Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Student i panik: batteriet är dött

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min MacBook säger att batteriet är fulladdat, men när jag drar ut nätadaptern slocknar datorn direkt, som om den inte har kontakt alls med batteriet.

Jag köpte burken för ett och ett halvt år sedan, så garantin gäller inte längre. Vad göra?

(suck, pust och stööööön)

Lyser lampan på Magsafe-kontakten? Hur ser batteriikonen uppe vid klockan ut?

Lampan lyser, batteriikonen ser ut "som vanligt", dvs ett batteri med en bild av en nätkontakt i

Har du installerat Battery Update 1.2? Den finns i Software Update.

Om det inte hjälper bör du kunna få ett nytt batteri av Apple, de har en förlängd garanti gällande batteriet på MacBook och MacBook Pro som är köpta mellan februari 2006 och april 2007. Slå dem en signal eller ta med datorn in till en auktoriserad verkstad.

Mer info: http://www.apple.com/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Ok, verkstad it is, du råker inte kännatill någon i Göteborg?

Det finns flera i Göteborg med omnejd.

Tack så mycket för hjälpen! Nu kan jag ju inte göra mer ikväll, så då är det bara att krypa ner under täcket och sova (äntligen).

Återkommer och berättar hur det gick senare i veckan

Lycka till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-16 13:03

Sen har vi ju konsumentköplagen som ger lite annorlunda budskap än ett års garanti. Jag har i alla fall en gång fått min garanti "förlängd" då jag haft problem som med högsta sannolikhet inte orsaktats av mitt bruk av produkten. Jag skulle ringa Apple-support och prata med dom, ta dig tid att förklara problemet ordentligt, ha lite tålamod och ge dig inte. Kan fungera. Lycka till!

Det lär inte ens behövas. Apple har förlängt garantin på batterierna till två år, så hon skall inte behöva trycka på med konsumentköplagen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-16 22:03
Ursprungligen av Capeman:

Det lär inte ens behövas. Apple har förlängt garantin på batterierna till två år, så hon skall inte behöva trycka på med konsumentköplagen.

Det är sant det, men det kan vara bra att känna till att man ofta kan få saker reparerade upp till tre år efter inköp. Själv har jag lurat mig lite på "ett års garanti", trodde det var finito efter det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-16 21:47

Gjorde jag och nu stänger den inte av sig längre på det sättet som du beskrev.

Ursprungligen av frazze:

Gjorde jag och nu stänger den inte av sig längre på det sättet som du beskrev.

Det där är en sak man givet bör pröva, men som jag missade att nämna. Apple-folket brukar be en göra det när man ringer och felanmäler.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-19 20:36
Ursprungligen av frazze:

Gjorde jag och nu stänger den inte av sig längre på det sättet som du beskrev.

OK, vad gör man om felet kommer tillbaka?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-20 09:55
Ursprungligen av frazze:

OK, vad gör man om felet kommer tillbaka?

Jo, man ringer till Apple på 0771-199519 (och får prata med Adam). Trots att just min MacBook Pro CD ligger lite utanför garantitiden (hur nu det är möjligt? men jag frågar inte) så anser Apple att det är ett så allvarligt fel att man beslutar för att åtgärda felet: man byter ut batteriet mot ett nytt.

Vad händer nu? Jo:

  1. Apple sänder ut ett nytt med UPS med instruktion om retur.

  2. Apple reserverar 947:- på ditt kredit/betalt/konto-kort.

  3. Du returnerar ditt batteri inom 10 dagar med gratis UPS.

  4. Du får tillbaka 947:- från Apple.

Bra kundservice? Åjovars - kunde varit mycket sämre. Typ: det ligger utanför garantin och du har ingen Apple Care (eller motsvarande).

Senast redigerat 2007-12-20 10:21

Here we go again...

Fick ju batteriet utbytt hos MacButiken på Föreningsgatan i Göteborg omkring den 20 december. Snabbt och smidigt (mottagandet när jag lämnade in batteriet ska vi däremot inte tala om, en annan historia...).

Har kört med det nya batteriet sen dess, varit supernöjd med en burk som känndes helfräsch. Vågade till och med peta in nya hårddisken eftersom datorn gick som ett urverk.

Drömmen varade i exakt tio dagar. Igår kraschade batteriet igen. Den här gången finns det 100% ström kvar och batteriet detekteras av datorburken (ser man både på ikonen när datorn är igång och när man trycker in batteri-check-knappen på sjävabatteriet. MEN... jag kan bara köra datorn på nätadaptern. Så fort sladden åker ur slocknar dumburken, hu....

Here we go again alltså...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-17 00:23

Hade samma problem och fick nytt batteri av Apple. Inget krångel alls. Tog under 24h med UPS från Dublin.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 11:41

Det låter som batteriet sitter inte riktigt i datorn eller så är något fel på din dator som kanske fixas med ett SMC reset. Du kan oxå prova att kalibrera om batteriet men det kan du göra först när datorn kan använda batteriet.

//Rob

Efter ett och ett halvt år är det väl inte omöjligt att batteriet är helt enkelt slut.
Med en hel urladdning och uppladdning per dag blir det 547 laddcykler. Ett batteri kan väl knappast räknas med att hålla mycket mer än 400 laddcykler, eller hur?
Jag köpte ett nytt förra veckan efter ett och ett halvt år, och nu har jag 3 timmars körtid igen.

Ursprungligen av sjovall:

Efter ett och ett halvt år är det väl inte omöjligt att batteriet är helt enkelt slut.
Med en hel urladdning och uppladdning per dag blir det 547 laddcykler. Ett batteri kan väl knappast räknas med att hålla mycket mer än 400 laddcykler, eller hur?
Jag köpte ett nytt förra veckan efter ett och ett halvt år, och nu har jag 3 timmars körtid igen.

Jodå, inte helt omöjligt. Men just nu fungerar datorn inte fastän det splitternya, fräscha batteriet sitter i.

1
Bevaka tråden