Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur jobba bra med flera fönster i Safari?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Har kollat runt lite och sökte lite information om Safari, men hittade inte det jag var ute efter.

När jag har uppe Safari som till exempel nu och kommer på att jag ska in och hämta information på en annan webbsida kan jag då öppna ett nytt fönster utan att denna sida stängs ner?
Klickar jag till exempel på en länk så öppnas länken i ett nytt fönster men inte om jag ska gå in på en webbsida.

Så frågan är hur jag ska göra för att köra två fönster parallellt med Safari utan att behöva gå ut ur det jag håler på med?

Någon som kan hjälpa mig

Sedan kan man köra både Safari och Firefox parallellt med varandra?
Tack på förhand

Robban

Den här tråden blir nog flyttad snart, men här ett par snabba svar:

Ursprungligen av MacGuyver:

Hej Har kollat runt lite och sökte lite information om Safari, men hittade inte det jag var ute efter.

När jag har uppe Safari som till exempel nu och kommer på att jag ska in och hämta information på en annan webbsida kan jag då öppna ett nytt fönster utan att denna sida stängs ner?

Jadå, inom rimliga gränser (Safari kraschar ibland när man har väldigt många sidor öppna)

Ursprungligen av MacGuyver:

Klickar jag till exempel på en länk så öppnas länken i ett nytt fönster men inte om jag ska gå in på en webbsida.

Så frågan är hur jag ska göra för att köra två fönster parallellt med Safari utan att behöva gå ut ur det jag håler på med?

Om en länk automatiskt öppnas i ett nytt fönster beror det oftast på att den kodats så (som de flesta länkar här på 99). VILL man tvinga fram ett nytt fönster, högerklickar eller kontrollklickar man på länken och väljer sen detta i kontextmenyn man då får fram.

Ursprungligen av MacGuyver:

Sedan kan man köra både Safari och Firefox parallellt med varandra?

Ja, det är inga problem alls.

  • Medlem
  • 2007-12-17 17:23

Försök att beskriva frågan i rubriken och att posta i rätt forum.

Ändrar rubrik från "Safari" och flyttar från "Allt om mac".

Admin

Man behöver inte jobba i flera fönster över huvud taget. Gå till Inställningar i Safari och slå på fliksurfning (om det inte redan är påslaget).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-17 20:09

Fliksurfning har verkligen gjort mitt surfande mycket mycket lättare även om jag önskar att Safari kraschade lite mindre och att det kom lite mindre badbollar...

Jo, flikar är ofta fint, men man kan inte lägga dem bredvid varann och se två samtidigt som med separata fönster. Och det behöver man göra emellanåt. Bra att båda finns m a o...

När det gäller kraschbenägenheten verkar det vara så att X st flikar drar ungefär lika mycket systemresurser som X st fönster, så det kvittar egentligen vad man väljer ur den synpunkten.

En stor förbättring i trean är att man direkt kan få en bokmärkesgrupp av alla flikar i ett fönster. Det innebär att man kan stänga det om det börjar tjockna till och sedan lätt få tag i allt man hade uppe. Förr fick man slita sitt hår och leta i historiken...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-12-18 13:47

Cmd + T = ny flik
Cmd + N = nytt fönster

  • Medlem
  • 2007-12-18 14:05

Cmd-klick på länk öppnar i ny flik om man vill. Det vill jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 14:38

... och alt-cmd-klick på länk för att öppna i ett nytt fönster.

Tack för alla svar!!

Uppskattas verkligen

mvh

Robban

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-04-27 23:02

Tar upp den här gamla tråden igen, men bättre det än att starta en ny med ungefär samma innehåll. Går det att per automatik öppna länkar i en flik ist. för i ett nytt fönster, alltså utan att behöva hålla in cmd?

  • Medlem
  • 2008-04-27 23:36

Installera Safari Stand så får du en del sådan funktionalitet.

Gammal tråd ang tabbad surfning: http://www.99.se/apple-programvara/24346-tabbad-surfning.html. Sedan dess har iofs Safaris funktionalitet utökats, men mycket gäller fortfarande.

Sedan skall man inte glömma:

"Cmd - <" växlar mellan öppna fönster inom ett och samma program (inte bara Safari)

"Cmd+Shift - piltangenterna" växlar mellan tabbarna i ett och samma fönster.

Många missar dessa små men användbara snabbkommandon.

  • Medlem
  • 2008-04-28 10:46
Ursprungligen av johan_tanying:

"Cmd+Shift - piltangenterna" växlar mellan tabbarna i ett och samma fönster.

...eller Cmd+Ö / Cmd+Ä, som gör samma sak.

1
Bevaka tråden