Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sotenäs
  • 2007-12-16 21:43

om ett program har låst sig? hur fan gör jag för att stänga ner det?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-16 23:46

Tryck på äpplet vid menyraden så kommer du hitta det du söker!

Högerklicka på programikonen i docken och välj Avsluta (eller Tvångsavsluta, ifall programet har hängt sig och inte svarar).

Tangentbordskomb

Alt +äpple (kringla) +esc är tangentbodsvarianten.

  • Medlem
  • 2007-12-17 09:56
Ursprungligen av HåkanO:

Alt +äpple (kringla) +esc är tangentbodsvarianten.

Och på vilken tangent hittar jag "äpplet"?

Ursprungligen av Dalle:

Och på vilken tangent hittar jag "äpplet"?

"Äpple", "Kringla", "Fornminnesmärke"...

"Kommando" heter tangenten egentligen.

Ursprungligen av HåkanO:

Alt +äpple (kringla) +esc är tangentbodsvarianten.

kringla+tab (markera programmet) stäpp tab tryck q
funkar oxå

Ursprungligen av A Love Supreme:

kringla+tab (markera programmet) stäpp tab tryck q
funkar oxå

Nej, det är inte samma sak. "Kringla+Q" är "vanlig" avslutning. Den här tråden handlar om att tvångsavsluta program som har låst sig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte samma sak. "Kringla+Q" är "vanlig" avslutning. Den här tråden handlar om att tvångsavsluta program som har låst sig.

det har funkat för mig när ett program har låst sig o det inte går att trycka cmd+q som vanligt, istället trycker man cmd+tab-markerar rätt program - släpper tab o trycker q. man har cmd nere hela tiden.

Ett enkelt sätt att identifiera tangenten med äpplet på är att det är den enda tangenten med... ett äpple på! Okej, ska man vara noga så finns det ju faktist 2st.

Kommando är ju inte så beskrivande även om det är det korrekta namnet.

Ursprungligen av Jeopold:

Ett enkelt sätt att identifiera tangenten med äpplet på är att det är den enda tangenten med... ett äpple på! Okej, ska man vara noga så finns det ju faktist 2st.

Inte om man har det nya aluminium-tangentbordet. Där finns det inga äpplen längre...

Läs mer i den här tråden:
http://www.99.se/kringutrustning/221847-det-nya-tangentbordet-till-imac-2.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-17 15:46

Det bästa vore om alla kallade den för kommando eller förkortningen cmd. Så heter den och så står det på de nya tangentborden och vet man inte vilken tangent det är ändå, är det lätt att googla eftersom det är korrekt namn.

Ursprungligen av Rajje:

Det bästa vore om alla kallade den för kommando eller förkortningen cmd. Så heter den och så står det på de nya tangentborden och vet man inte vilken tangent det är ändå, är det lätt att googla eftersom det är korrekt namn.

... "det vet man ju, det kan man ju, det har man ju fått lära sig redan som liten. Så är det"

Carl Bildt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 00:32
Ursprungligen av Goflorp:

... "det vet man ju, det kan man ju, det har man ju fått lära sig redan som liten. Så är det"

Carl Bildt

Haha, du är inte den enda som jämför mig med Carl Bildt - min far klagar ofta på att min (icke-)frisyr är slående lik Bildts.

1
Bevaka tråden