Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook som mediacenter?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-01 20:15

Har nyss införskaffat min en MB 2.0 1GB.

Har tänkt minska på antalet enheter/prylar i hemmet och använda MacBooken som ett mediacenter. Tänkte att jag skulle kunna komma bort från TV:n, CD:n, DVD:n, Recivern, Radion och ha MacBooken som källa och koppla till en projektor samt aktiva högtalare.
Bl a tänkte jag följande:

Koppla till en projektor via DVI-adaptern till projektorns DVI-ingång. För att se DVDfilmer, MPEG, Foton och TV via MacBooken.
Frågan är om bilden på DVD blir nog bra om man kopplar den externt till en projektor?(Man har ju ganska stor bild 60-70") Kanske har någon testat?
TV till MacBook, blir det bra bild om man kör ex. Miglia TVmini?

Vidare kör jag film o tvljudet/musik via AirPortExpress till aktiva högtalare(slipper då tradionell stereo med CD, förstärkare).
Kanske har någon tips på ett bra aktivt ljudsystem som passar för både film och musik? (Budget ca 10 000kr för högtalare och subwoofer)
Har läst att man måste ha ett tilläggsprogram som man ställer in fördröjningen på ljudet när man kör via AirPort. Inte så kul om läpprörelserna inte synkar när man ser på film..

Skulle vara kul om någon med erfarenheter, åsikter om detta.

Senast redigerat 2006-06-02 08:15
  • Medlem
  • 2006-06-14 08:07

Det vill jag med veta,

hur MacBooken är som mediacenter, kopplad till projektor, i HD-format.

Yes, jag kan då svara på lite av detta. Prorammet för att fixa ljudet heter AirFoil och det funkar super med VLC, du ställer bara in fördröjningen och det finns massor med bra guider på detta om du googlar eller söker här. Sen rekomenderar jag att du köper högtalarna SoundSticks 2, sjukt bra ljud (med stort !! efter sjukt) och de ligger under 2000 med sub (8 aktiva element)

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-27 09:55

erbo: du får ju inte sämre bild på projektorn vida MB:n än via en dvd spelare iaf. med hjälp av MBn så får du ju betydligt bättre bild skulle jag våga lova. Blir ju som att köra med linjedubblare istället för att projektorn själv skall skala upp DVD bilden till rätt upplösning.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-27 13:37

Jag kör min MB som media center, funkar klockrent. Kör minidvi --> DVI --> HD Projektor sen ljud MB --> toslink ---> Pioneer THX stärkare ---> Jamo THX 5.1 system. Funkar Skitbra, Dolby Digital, DTS. Inga prob.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 08:53

Intressant tråd, det var lite så här jag hoppades kunna använda min MacBook om jag nu nånsin får ändan ur och köpa den :-). Jag vill ha den dels som en bärbar och sitta och leka i soffan/balkongen/sängen. Sen vill jag snabbt kunna plugga in den i plasman om man vill kolla på foton eller någon divx (laglig förstås). Tror ni det funkar smidigt, plug-and-play?

  • Medlem
  • 2007-12-10 22:17

Bump!

Går det att fixa nån inställning så att mb kan vara stängd men ändå fortsätta skicka ljud och bild till tv resp reciever?

Alltså göra så att inte mb går i viloläge när man viker ihop den

Om du har ett externt tangentbord eller mus kopplad till den, så stäng MB'n, när den gått in i viloläge; tryck på en knapp på tangentbordet/musen så vaknar macbooken till liv igen och är som vanligt, minus att inbyggda skärmen är avstängd. Nu är monitorn/projektorn/tv'n eller vad det nu är hvudskärm automatiskt.

  • Medlem
  • 2007-12-10 23:54

Ok, perfekt. Skall prova det när nya tv´n kommer.

Tackar!

//Arkie

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-11 16:38

Det sitter en stark magnet i skärmen på vänster sida i en MB (ca 12x5 mm stor) som får brytaren i lådan att försätta sig i vila. Tar man bort den borde man slippa eländet.

OBS, jag har ej testat att ta bort magneten själv men har pillat mycket i skärmen på en MB sista dagarna så jag har sett magneten.

  • Medlem
  • 2007-12-16 15:06

Har fått tvn nu, en Samsung 40M87, kopplad via minidvi-vga till tvn. Funkar grymt bra. Tyvärr orkar mb´n inte köra full hd filmer. Mycket retsamt, hinner bara få upp bilden så man ser hur snyggt det blir, sen hakar den upp sig. Men bortsett från det så blir det så vackert så vackert.

Men, hoppas på en bra mediacenter dator från apple till våren. Då blir det inköp.

(Tack till schlobban, det funkade kanon med trådlöst tangentbord så att man kunde stänga macbooken.)

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-12-16 16:58

Hur är det med kylningen om man har datorn igång fast den är stängd? Är det inte så att den har sitt luftintag under tangentknapparna?

Ursprungligen av Zlatan:

Hur är det med kylningen om man har datorn igång fast den är stängd? Är det inte så att den har sitt luftintag under tangentknapparna?

Var så på iBooken, inte på Macbooken.

1
Bevaka tråden