Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes startar automatiskt - om och om igen...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har helt plötsligt fått problem med iTunes:
Om jag stänger av på ”vanligt” sätt startar iTunes av sig självt igen, igen, igen...
Tvångsavsluta är det enda som funkar.

Någon som vet vad det kan bero på och hur löser jag problemet?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-16 10:41

Kolla systeminställningar/konto/startobjekt. Är iTunes markerat? Inte? Kör ett underhållsprogram typ Onyx och rensa i cache och prebindings.

Har inte med iTunes under Startobjekt. Men iTunesHelper finns där. Har för mig att det är en default inställning och låter den vara kvar.

Körde nästan allting i MainMenu - nu är datorn betydligt piggare och iTunes har slutat krångla. Tack för hjäpen

Skit
Nu är det igång igen. Samma fel. Har testat att slänga prefs-filerna.
Det hjälpte inte heller.

Problemlösare wanted.

Du har något program i stil med GeekTool installerat som hela tiden frågar efter iTunes och när den gör det vill Findern vara snäll och starta iTunes åt programmet som frågar. Vilka program har du som t.ex. visar vilken låt eller skivomslag från låten du spelar eööer något i den stilen?

Aldrig hört talas om GeekTool.
Så vitt jag vet har jag inget program alls som gör det du beskriver - förutom iTunes självt.
Inga nedladdade tillägg till iTunes heller.

Mystiskt. Beteendet du beskriver är typiskt för just sådana program eller små script.

Sökte på Geek i datorn. Hittade inget.
Något annat förslag på vad jag kan leta efter?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-17 07:28

Gå tillbaka till system 10,4,6! Sedan uppdateringen till 10.4.7 och fram till 10.4.11 har det bara strulat med det mesta på Mac. Nu börjar min också frysa och strula efter att någon annan användare använt iTunes. Verkar inte finnas ett enda serviceprogram som hittar felet heller.
Skulle vara intressant att höra vad KO säger. Garantin är 2 år från inköpsdatum av datorn, Men om tillverkaren förändrar datorn, tex uppdaterar operativsystemet, borde inte garantin förlängas då? I Vilket fall som helst tycker jag det är ett djävla sätt av Apple att strö omkring sig uppdateringar som uppenbarligen inte fungerar. Miljontals användare har knasiga oreparerbara Macar idag.

Ursprungligen av nabben:

Gå tillbaka till system 10,4,6! Sedan uppdateringen till 10.4.7 och fram till 10.4.11 har det bara strulat med det mesta på Mac. ...
Skulle vara intressant att höra vad KO säger. Garantin är 2 år från inköpsdatum av datorn, Men om tillverkaren förändrar datorn, tex uppdaterar operativsystemet, borde inte garantin förlängas då? I Vilket fall som helst tycker jag det är ett djävla sätt av Apple att strö omkring sig uppdateringar som uppenbarligen inte fungerar. Miljontals användare har knasiga oreparerbara Macar idag.

Är det inte lite överdrivet att prata om "miljontals", "oreparerbara", "uppenbarligen inte fungerar" och "förlängd garanti"? Vilka källor har du till dina uttalanden och siffror?

Om det nu skulle finnas ett stort problem som beror på uppdateringarna efter 10.4.6, så är det bara att installera om 10.4, och sedan inte uppdatera längre än till 10.4.6. Det kan väl inte kallas oreparerbart?

Visst är det lätt hänt att man blir så kategorisk när man själv har problem. Men om det verkligen hade varit miljoner Macar som har stora problem som beror enbart på Apples uppdateringar, så hade Apple som företag varit dött vid det här laget.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-17 13:58

18% av Macarna

Hela 18% av Macarna som uppdaterades fick problem efter 10.4.10. Det borde väl bli några miljoner. Värst lär Power-PC Macarna drabbats. En del problem löstes av 10.4.11. Det som gör det svårt att gå tillbaka är att många program har uppdaterats till 10.4.11-nivå och inte så enkelt kan nergraderas,
Uppdateringsproblem är inget nytt för Apple, det har förekommit sedan 7.5.3 då skrivarna slutade fungera och inte kom igång förrän 7.5.5. Att Apple klarats sig "oskadda" beror på att Microsoft varit ännu värre. Inte på att Apple har varit speciellt bra.:cool:

Ursprungligen av nabben:

Hela 18% av Macarna som uppdaterades fick problem efter 10.4.10. Det borde väl bli några miljoner. Värst lär Power-PC Macarna drabbats.

Källa?

Ursprungligen av nabben:

Det som gör det svårt att gå tillbaka är att många program har uppdaterats till 10.4.11-nivå och inte så enkelt kan nergraderas

I så fall får man väl köra en lägre version av programmen också, inte bara av operativsystemet.

Senast redigerat 2007-12-17 14:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-17 10:56

Kolla ~Library/iTunes/iTunes Plug-ins/ samt /Library/iTunes/iTunes Plug-ins/ och /Library/Audio/Plug-Ins/HAL efter insticksmoduler som beter sig konstigt. Jag hade exakt samma problem för ett tag sedan och då var det iWoW-modulen till iTunes som gick fubar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-17 11:10

Har inte den modulen installerad men att det är någon djävla plug-in eller möjligen ett script som ligger och bråkar det tror jag man kan tro på. Undrar om det kan vara "iTunesjoin"?
Är lite fundersam över det faktum att program är sega på att stänga av sig.
Har rensat alla "cachar" utan att det hjälper. Vad kan det vara som återbildas i cachen på fel sätt gång på gång. Verkligen mysko

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-17 14:28

MacFixit!
Har du ingen lösning på problemen kan du väl gå och roa dig nån annanstans. Tjöta om småsaker leder inte till att våra datorer plötsligt startar utan bara till att en massa tid går åt helvete.
Kontentan är Apple borde leverera integrerat i operativsystemet programvara som reparerar skivorna. Det ska man inte behöva köpa för 1313 kronor som DiskWarrior!

Ursprungligen av nabben:

MacFixit

Länk?

Kanske att det kan vara 18% som har fått någon form av problem vid någon systemuppdatering...
allt ifrån rättighetsproblem, att något enstaka tredjepartsprogram tillfälligt slutar fungera (tills det programmet uppdateras, vilket inte brukar ta så lång tid), till att diverse hack och tillägg ställer till det riktigt ordentligt
...ja, det är väl möjligt.

Men att påstå att 18% av alla 10.4-användare skulle ha så allvarliga problem med Apples uppdateringar så att de skulle behöva nedgradera... det tror jag inte ett ögonblick på.

Ursprungligen av nabben:

Har du ingen lösning på problemen kan du väl gå och roa dig nån annanstans. Tjöta om småsaker leder inte till att våra datorer plötsligt startar utan bara till att en massa tid går åt helvete.

Oj då! Jag kan väl hålla med om att jag inte driver den här tråden närmare en lösning. Men det gör inte du heller. Man ska inte kasta sten i glashus.

1
Bevaka tråden