Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4 12" eller MacBook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjabba, står just nu inför ett stort val att köpa bärbart, vill ha en så portabel som möjligt och fick därför upp en begagnad PB 12 på listan mellan bärbara.
Men sedan också en aning större MacBook för dess bättre prestanda, kvalitè? m.m.

Dock går väll en begagnad PB 12 ca hälften av priset på en macbook?
Eller vad är ett bra pris på en begagnad PB 12'?

Vad tycker ni? Jag använder inte hyper-kraftiga program, men det blir ibland ett o annat spel, eller en o annan redegering i Photoshop, och sådant vill jag kunna göra.
E det helt kört med det om jag köper en PB 12?

Vad tycker ni jag ska satsa på?

Mvh

Saatsa på en MacBook Pro. Inte bara MacBook. OK, den är dyr... men så vänta då.

Köp en PB då. Det är en sämre dator ... men fungerar. Det beror på hur kräsen du är. Rendering är även fett med RAM. Inte bara processor.

Köp inte konsument leds dator. Det är som att köpa en iBook för 4 år sedan... och vad är dom idag, förutom värdelösa!?!?

Vad är din budget? Satsa på rejäla grejer eller skit i att köpa. Med en PB kan du köra leopard och säkert göra det du ska göra. Bara att du kanske ibland får vänta lite. Men gör det i så fall. En PB är en stilig dator. Den ger respekt. En MacBook är mest plast...

Du kan ju alltid köpa en vassare dator senare.

Förresten, är det vass dator du är ute efter, så får du *AVSEVÄRT* mycket mer för pengarna om du köper stationärt snarare än bärbart. Dessutom större skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-17 22:21

En 12,1" PB 1,5GHz, med fräsch hårddisk och max minne (1,25GB) funkar utmärkt för redigering i Photoshop CS1 eller CS2. Om det handlar om vanlig fotoredigering och möjligen skapa webbgrafik. Har själv haft en sådan och använt det med Photoshop och Dreamweaver. Dock tror jag inte den är acceptabelt bra när det gäller spel. Har själv ingen erfarenhet av just detta. Andra kan säkert bekräfta min gissning.

Visst, själv tycker jag att ovanstående modell är snyggare och känns mer proffsig, i och med alu-chassit. Dessutom dess lilla format med 12,1" skärm, så var den väldigt portabel.

MacBook har bättre prestanda än ovanstående. Och jag rekommenderar hellre en MB än en PB för ditt behov. Dock kvarstår ju frågan om den duger åt spel. Det får som sagt andra bekräfta. MB har ju svart eller vit plastchassi, som kan kännas lite "plastig" men det är en smaksak. Besök gärna en återförsäljare och känn och testa en MB och få dig en realistisk uppfattning. Med 13,3" skärm så är den ju givetvis lite större. Men ändå fortfarande väldigt portabel.

Om du ska se till ditt behov, så är en nyare modell det bästa alternativet.

Värt att notera: Den 14 januari är det MacWorld Expo och då får vi veta om Apple ska lansera en ny, slimmad (50% tunnare) MBP-serie med 12-13", 15" och 17". Än så länge är det endast rykten. Men många ryktesbevakande sajter får mer och mer indikationer om att något sånt här kommer. Om det lanseras enligt ryktet, så har du ju en ultraportabel laptop på 12-13" av senaste teknik och prestanda. Det spekuleras att priset hamnar runt 1500 USD för minsta modellen.

Kan du vänta, så är det ju det allra bästa.

Ursprungligen av Reisan:

Värt att notera: Den 14 januari är det MacWorld Expo och då får vi veta om Apple ska lansera en ny, slimmad (50% tunnare) MBP-serie med 12-13", 15" och 17". Än så länge är det endast rykten. Men många ryktesbevakande sajter får mer och mer indikationer om att något sånt här kommer. Om det lanseras enligt ryktet, så har du ju en ultraportabel laptop på 12-13" av senaste teknik och prestanda. Det spekuleras att priset hamnar runt 1500 USD för minsta modellen.

Kan du vänta, så är det ju det allra bästa.

Nä, det är absolut ingen brådska, och jag vill verkligen ha en portabel "slimmad" dator som håller "klassen", så att det du säger här är intressant, det är inte så långt dit heller!
Tror jag håller mig lite och får se efter Expo! Tack för hjälpen!
Dyker en slimmad MBP- upp 12" blir jag enormt lycklig och lär vara först in och först ut ur en Apple butik då den släpps O:-)

Mvh
Stoffen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-17 22:30

Vad bra. Om det inte släpps något enligt rykte, så har du ju hunnit skrapa ihop par slantar till och det är ju inte fel. Och kan då ta ställning igen.

Vad är det för spel du vill kunna lira? PowerPC-Macar är ju i princip värdelösa när det gäller spel. Även om MacBook inte har någon vidare grafikprestanda har den iaf x86-arkitektur och kan köra äldre/enklare spel.

Annars så bör en PB 12" räcka bra till dina behov. De är rätt kvicka

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Vad är det för spel du vill kunna lira? PowerPC-Macar är ju i princip värdelösa när det gäller spel. Även om MacBook inte har någon vidare grafikprestanda har den iaf x86-arkitektur och kan köra äldre/enklare spel.

Annars så bör en PB 12" räcka bra till dina behov. De är rätt kvicka

Tjaa, egentligen är det inga direkt krävande spel, mer de senaste bilspelen m.fl. men de kräver kraft de också.

1
Bevaka tråden