Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator eller spelkonsol?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nioåringen önskar sig tv-spel, alltså en spelkonsol. Onödigt när vi har dator (PMG4 DP 1,42Ghz) är min ryggmärgsreaktion. Men jag vet just inget om tv-spel. Det verkar vara tvåhandskontrollerna och möjligheten att sitta/ligga i soffan som lockar. Och att man kan spela med/mot en kompis. Kanske också spelutbudet, men jag antar att det finns tillräckligt mycket spel till mac för att hålla honom sysselsatt dygnet runt.

Mina funderingar:
På vad sätt är tv-spel bättre än datorspel? (vi lär inte köpa värstingkonsolerna ps3 och xbox360 i vilket fall)
Han gillar bilspel och har Pixars Racers. Andra tips?
Det finns ju handkontroller som liknar de som tv-spelen har. Är de bra? Ger de tv-spelskänsla?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-28 10:16

Han ska ha minst en Xbox 360 Arcade för 2595 kr, köper du nåt äldre och sämre så kommer den aldrig användas och då kan du lika bra låta bli. Köp till nåt bra bilspel.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341231

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-28 10:20

Att ha en PM G4 som speldator kan du glömma om du inte vill spela 4 år gamla spel eller barnspel, typ Mulle Meck.
Det är en ny iMac eller spelkonsol du ska ha. En Xbox 360 är nog ett bra val, ev Nintendo Wii som är hysteriskt kul.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-28 10:35

Kolla runt vad hans kompisar har. Har dom Wii köp en sådan, har dom Xbox 360 köp det istället. Då kan dom låna spel av varandra och ta med handkontrollerna och spela hos varandra om dom vill.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-29 12:27
Ursprungligen av Mija:

Kolla runt vad hans kompisar har. Har dom Wii köp en sådan, har dom Xbox 360 köp det istället. Då kan dom låna spel av varandra och ta med handkontrollerna och spela hos varandra om dom vill.

Håller med. Detta är också av samma anledningar en ganska ekonomisk lösning. Dessutom, som andra har nämnt, så kommer grabben inte vilja spela på den överhuvudtaget om han får nöja sig med nåt mycket sämre än vad hans kompisar har, då kan du lika gärna låta bli helt och hållet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-28 13:10

Det går inte att jämföra att spela på konsoll och dator.
Klart grabben ska ha tv-spel.
Wii rekommenderar jag, grymt rolig.
Men han lär väl veta vilken han vill ha?

Er dator är tyvärr lite gammal för att spela modernare spel (senaste 2 åren) på. Vilket tevespel som är rätt är helt beroende på vilka typer av spel han/ni ska spela. Om det är som du säger, att PS3 och Xbox 360 är uteslutna (vilket jag kan förstå med tanke på priserna), så skulle jag nog rekommendera ett Playstation 2 - det finns drösvis med spel till billig penning och den kommer att vara helt ok i många år framöver. Du får den för 1200 kr i närmaste spelbutik/elektronikvaruhus. Där finns en hel del fina bilspel, skulle rekommendera Burnoutserien.

Att hotta upp er dator till spelbart skick (för nya spel) eller investera i en nyare dator blir alldeles för dyrt.

PS2 är mitt tips.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-28 17:49
Ursprungligen av William WM:

Er dator är tyvärr lite gammal för att spela modernare spel (senaste 2 åren) på. Vilket tevespel som är rätt är helt beroende på vilka typer av spel han/ni ska spela. Om det är som du säger, att PS3 och Xbox 360 är uteslutna (vilket jag kan förstå med tanke på priserna), så skulle jag nog rekommendera ett Playstation 2 - det finns drösvis med spel till billig penning och den kommer att vara helt ok i många år framöver. Du får den för 1200 kr i närmaste spelbutik/elektronikvaruhus. Där finns en hel del fina bilspel, skulle rekommendera Burnoutserien.

Att hotta upp er dator till spelbart skick (för nya spel) eller investera i en nyare dator blir alldeles för dyrt.

PS2 är mitt tips.

Håller med... har sj en PS2 och den funkar klockrent
Finns många spel till överkomliga priser och grafiken/spelkänslan är helt OK.

Hade jag köpt någon av de nyare (dyrare) skulle det nog bli ett Wii.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-28 18:32

Jag tänker nog som så att ska man köpa en PS2 idag är det möjligen för att ersätta en trasig dito om man redan har många spel liggande i lådorna. Den kom trots allt år 2000 och att då säga att den har flera år till framför sig är nog till att ta i. Men det är ju jag.

Om ett Wii inte är inom budget så kanske ett handhållet Nintendo DS kan vara ett alternativ, speciellt om någon av kompisarna har ett så de kan spela mot varandra. Har ingen erfarenhet av Sonys PSP, men den är säkert oxå ett bra handhållet alternativ.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-28 19:28

PS2 har en uppsjö av bra RPGspel, men spelen är definitivt inte inriktade på en 9åring. Tror en WII är roligast för honom.

Hur gick det Asterraster? Vad blir det som ligger under granen?

Det blev en PS2, efter mycken vånda. Kommer i morgon. Gott om spel och billigare än de nyaste modellerna. Ändå tillräckligt häftigt för våra TV-spelslösa barn. Blir de bitna får de uppgradera själva i framtiden, samla månadspengar och presentpenga etc.

Förresten, vilket bil- eller motorcykelspel rekommenderas till en snart nioårig grabb?

Och finns det några roliga och stimulerande spel för en tolvåring som inte är sportintresserad? Kom gärna med tips, det är jobbigt att sätta sig in i detta när man börjar från noll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 10:31

Gran Turismo-serien är väldigt populärt och ett spel jag haft många timmar skoj med. Finns många bilar och när man lyckas bra i race får man pengar som kan omsättas i nya bilar eller trimma befintliga. Du kan dessutom, som antagligen dom flesta PS2-spel, hitta det begagnat. Eller i vissa fall finns (fanns?) något Sony kallade för Platinum, något/några år gamla storspel nysläppta till billigare peng.

Annars Burnout, nioåringar gillar ju att krascha och dunka in i folk har jag märkt och då passar nog det spelet.

Edit: Bara lägga till att när man köper en ny konsol (Xbox 360/PS3, ej Wii) så får man mer än en spelmaskin.
Blu-rayspelare bland annat på PS3, din gamla dvd kan slängas. Har du en Mac med film, musik och foton på kan dom kopplas ihop så att du med hjälp av konsollen kan titta på bildspel eller lyssna på musik eller se på film på tv'n. Man måste tänka på allt det när man betalar 4000 kr, det är inte bara ett tv-spel. Tvärtom, spelandet är en liten del på en maskin som mer och mer liknar ett mediecenter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-19 13:43

Jag vill bara lägga en varning för ovan nämda Gran Turismo. Testa det innan köp, jag tycker de är ruskigt tråkiga, till skillnad från normala bilspel (och även riktig bilkörning) så går detta spelet inte att styra normalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 13:54

Tipsa gärna om vad du tycker är riktigt bra Json. Jag kan verkligen inte minnas att något bilspel var i närheten på PS2.

Annars är det ett bra tips som gäller alla spel, testa innan du köper om du har möjlighet.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-12-19 15:22

Need for Speed tycker min 11-åriga tjej (och jag, förstås!) är kul.
Innehåll: Köra bil fort som fan och inte mycket mer. Inte ett dugg realistiskt, men som sagt... jäkligt kul. I lagom doser.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-19 15:56

NFS-spelen och Burnout-serien tycker jag är bra.

Jag förstår inte grejen med de här "realistiska" bilspelen. De är mindre realistiska än arkad-liren.

asterraster, det roligaste barnspel jag känner till är We Love Katamari. Det är egentligen från tre år, men jag tror det skulle vara skitkul för lite äldre barn. Funkar det för 24-åriga barn bör det väl funka för en 9-åring tänker jag
Det går ut på att man rullar en boll och rullar man på saker som är tillräckligt små så fastnar de och ju mer saker som fastnar desto större blir bollen och då kan man rulla upp mer saker. Det låter uridiotiskt, men det är fruktansvärt skojigt och fullt med knäpp japansk humor.

^^ Håller med. Finns även föregångaren som heter Katamari Damacy. Sen finns ju plattformsspelen med Jak and Daxter samt Ratchet & Clank. Bra spel som brukar vara en hit bland yngre.

1
Bevaka tråden