Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Passar detta RAM i iMac G4 Globe?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror ni att jag kan beställa de här minnen och piffa upp datorn? eller fungerar de inte på en 1,25Ghz Globe?

Kingston 1024MB DDR PC2700/DDR333 CL2.5 184p

Kingston SODIMM 1GB PC2700/DDR333 CL2.5

Ursprungligen av dianalucia:

Tror ni att jag kan beställa de här minnen och piffa upp datorn? eller fungerar de inte på en 1,25Ghz Globe?

Kingston 1024MB DDR PC2700/DDR333 CL2.5 184p

Kingston SODIMM 1GB PC2700/DDR333 CL2.5

Du ska ha minnestyp nr 2; alltså SO-Dim pc2700 til iMac Globe 1,25 och Kingston är ett bra val, bland den lägsta felfrekvensen på minnen.;)

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-16 16:04

Sannolikt är det att slösa pengar. Jag köpte 512 mb extra till min Globe 800 mhz så det blev 750 istället, men märkte ingen skillnad. Frågade en av säjarna på Kullander och Kullander om jag skulle försöka köpa på mig så det blev 1 Gb istället för att märka skillnad, men enligt honom så hade det varit bortkastade pengar och inte hjälpt ngt nämnvärt.

Så om jag sätter in båda minnen (yttre + innre) så blir det inte en stor skillnad?
Det är alltså processorn som är liten? Hur kan jag få ut maximal prestanda?

Ursprungligen av dianalucia:

Så om jag sätter in båda minnen (yttre + innre) så blir det inte en stor skillnad?
Det är alltså processorn som är liten? Hur kan jag få ut maximal prestanda?

Hur mycket ram har tidigare? Om du sätter in 2 x 1 GB Ram så kan du krama musten ur den processor du har. Det blir utan tvivel en tydlig skillnad mellan 2 GB och exempelvis 512 eller 768 MB. Om det sedan räcker som uppgradering beror helt på vilka program och applikationer du ska köra. Om du använder datorn för mer vardagliga ändamål och inte arbetar på rent proffesionell nivå inom tyngre filmredigering eller rendering så kan en uppgradering av Ram lätt ge en förlängning av den användbara tiden för datorn med 2-3 år!

Datorn har 256MB, jag har börjat använda den mycket och kör (försöker) tunga program. Men frågan är om de här är de rätta minnen till de båda fickorna?:

Kingston 1024MB DDR PC2700/DDR333 CL2.5 184p (inre)
Kingston SODIMM 1GB PC2700/DDR333 CL2.5 (yttre)

Ursprungligen av dianalucia:

Datorn har 256MB, jag har börjat använda den mycket och kör (försöker) tunga program. Men frågan är om de här är de rätta minnen till de båda fickorna?:

Kingston 1024MB DDR PC2700/DDR333 CL2.5 184p (inre)
Kingston SODIMM 1GB PC2700/DDR333 CL2.5 (yttre)

Det ska vara so-dimm i båda minnesplatserna. Mao det första minnet du nämner, 184p, är för "stationära" datorer. iMac Globe använder samma sorts minne som sitter i laptop, typ iBook och Powerbook av motsvarande årgångar, men också i vanliga pc laptops från motsvarande tid.

Ursprungligen av macuddevalla:

Det ska vara so-dimm i båda minnesplatserna.

Ska det? Enligt mactracker är det ett av varje i iMac globe.
I de äldsta är det 144-pins + 168-pins PC133, och senare är det 200-pins och 184-pins PC2700.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-17 10:03

Går det i mer än 1 Gb i din globe? Jag vet inte hur det var med de senare modellerna men min hade ett max på 1 Gb.

Ska tilläggas att det enda större programmet jag använde till min globe var PS och det enda skillnaden jag märkte var några sekunders kortare starttid för programmet.

Det står att det ska finnas
Storlek: 256 MB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC2700U-25330
Status: OK

den andra är tom, det var senaste globen jag köpte, men frågan är om minnen jag nämner funkar? det är ju PC2700 med både 200 och 184 pins.
Sen så är den inre DDR SDRAM, och den andra SODIMM!!!
Det ska väl funka?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-19 12:43

Du borde få det att funka.
Jag hörde med Macoteket för att få rätt minne till "fabriksplatsen", har för mig att det var samma som till Mac Mini G4.
Kommer att bygga ut min 1.25 GHz 17". 768 MB RAM kommer att bli 1.5 GB.
Hur stor effekten blir beror nog på var gränsen går för dig, vilka program och dokument du kör. Märkte stor skillnad på min G4 2*450 MHz, när jag gick från 384 till 896 MB. iMacen blev slöare med 10.4 än med 10.3. Så jag hoppas att fördubblingen av RAM ger den skjuts jag vill ha.
Kommer att byta hårddisk till en 400 GB (ett externt chassi dog men hårddisken är bra).
DVD-brännaren har mer eller mindre gett upp så det blir en ny där också.
Och som avslutning nytt batteri. Kostar inte mycket och om man ändå ska öppna datorn och gräva. Inte helt lätt men på xlr8yourmac finns en del tips. Och efter en del letande så hittade jag också en service-manual till iMacen.

Kostar ju en del att göra uppgraderingarna men ändå bra mycket billigare än att köpa nytt (tänker nog vänta till nästa generation processorer till iMacen och bättre skärmar). iMacen är en trevlig och snygg dator. Och de gånger jag behöver mera kraft så tar jag datorn på jobbet.

1
Bevaka tråden