga in i Startobjekt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-18 16:31

Men du kan skapa ett script som startar Opera på nämda sätt som sedan startas som ett startobjekt.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2007-12-18 17:25

Jag gjorde en sådan lösning med Operas kioskmode, där jag gjorde ett enkelt shellscript som hölls igång med hjälp av Lingon. Funkade utmärkt.

Vi kör Saft på några burkar, funkar klockrent. Datorn blir helt låst till Safari i fullscreen. Finns masssa inställningar också om man vill ha det på annat vis.

http://haoli.dnsalias.com/Saft/

edit: Missade att de visst skulle vara Opera, men ifall det går lika bra med Safari så kolla på länken ovan.

1
Bevaka tråden