Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Passar inte alla SODIMM 133 i Pismo?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte nyligen ett 512 Mb PC-133 SODIMM för att hotta upp en Pismo (välbehövligt, den har bara 128+64). Märkligt nog ville inte datorn kännas vid kretsen. Jag testade i båda platserna och i en annan Pismo, ingen av dem meddelade ens att den existerade. Men när jag testade den i en Fujitsu Lifebook (en knä-PC med skrämmande dålig utbyggbarhet) så accepterades den som 128 Mb!

Är det nån sorts SODIMM som inte Pismon klarar? Hur ser man skillnad? Vad passar den i då?

Jag kanske skulle nämna att den passar fysiskt, så klart. Det finns ju SODIMMar som inte passar, men de passar ju inte fysiskt, de har hacket längre åt sidan. Det är inte något sådant fånigt problem. Den passar som hand i handske, men datorn hittar den inte.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-18 09:26

Ældre datorer (æven PC) kan ha problem med nyare minnen med færre antal minneskretsar (større), troligen før att adresseringen eller timing skiljer sig åt.

Jodå, men Pismo klarar normalt både PC133 och 512 MB-kretsar.

Är inte minnet helt enkelt trasigt, då?

Om bara en del av minnet registrerats (har hänt mig med en Lombard och blådåre) kan det vara för att minnet har för få och för stora chip på sig. Tror visserligen inte att Pismo drabbas, men nämnd lombard och blådåre kunde bara adressera 16 MB per chip. Så en 512-MB-sticka måste ha en himla massa chips på sig. Blådåren klarar ju t.ex. inte alls 512or, och Lombarden kanske kräver staplade moduler (med chipen ovanpå varandra).

Men som sagt; Pismo ska utan problem klara vanliga 512-moduler. Min hade ett 512-minne med bara 8 chip à 32 MB. Om din pc bara ser det som ett 128-minne kanske modulen i sig är närapå trasig, och av någon anledning syns det inte alls i din Pismo.

Lämna tillbaka minnet och köp ett annat, är mitt råd.

Lombard klarar väl inte 512, bara 256? Jag har hur som helst en jag kan testa i.

För få och stora kapslar? Den har bara åtta, men inte är det fler på de som funkar? (Jag har inte riktigt lust att öppna max-Pismon för att kolla.)

Jag har skrivit till säljaren (på eBay) men inte fått svar än.

Hmm ja du har nog rätt om lombarden. Jag vill minnas att jag sett 512-moduler som skulle funka i lombard, men det var länge sedan och jag såg nog fel.

Låter som ett helt vanligt minne du har där. Kan inte förstå vad som skulle vara fel med det.

Minne

Pismo tar inte alla minnen Men är mycket bätter än Lomarden

Av ca 10 256MB minnen som fungerade i Pismon fungerade bara 1 eller 2 i Lomarden

Testa minnerna i en PB G4 Ti om du har tillgång till en

Jag har en 512MB 2" passar övre platsen Test & okey i Pismo

Anders Sthlm

1
Bevaka tråden