Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad tror ni kommer att släppas, om man får tro de mer sansade ryktena så får vi inget vettigt.

Jag vet inte vad du klassar som vettigt, men iTunes 4 med fullt stöd för AAC låter väldigt vettigt i mina öron.

Jag skulle tro att man tar sig i kragen och stopar in 1mb L2 cache i sina pro-modeller igen @ 1:1, 256 är ju löjligt, oavsett L3 (har jag fattat det som).
Lite mer Mhz (inte för mycket), kanske 1500 eller 1800 typ, "fastest ever" blabla.
8xAGP
fiber in/ut eller nått = fetto kluster = bra försäljning.

Jag tar och gör en liten sammanfattning av de mer sansade ryktena över vad som kommer att hända under 2003:

Processorer
PPC 970 kommer i slutet av 2003, tills dess får vi hålla tillgodo med G4:an som kommer att uppgraderas kontinuerligt under året. Först en liten uppgradering under MWSF till 1,3-1,4 GHz och sedan kring 1,5-1,6 GHz mot slutet av året när PPC 970 kommer. PPC 970 kommer att börja på 1,8 GHz och ha väldigt bra prestanda i jämförelse med G4:an. Däremot så kommer Pentium 4 att ligga på ungefär 4 GHz vid samma tidpunkt och ge jämförbara eller bättre prestanda än PPC 970.

Grafikkort
ATI släpper Radeon 9000 och 9700 på MWSF, två kort som kommer att finnas till försäljning hela 2003 för Macen. Inga nya Mac-kort under 2003. Nvidia släpper Geforce FX för PC och Mac samtidigt, dock med produktion av Apple. Priset kommer att konstant ligga på 4000-5000 kr för ett sådant kort (för PC = 3500 kr). Geforce 4 Ti kommer att sjunka lite i pris, men inte nämvärt.

Powermac
Snabbare minnen, 200-333 MHz SDR/DDR beroende på vilka källor man anger. Bättre busshastighet till MWSF. USB 2 och Firewire 800 Mbps till MWNY. Möjlighet att välja ett Geforce FX-kort. AGP 8x.

Xserve
Bättre busshastighet, snabbare minnen, större hårddiskar och Firewire 800 Mbps.

iMac/eMac
1 GHz iMac till MWNY med ett bättre grafikkort. eMacen håller samma hastighet som iMacen, men får inte samma uppgradering vad gäller grafikkort m.m. eMacen blir mer och mer en entry-level maskin.

Powerbook
Snabbare processorer och snabbare minne. Formen behålls hela 2003

iBook
Ökande hastigheter och så småningom ett bättre grafikkort, dock ingen G4.

iPod
Sjunkande priser och lite större hårddiskar. Även Firewire 800 Mbps.

En inte orimlig gissning är att det kommer att sitta en Pioneer DVR-A05 i nästa generations PowerMacar. Den finns redan släppt och har stora prestandaförbättringar jämförst med dagens SuperDrive (A04).

Vad gäller PowerBook så tror jag på ett nytt skal under 2003.

Jag tror att vi får se 64-bitars processorer i powermacarna i Januari. Från vilken tillverkare är jag dock osäker på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Jag tror att vi får se 64-bitars processorer i powermacarna i Januari. Från vilken tillverkare är jag dock osäker på.

Inte en chans.

Personligen så tror jag inte att det går att få ut så mycket mer av G4an. Så om det ska bytas processor så är det ju ganska dumt att gå över till en annan 32-bitars. Lika bra att ta klivet till 64 direkt.
Men men, har haft fel förut så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-02 16:43

Håller med. Tror att det bli en 64-bitarspropp och någon sorts samarbete med de eminenta företagen AMD och IBM Microelectronics. Apple måste övertrumfa x86 och ge Macen ordentligt med professionell *KRAFT* jämfört med PC. Det gör också att Mac OS X kommer att fungera problemfritt med IBMs arbetsstationer... Enda problemet är *priset*.

Vilken processor skulle det vara? En sådan processor skulle vara omtalad vid det här laget, om den skulle lanseras och skeppas i januari. PPC 970 är den första 64-bitarsprocessorn vi får till Mac-plattformen, den kommer i slutet av 2003.

Det tar inte 6 månader från skiss till fullskalig produktion.

Mondo: jag förstår att du hoppas på det men under dom senaste åren har kriget mellan AMD och Intel gjort att processorutvecklingen har skenat. Motorola och IBM hänger inte med - det är bara att acceptera för stunden (min åsikt).

Vad gäller hoppet om PPC970 så kan jag säga att AMD Opteron 64-bit processor börjar skeppas kvartal 1/2003 för servrar i 2.0-2.4GHz versioner och kvartal 2/2003 för desktopmaskiner.

Enligt SPEC uppgifter jag har läst är Opteron rejält mycket snabbare än PPC970 och levereras minst 6 månader innan.

Strunt i det - vi har MacOS X och det har inte dom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Personligen så tror jag inte att det går att få ut så mycket mer av G4an. Så om det ska bytas processor så är det ju ganska dumt att gå över till en annan 32-bitars. Lika bra att ta klivet till 64 direkt.

Det finns ingen färdig 64-bitarsprocessor ännu. PPC 970 är otroligt lovande och även om x86-världen kommer att vara längre fram när den väl leveraras (nästa höst) så är den ett stort lyft för macvärlden ändå. (Byte av processorplattform har diskuterats till leda här och det finns andra trådar för det, så jag nöjer mig med att säga att jag inte tror på det för 2003.)

Jag kan hålla med om att G4 kan vara lite av en återvändsgränd, men än går det att få mer prestanda. Nu närmast står PPC 7457 på tur med fullt stöd för DDR-minne och lägre strömförbrukning, och lite högre MHz-tal förstås, fast inte så mycket. Om den kommer i januari återstår att se, men helt otroligt verkar det inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Vilken processor skulle det vara? En sådan processor skulle vara omtalad vid det här laget, om den skulle lanseras och skeppas i januari. PPC 970 är den första 64-bitarsprocessorn vi får till Mac-plattformen, den kommer i slutet av 2003.

Har det kommit några officiella uppgifter från Apple på den här punkten? Är det verklien så stört omöjligt att Apple har nya processorer som de i hemlighet har testat och optimerat?

Kan det inte vara det som är skälet till att nya Macar inte kommer kunna starta i OS 9 efter årsskiftet?

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-02 22:25

Dom kanske lanserar en quadro G4 powermac?

<Det finns ingen färdig 64-bitarsprocessor ännu.>

Som Martin skrev AMD börjar skeppa 64bitars för vanliga datorer kvartal 2. Kanske visar Apple upp maskiner med AMD64 i Januari. Inte helt omöjligt. Den som lever får se.

Personligen hoppas jag på en uppdatering av skärmarna. Jag skulle vilja he en 17" och 19" i "widescreenformat" med snäppet bättre upplösning och kontrast än vad som erbjuds idag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
<Det finns ingen färdig 64-bitarsprocessor ännu.>

Som Martin skrev AMD börjar skeppa 64bitars för vanliga datorer kvartal 2. Kanske visar Apple upp maskiner med AMD64 i Januari. Inte helt omöjligt. Den som lever får se.

Det är bland det mest långsökta vi hört på några år nu tror jag - även om folk spekulerar rätt kraftigt inför MacWorld Expo.

Kom ihåg att alla program måste skrivas om för att passa AMD Opteron - jag tror knappast att programutvecklarna skulle hoppa av glädje över att tvingas skriva om Photoshop osv ännu en gång.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag vet inte vad du klassar som vettigt, men iTunes 4 med fullt stöd för AAC låter väldigt vettigt i mina öron.

iTunes 3 "stödjer" AAC, kodar ACC gör man med QuickTime 6.

Det dummaste Apple kan göra i nuläget är att byta processor. Många utvecklare skulle gå i taket och kräva Steve Jobs avgång. Problemet är att många program inte ens har kommit för Mac OS X än. Hur ska då utvecklarna ta en processorflytt?

Ta till exempel Quark Xpress, ska det ta ytterligare 3 år att få fram Xpress 5? Det vill absolut ingen se, allra minst Apple.

Nä, det är mer realistiskt att Apple försöker hålla kvar vid PowerPC så länge som möjligt för att ge utvecklarna en chans att komma ikapp. Först när alla viktiga program är klara och har funnits ett tag så kan vi börja prata om en genomgående processorflytt. Sånt kräver planering och mycket arbete. Apple skulle vara tvungen att meddela alla stora utvecklare långt i förväg om alla viktiga program ska hänga med. Och vi har inte hört några rapporter om att Apple har sagt det till någon.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
<Det finns ingen färdig 64-bitarsprocessor ännu.>

Som Martin skrev AMD börjar skeppa 64bitars för vanliga datorer kvartal 2. Kanske visar Apple upp maskiner med AMD64 i Januari. Inte helt omöjligt. Den som lever får se.

Det är bland det mest långsökta vi hört på några år nu tror jag - även om folk spekulerar rätt kraftigt inför MacWorld Expo.

Kom ihåg att alla program måste skrivas om för att passa AMD Opteron - jag tror knappast att programutvecklarna skulle hoppa av glädje över att tvingas skriva om Photoshop osv ännu en gång.

heh kanske sant, men det känns som om det kommer att hända något stort i Januari. En ny design på Powermacen eller en iPod med färgskärm känns inte lika stort som att ta steget till 64-bitar. Har för mig att Martin beskrev en trolig utveckling från nån ryktres sait. Nått med att vi skulle bli besvikna i somras se ljusning i november och bli överaskade i Januari. Om det finns nån sanning i det, så borde det ju hända nått stort. Det är ju enklare att gissa på saker man vet finns. Svårt att gissa sig till helt nya saker som världen aldrig skådat så att sägga.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag vet inte vad du klassar som vettigt, men iTunes 4 med fullt stöd för AAC låter väldigt vettigt i mina öron.

iTunes 3 "stödjer" AAC, kodar ACC gör man med QuickTime 6.

Jag tror du fattar vad jag menar, jag skrev dessutom uttryckligen fullt stöd för att slippa just såna kommentarer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
heh kanske sant, men det känns som om det kommer att hända något stort i Januari. En ny design på Powermacen eller en iPod med färgskärm känns inte lika stort som att ta steget till 64-bitar. Har för mig att Martin beskrev en trolig utveckling från nån ryktres sait. Nått med att vi skulle bli besvikna i somras se ljusning i november och bli överaskade i Januari. Om det finns nån sanning i det, så borde det ju hända nått stort. Det är ju enklare att gissa på saker man vet finns. Svårt att gissa sig till helt nya saker som världen aldrig skådat så att sägga.

Det här är ett stort problem för Apple, när vissa användare börjar hoppas på helt orimliga, ogrundande saker som de inte har en chans att nå upp till. Det kan hända stora saker, men det måste ändå vara rimligt. iPod var faktiskt en stor grej, men ändå var det massor av användare här som var besvikna och hade hoppats på nåt mer (sen har de fått äta upp det när det visade sig att iPoden var en superhit).

Har du några konkreta belägg för detta med AMD eller är det bara en "känsla" du har? Den tråd handlar ju om vettiga rykten inför MWSF, inte om fantasier kring för stora förväntningar på att Apple ska leverera mirakel (inte för att jag nödvändigtvis tycker bytet till AMD skulle vara en bra grej).

Jag har funderingar på om inte iBooken sjunger på sista versen. Ok, den har bara funnits i ett och ett halvt år, men ändå. Förra iBooken hängde inte med i två år. Konsumentdatorer ska väl kännas trendiga och uptodate. Dessutom har den G3:an och hur länge kommer den att hänga med? Dock tänker jag framförallt på prisdumpen de gjorde nu. Luktar inte det lite "sista rycket"? Kanske inte att den byts ut nu i januari, men någon gång under första halvåret.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det här är ett stort problem för Apple, när vissa användare börjar hoppas på helt orimliga, ogrundande saker som de inte har en chans att nå upp till. Det kan hända stora saker, men det måste ändå vara rimligt. iPod var faktiskt en stor grej, men ändå var det massor av användare här som var besvikna och hade hoppats på nåt mer (sen har de fått äta upp det när det visade sig att iPoden var en superhit).

Har du några konkreta belägg för detta med AMD eller är det bara en "känsla" du har? Den tråd handlar ju om vettiga rykten inför MWSF, inte om fantasier kring för stora förväntningar på att Apple ska leverera mirakel (inte för att jag nödvändigtvis tycker bytet till AMD skulle vara en bra grej).[/QB]

Som jag skrev i mitt första inlägg:
<Jag tror att vi får se 64-bitars processorer i powermacarna i Januari. Från vilken tillverkare är jag dock osäker på.>
Sen kommenterade jag bara att det visst finns 64-bitarsprocessorer. Sen om de är ett alternativ har jag ingen aning om. Det händer så mycket i dator världen som man bli förvånad över så inget verkar ju vara omöjligt.

Kul grej i alla fall:
AMD: Samarbete med Apple vore intressant.
Inte det minsta belägg för att det skulle bli AMD i Mac, snarare tvärt om, men kul att läsa.

Sen är det faktiskt så att väljer man att uppdatera sina datorer i den takt Apple gör så borgar det för rykten och förhoppningar. Hade man istället uppdaterat serierna så fort det kom en snabbare processor osv. Hade de sluppit den delen. Istället hade iofs andrahandsvärdet sjunkit på Macar en del. Finns säkert andra för och nackdelar också.

Vad jag tror är rimligt kanske inte är rimligt för dig. Det beror ju på hur djupt insatt man är inom olika områden. Vore ju knappast kul om alla som inte hade total koll, var helt tyst. Har faktiskt visat sig ibland att helt galna gissningar har stämt.

Att Apple kommer att gå över till en 64-bitarsprocessor under nästa år tror nog ganska många på. Så det är väll inte helt konstigt att man kan hoppas på att den kommer så tidigt som möjligt. Även om det kanske inte är det troligaste scenariet.

[ 03 December 2002, 12:19: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

Har alla glömt Motorolas 85xx CPU? Tänkta G5an för nått år sen. Kan ju vara en möjlig mellanväg till PPC 970 (om den fortfarande och ens finns i produktion).

iTunes 4 är väl ganska givet med firmware update för dagens iPods samt en ny digital device. AAC stödet i dagens (iTunes 3) är ju enbart play - med fullt stöd som encoding/decoding etc lär komma.

iPhone är ju en möjlig variant, fast det kan lika väl vara mjukvara som hårdvara..

802.11g och Firewire 2 bör ju komma (LaCie skryter ju med att dom ska få leveranser av Oxford med just FW2 chipsets).

[ 03 December 2002, 14:10: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Det dummaste Apple kan göra i nuläget är att byta processor. Många utvecklare skulle gå i taket och kräva Steve Jobs avgång. Problemet är att många program inte ens har kommit för Mac OS X än. Hur ska då utvecklarna ta en processorflytt?

Men det kan ju faktiskt röra sig om en bakåtkompatibel processor, precis som AMD´s nya 64 bitare kommer vara.

Ciryon

Citat:

quote:Men det kan ju faktiskt röra sig om en bakåtkompatibel processor, precis som AMD´s nya 64 bitare kommer vara.

Vad jag menar är att Apple inte kan byta till AMD, det är en helt annan processorarkitektur. Lite svårt att göra den bakåtkompatibel.Om de däremot kommer med en ny PowerPC så kan det gå smärtfritt. Men det är det få som tror att de kan klara av att leverera idag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Jag har funderingar på om inte iBooken sjunger på sista versen. Ok, den har bara funnits i ett och ett halvt år, men ändå. Förra iBooken hängde inte med i två år. Konsumentdatorer ska väl kännas trendiga och uptodate. Dessutom har den G3:an och hur länge kommer den att hänga med? Dock tänker jag framförallt på prisdumpen de gjorde nu. Luktar inte det lite "sista rycket"? Kanske inte att den byts ut nu i januari, men någon gång under första halvåret.

G3:an har en del kvar att ge, de har inte ens levererat en iBook på 1 GHz än. En hastighet som PowerPC 750 (G3) klarar galant. Jag tycker att de hellre ska behålla G3 så länge ett tag till så att de kan hålla de låga priserna.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-03 16:09

Lägre priser, vore väll inte fel och inte helt omöjligt

Bevaka tråden