Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 10 på PowerBook G3

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 10:03

Skulle vilja installera OS 10 på en gammal PowerBook G3 (333 MHz/512K Cache/64MB/4GB HD). Är det ens möjligt? Och var får jag i så fall tag i mjukvaran?
//Daniel

Du har antagligen en PowerBook G3 (Bronze Keyboard). Den kan ha OS X 10.3.9. 64 MB RAM är dock alldeles för lite, likaså är hårddisken för liten. 10.3 kräver minst 128 MB RAM och 3 GB hårddiskutrymme. Mjukvaran får du köpa begagnat.

Jg kör just nu OS X 10.3.9 på en PowerBook G3 333MHz/512K Cache. Med 192 MB minne dock. Den gamla 4 GB HD har jag för några dager bytt ut med en 80 GB HD och lagt åt sidan.

Det var begränsad installation för diskutrymmets skull. Jag tror att det fanns ca hälften av disken kvar...

--
AnSz

  • Medlem
  • 2007-12-18 12:21

Jag kör 10.4.9 på min Powebook G3 pismo. Jag kör bara mail och word vilket funkar ok med 384 mb ram. Men jag hade 512mb ram innan ett minne pajade och det går betydligt långsammare nu. Nästan outhärdligt långsamt faktiskt. Så jag rekomenderar MINST 512mb ram. Eller kör OS9, det är ett betydligt snabbare system som inte kräver så mycket ram.

Mina tips:
OS 10.3.X (ej 10.4->).
512 MB ram minst.
Ny hd.
OS 9 i reserv på egen partition (ca 2-4 GB).
X blir segt, men uthärdligt för lättare göromål.

Ursprungligen av Alphonze:

Mina tips:
OS 10.3.X (ej 10.4->).
512 MB ram minst.

Trådskaparens PowerBook kan inte ha mer än 512 MB RAM och kan inte köra 10.4 (utan "hack").

Ursprungligen av Capeman:

Trådskaparens PowerBook kan inte ha mer än 512 MB RAM och kan inte köra 10.4 (utan "hack").

Ok, visste inte det...men det gjorde ju ingen skada med mina rekommendationer då...

Ursäkta om jag "annonserar" lite i denna tråd men om trådskaparen är intresserad så kommer jag snart att köpa en familjelicens (vid löning den 21a december) av Leopard och uppgradera datorerna här hemma. Får då en originallicens av Panther (10.3) över som går att köpa för en billig penning.

Lombard och Pismo är utmärkta OSX-Macar, men man vill maxa minnet så långt man kan. Då är 10.3 rätt på Lombard och 10.4 på Pismo. Det är sällan långsamt alls. Men att köra OSX i under 256 Mb är näst intill oanvändbart. På 128 kan du få igång 10.3 och neråt men det är inte trevligt.

OS9 på egen liten partition är höst rekommendabelt. Maximala möjligheter till minimalt pris, snyggt och prydligt dessutom. Men faktum är att jag rekommenderar två OS9, ett för att köra "rent" och en 9.2 för Classic. OS9 funkar allra bäst på Pismo med 9.0.4. Jag är inte helt säker på vad som är bäst på Lombard. 9.2 är mindre stabilt än 9.0.4.

Tyvärr är minnena ganska dyra.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

OS9 på egen liten partition är högst rekommendabelt. Maximala möjligheter till minimalt pris, snyggt och prydligt dessutom.

Precis! Jag ångrar djupt att jag inte installerade en "ren" OS 9-partition på min Powerbook G4. När man, som jag, har en hd på 60 GB och oftast kör OS X så känns det som om hårddisken blir helt fragmenterad efter OS X "krav". När man ibland måste köra OS 9 (jag har bl.a. en gammal skanner för enbart 9 som ej funkar i classic) så tar det evigheter att starta upp datorn och den beter sig konstigt och instabilt. En ren OS 9-installation blir inte besudlad med OS X-filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 23:39

Tack för alla tips!! Ovärderligt!! En kompis hade en originallicens av Panther. Så nu ska jag bara skaffa mer minne och köpa en större HD.
//Daniel

1
Bevaka tråden