Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad som kommer i Adium 1.2

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet att vi haft lite inflation i "Ny version av Adium"-trådar, men Adium 1.2 är nästa större version och värd en egen tråd tycker jag, så detta får bli samlingstråden för Adium 1.2.

Adium 1.2 är inte i närheten av att vara klart ännu, men det finns en sammanfattning på Adium-bloggen över de stora nyheterna:

Adium 1.2, our next major goal, is going to be a crazy awesome release. In the last two days we've finished the initial merges of our Google Summer of Code 2007 students' efforts; it'll be some time and effort before the development trunk of Adium is stable and close to a release with all these incoming changes, but it'll be well worth it. The Summer of Code was a huge success:

  • Andy Monitzer made many improvements to libpurple's XMPP/Jabber support, benefiting not only Adium, but also Pidgin and Finch.

  • Erich Kreutzer modernized, fixed, and expanded Adium's Bonjour support, implementing file transfer in the process.

  • Erik Beerepoot worked on multi-user conferencing in Adium, making good strides toward a more full-featured, shiny group chat experience.

  • Matt Handley greatly expanded Adium's AppleScript support; it will now be possible to control Adium easily via AppleScript, paving the way to even more great user content and control customizability.

  • Andre Cohen implemented snapping / detachable groups which let you detach groups from the contact list into free-floating windows

In addition, Adium 1.2 will utilize libpurple 2.2.0, which will bring a number of improvements, most notably the results of a Google Summer of Code project for Pidgin by Jeff Connelly which has added MySpaceIM support.

Läs mer här: Coming in Adium 1.2

Vill man följa utvecklingen ordentligt kan kan kolla in Milestone Adium X 1.2 i Adiums Trac.

...och innan någon annan skriver det: Nej, det är fortfarande lång ifrån att Adium ska få stöd för video och ljud.

Själv önskar jag bara att någon programmerings- och nätverkskompetent ska hjälpa till att få meddelande över nätverket att funka ordentligt. Någon här kanske?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-16 15:23

Jag känner en varm känsla sprida sig efter idén att ordentligt stöd för AppleScript fastnat. Salling Clicker kommer kanske att funka bra med adium igen...

Jag vill ha stöd för Skype i Adium!!!

Ursprungligen av tobiwan:

Jag vill ha stöd för Skype i Adium!!!

I understand that you don't support VoiceAndVideo yet, but what about chat? Can I chat over Skype in Adium?

No, not yet. The library that we use to support most protocols, libpurple, doesn't support Skype at all right now, not even for chat. Until it does Adium most likely won't, either.

Keep in mind that Skype is a proprietary, closed protocol, so it must be reverse-engineered before third-party clients like Pidgin and Adium can use it. Protocols like OSCAR (AIM) and MSN have already been reverse-engineered, but they're much older than Skype, and reverse-engineering is hard. It will take a long time. Please be patient.

There is an existing ticket for this request: #247. In that ticket, a significant bounty for Skype support has been offered by various users. If you want to take on the project, post a comment in the ticket and get hacking!

What about the Skype API?

We could use the Skype API, but you would still need to have Skype running. At that point, you may as well just use Skype.

We want to do it right, with first-class support for the protocol in Adium, whether it's by a reverse-engineered implementation (of sufficient quality) or by an official embeddable library published by Skype. The former hasn't happened yet and we don't foresee the latter happening either, and we don't accept piggybacking on the official client as a substitute, so until one of those two happens, Adium will not have support for Skype.

That said, if someone wants to expend their own time and resources and developing a Skype plugin using the Skype API, go for it. Once that code shows up, we would need to evaluate it based upon its particular limitations.

http://trac.adiumx.com/wiki/SkypeInAdium

jag vet att det här kanske har varit uppe tidigare men; kan någon ge en liten kort enkel förklaring till vad det är som är så svårt med ljud/video stöd?

Ursprungligen av bisebusen:

jag vet att det här kanske har varit uppe tidigare men; kan någon ge en liten kort enkel förklaring till vad det är som är så svårt med ljud/video stöd?

Samtliga protokoll som används i någon större utsträckning (MSN, AIM, Skype) är inte öppna, och man måste därför komma på hur dom fungerar själv. Ren textchatt är inte så extremkrångligt, men ljud och bild är rent ut sagt kalasknepigt.

Ursprungligen av bisebusen:

jag vet att det här kanske har varit uppe tidigare men; kan någon ge en liten kort enkel förklaring till vad det är som är så svårt med ljud/video stöd?

irrelogical har redan svarat, men jag fyller i med lite mer info från Adium-teamet själva:

Adium does not currently have any Voice or Video (webcam) Chat functionality. The Adium team is aware that many users want to be able to audio/video chat.

Adium depends on libpurple for its protocol-level functionality, which means that information sent or received over (most) protocols must go through libpurple. We therefore can not offer audio/video capabilities until libpurple does; the Pidgin team is working on implementing such features, but there is not currently any ETA on when they will be available.

[...]

As mentioned above, there is no support for Voice & Video with Adium at this time, but there are several developers working towards that goal. This work is extremely large in scope, and will take thousands of hours to complete, so it will take some time.

http://trac.adiumx.com/wiki/VoiceAndVideo

Aha och jag antar att Microsoft inte har lust att dela med sig? men amsn lyckades ju? är inte det open source?

Ursprungligen av bisebusen:

Aha och jag antar att Microsoft inte har lust att dela med sig? men amsn lyckades ju? är inte det open source?

Ja, aMSN har video (men inte ljud). Dock går det inte att bara kopiera koden därifrån, som jag förstått det. Kolla detta ärende om aMSN-funktioner:

Including features is much more than copy and paste. aMSN is not built around a reusable library, so it would be harder to hook it up to the Adium UI. Also, it is completely written in TCL, while Adium uses C and Objective-C. Developers would need to convert all the code from one language to the other, or to find a way to interface between the two (like the Cocoa-Java bridge).

aMSN is probably a good place to look to know how the protocol works, but that code cannot be ported directly to Adium.

Mer angående video, aMSN mm: Det finns en bra artikel på Adiums utvecklarblogg om detta: Setting expectations, Voice and Video

Där står bland annat följande:

So I think we need to clarify things on the Voice/Video front. We (the Adium team) get asked a lot, sometimes daily, when Voice/Video are going to be implemented. I will answer this for you, right here, right now:

We do not know. It may never happen, it may be next year, it may be five years from now.

Now, take a deep breath. Let it out. Yes, I know it sucks, but it's the honest truth. Voice/Video is probably one of the hardest parts of IM. Especially in a multiprotocol IM client such as Adium. Now let me explain the requirements and why, and maybe that will shed some light on why you won't see this for a while.

  • The first part to all of this is locating a library (or creating one) that sends and receives the information required. For multiple protocols this could be multiple libraries, or a single library that does them all. For those who don't know what a library is, think of it as the engine in a car, taking care of a lot of things that most people don't know about.

  • There are a few libraries, but as of right now we don't have anyone implementing them in a way that we can use them, with the exception of our Summer of Code student working on Google Voice support.

  • After we get a library, we have to hook it up. This was mentioned a bit above, but basically this would be like hooking up libgaim to talk to Adium, or Joscar. It depends on the library for how difficult it will be, along with the experience of the developer implementing it.

  • QuickTime. Simply put, we need something to process the images, and QuickTime is it. QuickTime is also a pretty big API that none of us know much about as of yet (except Peter, who does not know IM protocols, and is therefore not suited to hook QuickTime up to anything).

  • Someone to do all of this. Hooking up a library to talk to Adium, and then hooking that into QuickTime, and making sure it works with at least an iSight if not USB/Firewire cameras is a big task. One that nobody has really stepped up and said they wanted to do as of yet.

If you know someone who you think would be able to do all of this, and would like to work on Adium to get all of this going, please have them contact us. We'll eventually get to it otherwise, but it could be a long time.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-17 09:39

Nästa fråga är hur det går med filöverföringarna, det verkar stå rätt still där

http://developer.pidgin.im/milestone/Merge%20MSNP14%20Branch

Ursprungligen av lobStar:

Nästa fråga är hur det går med filöverföringarna, det verkar stå rätt still där

http://developer.pidgin.im/milestone/Merge%20MSNP14%20Branch

Ja, det är synd. Personligen har jag tio gånger större nytta av fullt fungerande MSN-filöverföringar än video.

Ett av årets Googles SoC-projekt var just Stabilize and improve MSN support där "Implement direct P2P file-transfer support" är en av punkterna. Jag vet dock inte hur det gått med detta.

Tack för ett väldigt utförligt svar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-25 23:33

OMG OMG!

Enligt Pidgins Trac så är MSNP14, och därmed snabba filöverföringar, personliga meddelanden mm i msn, färdig! Om jag fattar rätt så ligger några återstående grejer i nästa version som ska komma om en vecka. Visserligen bör man ta det med lite salt, men det är inom överskådlig framtid i varje fall.

Därefter bör det komma i nästa Adium - så innan jul räknar jag med.

Se: http://developer.pidgin.im/milestone/Merge%20MSNP14%20Branch

Ursprungligen av lobStar:

OMG OMG!

Enligt Pidgins Trac så är MSNP14, och därmed snabba filöverföringar, personliga meddelanden mm i msn, färdig! Om jag fattar rätt så ligger några återstående grejer i nästa version som ska komma om en vecka. Visserligen bör man ta det med lite salt, men det är inom överskådlig framtid i varje fall.

Därefter bör det komma i nästa Adium - så innan jul räknar jag med.

Oh, det var nice, trevligt att höra!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-30 16:16
Ursprungligen av lobStar:

Därefter bör det komma i nästa Adium - så innan jul räknar jag med.

Se: http://developer.pidgin.im/milestone/Merge%20MSNP14%20Branch

Jag hade fel. Man får väl ha det nån gång i livet ändå...

Yep, verkligen trevligt att höra

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-09-26 06:22

Lite snabbare än 5kb i hastighet när man skickar filer väntar jag på spänt. Den dagen om den kommer så byter jag från aMSN till Adium.

Jag vill ha en funktion som gör att man mycket lättare kan hantera grupper.
Jag har MSN Messenger på jobbet och det suger svinknorr kan jag meddela (att jag tycker).
Det den skitklienten nu gjort är att den har tagit ungefär 40-50 av mina contacts och flyttat dem till en helt ny grupp (Individuals) som bajs Messenger själv skapat, och nu måste jag flytta tillbaks dem, för den vägen är fortfarande kortare än att flytta över från de andra grupperna (jag har ca. 160-170 pers på min Contact list).
Så en funktion som kan flytta många users på en gång, och hellre sådana saker än designmässiga småsaker som Detach/Reattacha grupperna i Contact Listen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 20:08

Gud vad glad jag skulle bli om de äntligen kunde fixa filöverföringar via msn så att de går i en acceptabel hastighet. Visserligen brukar jag skicka filer till vänner och bekanta över Skype men det är inte alla som har Skype. Väntar med spänning på Adium 1.2.

Fast det blev inga snabbare filöverföringar i MSN. Det gällde AIM. Det enda som ordnades i MSN var en mindre bugg som handlade om hur stora filer var. Och dessutom implementerades det här i Adium 1.1.3 som kom igår. Eller har jag tittat på fel ställe?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fast det blev inga snabbare filöverföringar i MSN. Det gällde AIM. Det enda som ordnades i MSN var en mindre bugg som handlade om hur stora filer var. Och dessutom implementerades det här i Adium 1.1.3 som kom igår. Eller har jag tittat på fel ställe?

Om det är MSNP14 det gäller så måste det väl ändå handla om MSN och inte AIM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 21:11

Som nämnt i http://www.99.se/1359678-post51.html är inte hela nyaste libpurple inkluderad i 1.1.3 (som trots allt är en bugfix-release för 1.1) – de stora förändringarna kommer i 1.2.

Aha, ok. My bad.

Ny utförlig text på Adiums utvecklarblogg om vad som kommer i 1.2:

Some Fun Features in 1.2

1.2 finns nu i beta på betaversionsidan (som verkar ok att länka till numera).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-18 14:03

Testar nu, varken personliga meddelanden eller snabba filöverföringar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-18 14:07

lobStar: Det finns i SVN-versionen.

Ursprungligen av Adium:

Of course these aren't the only changes that can be found in 1.2. Lots of work has been put into it so far, and the finished product is going to be quite nice. Oh and MSN users, get ready for some fun new features (yes, working personal messages is one of them).

http://www.adiumx.com/blog/2007/10/some-fun-features-in-12.php

Bevaka tråden