Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet helt slut, PB G4, 1 GHz

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte använt min dator så mycket... mest haft den inpluggad i väggen... och med resultatet att batteriet är heldött.

Jag trodde datorn skulle vara smart nog att sluta ladda batteriet om det var 100% och i stället koppla om till nätdrift. Enligt min vän ska det tydligen vara så. Men det verkar inte ha fungerat på just min dator.

Enligt min vän ska det kanske finnas en FirmWare uppgradering. Nu undrar jag, finns det nån guru här som har koll på detta!?

Då batteriet är slut är det även problem att starta datorn. Det måste ladda upp till kanske 80% innan datorn ens behagar att starta...

Om du har tur kan ditt batteri omfattas av ett utbytesprogram som Apple haft. Kontrollera här: http://www.apple.com/se/support/exchange_repair/powerbook.html

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-14 19:09

Batterier har en viss livslängd, oavsätt om du använder de eller inte. Samt att de mår inte heller bra av värme, eller att användas.
Batteriers existens baseras på att de ska dö, ofta tar tiden, värmen och laddningen död på de innan du uppnår mängden loadcycles som dödar dem.

För en så optimal hälsa på möjligt ska batteriet skötas på ett sätt att du inte kan använda det särskillt mycket. Med urladdningar och uppladdningar då och då och förvaras kallt men köras varmt.

Tack för dessa tips! Min dator är från 2003 och de där batterierna tror jag var de som kunde explodera. Det har jag redan kollat.

Jag är bara lite besviken på datorn... jag tycker att datorn kan lämna batteriet då strömmen är kopplad till nätet. Det är väl inte för mycket begärt...?

Är datorn från 2003 är det nog bara att ihandla ett nytt batteri. Batterier har begränsad livstid oavsett hur du använder dem.

Jag är beredd att handla ett nytt batteri... men det måste vara en skapligt stor eftermarknad på batteri om de går sönder så fort! Nu menar jag inte att det gick sönder just idag, det har varit sönder ett bra tag... men nu använder jag datorn och det märks tydligare.

OK, så bästa stället för ett nytt batteri? InWarehouse??

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-15 15:34

Jag är inne på mitt 4e batteri till min 12" Powerbook från 2003.
Självklart finns det en marknad för sådant, därför piratbatterier florerar där ute.

Batterier dör också i mobiltelefoner och mp3spelare ganska fort. Även fast dessa är av en annan teknik oftast.

Vi måste ha lika dana datorer! Jag har också en 12". De första dokumenten är från november 2003.

OK, så var köper du dina batterier?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-15 16:59
Ursprungligen av Eclipse:

Vi måste ha lika dana datorer! Jag har också en 12". De första dokumenten är från november 2003.

OK, så var köper du dina batterier?

Jag har köpt de från Applestore. Senaste batteriet jag köpte visade dig vara i en serie av explosiva batterier så jag fick ett nytt.

Sidde, kolla denna tråden:

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=62830

Det ska bli intressant att se nästa gång batteriet är dött, vilket går på rekordfart, om datorn behagar att starta med nätström! Som det är nu får jag vänta 15-20 minuter på att batteriet ska ladda upp sig, innan jag kan starta datorn. Trots att jag har nätström.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-16 15:27

Ta ut batteriet och se vad som händer om datorn inte startar med batteriet i. Sådana problem har jag haft på gamla powerbooks från 90talet.

Min fråga var egentligen, har du installerat denna firmware uppgradering...?

Jag ska göra lite experiment... Men det jag tycker suger mest är att datorn inte på egen hand kan hålla reda på om det finns nätström eller ej utan konstant tuggar på batteriet... Min dator verkar ha lite bättre koll på detta nu.... Men jag har i många år trott att en dator skulle vara smart nog att fatta det på egen hand...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-16 21:55

Antar jag har det, den är från 2003...

Datorn tuggar inte på batteriet utan kör på nätströmmen. Däremot drar lite batteri hela tiden för att ge laddningsinformation osv. till datorn. Efter ett par dagar går laddningen gradvis ur batteriet och när den gått ner 5% laddar datorn upp det igen.

Så sålänge du har ett batteri i datorn kommer det användas lite grann.

Men att ditt batteri tagit slut är pågrund av åldern. Det står tydligt på alla datortillverkas hemsidr att batterier har en livslängd på ca 18 månader. Lite olika beroende på hur de mäter. Men det är samma i alla datorer.

InWarehouse säljer batteri för en knapp tusenlapp + moms. Det var billigare än jag kalkylerade med, vilket var typ 1.400:- + moms...

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=721077

Batteritiden tiodubblas med nanoteknik

http://techworld.idg.se/2.2524/1.137993

Jag skulle inte säga nej tack till lite bättre prestanda. Men det kostar väl på, kan man misstänka... Eller som den där bensinmotorn med 50% reduktion av bränsle som de pratade om på radion...

Det finns alternativ!

1
Bevaka tråden