Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther (10.3)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Think Secret skriver att Apple nu bytt kodnamn på nästa stora uppdatering av OS X till Panther (från Pinot) för att passa in bättre i kattemat som använts för OS X olika versioner.

Next major OS X update re-named, code-named "Panther"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 17:11

Så vad vill vi (och tror) att denna uppdatering innehåller? Jag har en lista lång som Muhammeds skägg...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-14 13:21

Rimligtvis borde det väl vara dags för 10.3 någon gång i april. Det har väl varit ungefär sex månader mellan varje stor uppgradering hittills.

Vi kan väl hoppas på en cocoaversion av Finder tex... Mycket snabbare och stabilare.

Märkning i Finder är ett stort vill ha från min sida.

Det vore också trevligt med en funktion som gör att man kan logga ut från sitt konto utan att avsluta alla processer som körs. (Jfr WinXP.) Inte ett måste, men trevligt.

Annars tycker jag att det mesta är bra som det är. Osx har mognat oerhört iom Jaguar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Rimligtvis borde det väl vara dags för 10.3 någon gång i april. Det har väl varit ungefär sex månader mellan varje stor uppgradering hittills.

Kanske på WWDC i maj. Det är väl närmsta stora happening.

Ännu så länge har ju väldigt lite läckt ut om man jämför med när 10.2 var på gång. Jag håller med Kalle W. om märkning och en mycket bättre finder (multitrådad).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-14 16:44

Är det inte multitrådad Finder (10.2.3) idag ?
Jag tyckte läste någonstans att det skulle vara multitrådad nu....

  • Medlem
  • 2003-01-14 16:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Är det inte multitrådad Finder (10.2.3) idag ?
Jag tyckte läste någonstans att det skulle vara multitrådad nu....

Nej, ifall det hade varit det, så skulle man kunna fortsätta jobba i ett nytt finderfönster när ett annat hängt sig. När finder låser sig nu, blir skrivbordet och alla fönster upptagna.

Anledningen att man inte multitrådar Finder, är nog att den skulle bli långsammare och förbruka mer minne. Man borde istället försöka reda ut varför badbollen fortfarande dyker upp ganska regelbundet, hällre än att multitråda den.

Citat:

quote:[Anledningen att man inte multitrådar Finder, är nog att den skulle bli långsammare och förbruka mer minne. Man borde istället försöka reda ut varför badbollen fortfarande dyker upp ganska regelbundet, hällre än att multitråda den.

Jo det skulle ju lösa min anledning till multitrådad finder om badbollen slapp komma fram, men jag vet inte hur det skulle fungera då. När finder är låst för att den söker efter bortkopplade nätverkservrar, idisken segar sig eller när förhansvisning av en komplicerad PDF skapas i kolumnvy mm. Jag vill ju kunna öppna ett nytt fönster undertiden. Går det att lösa utan multitrådad finder? Räcker det med att finder.app blir omskriven i Cocca?

Jag vill gärna ha en bättre anslut till serverfunktion som snabbare söker av och alltid visar alla servrar som är i nätverket. Känns lite ostabil just nu. Fytta tillbaka ?senast anslutna? under Äpplemenyn. Där passar den bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 02:21

Saker jag vill ha i Dock:

1. Ta bort 5-submenulimit när man browsar mappar.

2. Vill kunna se alla dokument i en mapp med många dokument i.

3. Vill kunna dela upp Dock i flera bitar. Vill t.ex. kunna ha programmen botten vänster och ha dokument botten höger.

4 Vill kunna lägga in mellanrum, flexibelt mellanrum och avskiljare.

5. Vill att mapparna i Dock ska vara springloaded.

6. Vill kunna välja gömma program direkt via contextmeny.

7. Vill kunna välja i vilken ordning saker i mappar i Dock visas. Nu visas de i bokstavsordning, jag vill sortera efter datum, typ, storlek osv.

8. Vill kunna ställa in att dock göms automatiskt när jag har vissa program i förgrunden.

9. Vill kunna ha dock gömd och den kommer bara fram om jag klickar längst ner på på skärmen.

10. Vill kunna låsa ikoner direkt ifrån Dock.

Ge mig dessa punkter så kan vi börja snacka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 02:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Vi kan väl hoppas på en cocoaversion av Finder tex... Mycket snabbare och stabilare.

Vad gör att du tror att en cocoa Finder skulle vara snabbare? Har pratat med flera programmerare som säger att Cocoa program inte alltid är snabbare är carbon, eller stabilare för den delen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Är det inte multitrådad Finder (10.2.3) idag ?
Jag tyckte läste någonstans att det skulle vara multitrådad nu....

Saxat från Apple´s Jaguar sida om Finder

"The less visible work is under the hood, the new Finder has been rewritten to handle multi-threaded tasks."

Både Phil Schiller och Ken Bereskin har kallat den nya Findern för "fully multi-threaded", om jag inte minns fel.

Så det är nog något annat som ska fixas för att den ska snabbas upp.

Edit:la dit länken.

[ 20. Januari 2003, 03:00: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Saker jag vill ha i Dock

Håller med om allt på din lista och vill lägga till

Omvänt beteende när man drar något ner till dockan, dvs ikonerna stannar kvar på plats om man inte håller ned Cmd-tangenten.

Att "mål-området" ökades för när en ikon ska förstoras och att dockan skulle använda riktningen som man drar musen åt för att förstå vilken applikation man vill använda. Dessutom borde väl flera ikoner omfattades av det samt att ikonerna inte animeras i sidled utan bara i storlek.

Möjligehet att göra olika "set"-av prylar som finns på dockan beroende på vad man pular med, privat, formgivning, kontrosarbete, etc.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-20 10:57

Det vore trevligt om vi fick en funktion för virtuella skrivbord (som på Amigan, om någon kommer ihåg). Jag tror att det ska finnas en app för det, men det hade varit nice att ha det inbyggt i operativet.

Läste någonstans om att ett OS håller på att utvecklas för ta mindre utrymme, behöva mindre processorkraft och ändå vara bättre och "mer". Var det Panter?

DET hade varit något jag skulle uppskatta. Jag har utvecklat ett personligt förhållande till min PW (inte på det sättet, you pervert) och hade uppskattat om jag kunde ha den kvar även med framtida OS.

Skulle förvåna mig dock eftersom Apple tillverkar både hård- och mjukvara. De vill ju sälja av båda...

/Bosse

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 02:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
3. Vill kunna dela upp Dock i flera bitar. Vill t.ex. kunna ha programmen botten vänster och ha dokument botten höger.

En utmärkt idé! Fast jag skulle vilja kunna lägga program lodrätt på vänster sida, spel till höger och Findern/inställningsprogram etc. i botten av skärmen.

En sak jag saknar från OS 9 är att kunna fälla ihop fönster för att kolla vad som ligger bakom. Det är drygt att behöva minimera eller flytta fönstret...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-25 15:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Vi kan väl hoppas på en cocoaversion av Finder tex... Mycket snabbare och stabilare.

Vad gör att du tror att en cocoa Finder skulle vara snabbare? Har pratat med flera programmerare som säger att Cocoa program inte alltid är snabbare är carbon, eller stabilare för den delen.

Ingenting. Självklart är stabilitet och snabbhet inget som automatiskt kommer av att man använder en viss API eller ett visst programmeringsspråk.
Det jag menade (jag syftade nog fel när jag skrev) var att jag skulle vilja ha en snabbare och stabilare Finder. Gärna en i Cocoa som kan dra nytta av samma saker som andra Cocoa-apps. Plus att det verkar dumt att ha en sån central del av operativet skrivet i Carbon (fast vad vet jag... jag är ingen programmerare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 15:53

Ser att mitt inlägg kan uppfattas som drygt. Hoppas du inte tar det så Kalle W.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-27 00:36

None taken.

Jag tycker Panter borde bli för 10.2 som 10.1 var för 10.0.

En rejäl presantada höjning. Nej 10.2 är inte dålig men det behövs mer.

Så mycket nya funktioner behövs inte. En Dock på droger tror jag vi klarar oss utan. Det är många nog som har svårt med dockan och jag tror inte alla denna funktionallitet skulle göra saken bättre.

Finder hmmm ett mobbat barn sedan länge nu. Finder fungerar bra för min del nu. Inga större problem. Multitrådningen är alldeles underbar. Att något skrivs i Cocoa innebär inte automatiskt att allt blir snabbare och bättre.

Att kunna logga ut utan att alla processer stängs av vore sannerligen trevligt.
Mer saker i högermenyn, ja tack.
Fullständig Samba klient - ja tack.
Fulltständig PPTP klient, Gärna en klient för IPSec också.
Ännu bättre nätverksprestanda. Ta bort att Mac OS försöker tre gånger innan den sägar att den inte kan nå servern.

Dubbelklicka för att fälla ihop fönster och märkning har jag redan via tredjeparts program så varför skulle Apple bygga in det igen?

Virtuell Desktop - hmmm ja kanske. Men finns också som tredjeparts applikation...

Jag tycker Apple ska jobba med systemet isig och göra det till världens snabbaste och bästa och inte hålla på för mycket med en massa små applikationer som några gillar. Nej satsa hellre krutet på att göra det bättre för alla.

Såja sura jag har slagit till.

Nej då bara mina åsikter. Varken arrogant eller riktakt mot någon.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Ännu bättre nätverksprestanda. Ta bort att Mac OS försöker tre gånger innan den sägar att den inte kan nå servern.

Eller ta bort att den i all evighet försöka komma åt NFS mounts. Bättre stöd för nätverksfilsystem generellt borde vara fint.

Det är INTE kul att behöva starta om iBooken bara för man glömmer avmontera en server innan man drar ut nätverkskabeln.

Ciryon

Byta användare utan att logga ut som så många nämnt är prio ett!

Jag vill ha mina inställningar, damen sina; men likt förbannat så får vi sällan nytta av det för vem orkar spara allt, logga ut, vänta på att den andre gör sitt, logga ut igen, logga in igen och sedan starta upp allt som det var innan? Så nu blir det mest hänga över axeln och en halvmesyr av fleranvändarsystemet som skulle kunna vara riktigt bra.
Den enda fördelen WinXP har över OS X om ni frågar mig.

Annars så måste jag säga att det är inget vitalt jag tycker mig sakna just nu.

1500 kr till att punga ut med då

1
Bevaka tråden