Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iMac?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-29 12:46

Har hört att Apple innom kort uppgraderar iMac. iMacen skall enligt källa få "attraktivare pris och bättre prestanda".
Nån som vet nått?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-29 12:48

Jag vill inte ha en ny iMac. Däremot en Cube II eller en iPizza G4.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-29 12:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag vill inte ha en ny iMac. Däremot en Cube II eller en iPizza G4.

iPizza?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:
iPizza?

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-11-29 13:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
...Cube II ...

Satt och tänkte på det häromda´n. Det måste bara finnas en marknad för en Kub, som är rätt utrustad och prissatt. Som det är nu sitter jag och sneglar på Creative Slix och Shuttle X. Enda problemet med "barebone" burkarna är att man får stora problem när man försöker installera Mac OS X :rolleyes:

äh fan... iGLOBE!!! en helt rund burk. allt trådlöst så man kan rulla omkring den på bordet eller golvet om man vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-29 14:58

Jo, LC III (och LC 475, Performa 475 och Performa 460) var riktigt trevliga och pålitliga datorer. Och tysta! Jag gillade också IIcx och IIci och Quadra 700. Mycket smart konstruerade.

dom här är lite kul oxå, men då måste man ju köra Win eller Linux förstås... kostar nästan inget heller.
Fast om Marklar kommer, så....

http://www.via.com.tw/en/VInternet/projects.jsp

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jo, LC III (och LC 475, Performa 475 och Performa 460) var riktigt trevliga och pålitliga datorer. Och tysta! Jag gillade också IIcx och IIci och Quadra 700. Mycket smart konstruerade.

Jo, IIci och Quadra 700 var rätt trevliga maskiner... när du nämner det.

  • Medlem
  • 2002-12-17 14:02

Undrar hur snabb en ny iMac skulle kunna vara??

933Mhz- 1Ghz kanske...

det är väl relativt säkert att iMac och eMac uppdateras till 1Ghz. Det har ju inte hänt speciellt mycket på den fronten på länge...

http://www.macbidouille.com/niouzcontenu.php?date=2002-12-18#4153

Macrumors.com citerar detta med;
- 1GHz iMacs, 120GB drive, 512MB Ram
- a higher priced iMac (1200-1400 euros higher)
- discontinuation of the 15" iMacs
- hardware sessions focused on wireless and mobile items.

Vi hörs.. 1200-1400 euros higher.. ok en ny iMac som kostar 10000-13000 mer .. haha
babelfish el fransmännen som gjort bort sig.

Definitivt fransmännen.

Jag tror på en Volvo s40 T4 (G4?) ...

Apple KAN intehöja priset mer! iMacen är redan för dyr! Den måste ned under 10 000 SEK!

Var får man tag på såna där mini-moderkort då?

Hoppas att de även fixar systembussen till 133Mhz det är det minsta de kan göra. Samt att de smäller in ett bättre grafikkort typ GF 4 Ti 4200 om inte så alla fall 64 eller 128 MB på GF4MX kortet.
Annars är det ingen stor nyhet om det inte sker något stort. Vad är 200 Mhz det är ingenting idagsläget om det inte fixar systembussen & grafikkortet.

Man får la budgetdator ( Pc ) med den konfigurationen för ca 8500 kr inkl moms
15TFT 256MBRam 40GB HD GF4MX 128MB 1.7Ghz Cel m.m.

Apple gör en bra jul! Från er alla till oss Alla konsumenter!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Var får man tag på såna där mini-moderkort då?

Datorbutiken.com eller Mini-itx t.ex.

//Mikael

Senaste ryktet kring nya iMac, från MacRumors;

- 1GHz iMacs, 120GB drive, 512MB Ram
- a higher priced iMac (1200-1400 euros higher)
- discontinuation of the 15" iMacs
- hardware sessions focused on wireless and mobile items.

Personligen så tror jag detta låter väldigt relevant...

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-19 14:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Senaste ryktet kring nya iMac, från MacRumors;

- 1GHz iMacs, 120GB drive, 512MB Ram
- a higher priced iMac (1200-1400 euros higher)
- discontinuation of the 15" iMacs
- hardware sessions focused on wireless and mobile items.

Personligen så tror jag detta låter väldigt relevant...

/M

1200-1400 euros mer, det blir ca 10000-12500 kr mer för en iMac. Ca 25000-28000 kr för instegsmodellen, inte särskilt troligt eller hur?

Jag uppfattar det som att det dyraste iMacen kommer kosta 1200 euro mer än dagens modeller. Dvs. att Apple släpper en värsting-maskin. Men ok, just den detaljen kanske inte är speciellt relevant.

/M

  • Medlem
  • 2002-12-19 14:41

Ska de inte skippa skärmen på globarna snart och istället bygga in en projektor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-19 15:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Jag uppfattar det som att det dyraste iMacen kommer kosta 1200 euro mer än dagens modeller. Dvs. att Apple släpper en värsting-maskin. Men ok, just den detaljen kanske inte är speciellt relevant.

/M

Ok, jag förstod det som att det var en generell prishöjning på alla maskiner vilket jag inte anser vara rinligt. Att det rör sig om en prishöjning på en kommande monstermodell är inte lika otroligt. Det skulle inte vara helt fel med en iMac med 19", minst 1 Ghz, 1 GB RAM, 120 Gb hårddisk, grymt grafikkort, inbyggt bluetooth i både dator, tangentbord och mus.... Mums!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cihan:
Satt och tänkte på det häromda´n. Det måste bara finnas en marknad för en Kub, som är rätt utrustad och prissatt. Som det är nu sitter jag och sneglar på Creative Slix och Shuttle X. Enda problemet med "barebone" burkarna är att man får stora problem när man försöker installera Mac OS X.

Vi köpte en Creative Slix härom dagen. Trevlig liten burk, klar Cube-klon, med skillnaden att den är längre så den rymmer fullstora kort. Ser ut som ett kraftaggregat från fysiklabbarna i gymnasiet.

Ja, och så var det ett par detaljer... Ett varv till butiken så vi fick ett ex där kragget inte kortslutits av en klämd kabel... och en hel arbetsdag för att installera operativsystem... och nu kan den ftp´a till G4´an, men den kan INTE prata med den gamla P3´a som den ska ersätta. Fast så är det ju, man köper en dator för 5000 mindre och bränner omedelbums hela besparningen på arbetstid.
Men det känns verkligen synd att Apple införde detta superba koncept och sedan gav upp. Kuben var ju bara felnischad. En G3 Cube på iMac-pris, och så en G4 Cube som uppföljare, det hade funkat perfekt! Och så fixa så att ATI och nVidia kunde stoppa i sina standardkort bara med mjukvaruanpassning, så att det är lönsamt för dem att anpassa... Nu finns ju ingen hemmamarknad för Mac-grafikkort.

Fast en pizzakartong med CD-plats och en AGP-plats vore varken fel eller omöjligt, för den delen.

Senaste ryktet gällande nya iMacar på MWSF03, hämtat från macnews.net.tc

Prissättning för kommande iMac
15", 800MHz, $999
17", 867MHz, $1199
17", 867 MHz, $1499
17", 1GHz, $1699

Vad ska vi tro om detta?

/M

Låter ju rätt trovärdigt +2-4000 så får man svenska priserna sen då..inkl moms o allt då?! typ.

Men en 19" ? vore ju najs om det kom, men fan inte för 40 papp.. som vissa rykten gjort gällande.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-31 02:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Enar:
Ska de inte skippa skärmen på globarna snart och istället bygga in en projektor?

Eller varför inte skippa nuvarande halvgloben och istället ta steget fullt ut ?!

[ 31 December 2002, 02:15: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-31 04:15

Någon som sett en snygg PC någon gång? Tänkte väl det. Fula som stryk, alltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-31 11:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
Någon som sett en snygg PC någon gång? Tänkte väl det. Fula som stryk, alltid.

Instämmer.

Jag hoppas innerligt på en ny Cube. Det är den hetaste datorn, någonsin

En Cube riktad mot hemmamarknaden med en 800MHz G4 t.ex. Vilket koncept! Helt tyst, snygg som attans och liten. Perfekt att ha på skrivbordet.
Tower-modellerna kan rikta sig mot proffsen istället.

Bevaka tråden