Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kalibrera skärm på MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-15 16:19

Hej!

Jag har en MacBook Pro (15") med den nya LED skärmen. Använder datorn mycket till bildredigering. Jag har märkt att det är svårt att få färgerna på foton att stämma jämfört med andra windows-datorer, min gamla PC laptop etc. Det blir väldigt stora skilnader i färgåtergivningen och "ljushet" på andra skärmar.

Är det någon vits att försöka kalibera skärmen med exempelvis Spyder2 eller ska man skaffa en extern skärm?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-15 16:56

Jag gissar på att du tog den med "glossy"? Det går ju att välja matt om man vill.
Vad jag har förstått så är inte glossy-skärmarna att föredra när man jobbar seriöst med foto & bild.
En extern skärm är nog att föredra i det fallet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-15 17:29

Hej Creops! Nejdå det är en matt skärm jag använder! Extern skärm är förståss det bästa alternativet men borde det inte gå att ställa in ljusstyrka och färgåtergivning någotsånär med en kalibrator på MBP´s LED skärm?

Har du provat med Systeminställningar >Bildskärmar > Färg > Kalibrera > och kryssa för expert alternativet?

Jag har kalibrerat skärmen på min MBP 15.4" LED (glossy) med en 1one kalibrator. Fungerade fint, men eftersom jag inte jobbar med färgkritiskt arbete kan jag inte säga hur bra det blev, men själv är jag iallfall nöjd

  • Medlem
  • 2007-12-15 20:28
Ursprungligen av Yeti:

Hej!

Jag har en MacBook Pro (15") med den nya LED skärmen. Använder datorn mycket till bildredigering. Jag har märkt att det är svårt att få färgerna på foton att stämma jämfört med andra windows-datorer, min gamla PC laptop etc. Det blir väldigt stora skilnader i färgåtergivningen och "ljushet" på andra skärmar.

Är det någon vits att försöka kalibera skärmen med exempelvis Spyder2 eller ska man skaffa en extern skärm?

Dra ned ljusstyrkan till ungefär hälften. Kalibrera med den inbyggda färgkalibreringen i bildskärmsinställningar under "färg". Klicka i expert, och försök få äpplet att "försvinna". Funkar inte om du är det minsta färgblind. Ställ gamma till 2.2, och färgtemperatur till ungefär 6000K. Färgtemperaturen får du känna av lite själv. Det ska vara neutralt, men inte kallt.

Från ett inlägg jag skrivit tidigare i en annan tråd:

Jag har försökt hårdvarukalibrera min nya MBP med både Pantones Huey och den mer avancerade Spyder2Pro från ColorVision, men fått ett resultat som jag upplever för kallt och blått hittills. Ska dock exprimentera lite mer med Spydern för att se om det går att få bättre resultat.

Råkade surfa in på en sida med lite information om kalibrering av skärmen på MBP med LED.

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8741-9027

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-16 15:17

Tack för tipsen!

Adrian: Har du kollat hur färgerna i dina bilder/etc återges på andra kalibererade skärmar? Har de samma färgskifting då också?

Air: tack för en bra länk. Ska nog inte vara några problem att kalibrera skärmen enligt den artikeln. Det blir till att införskaffa kalibrator och pröva!

  • Medlem
  • 2007-12-16 20:33
Ursprungligen av Yeti:

Tack för tipsen!

Adrian: Har du kollat hur färgerna i dina bilder/etc återges på andra kalibererade skärmar? Har de samma färgskifting då också?

Air: tack för en bra länk. Ska nog inte vara några problem att kalibrera skärmen enligt den artikeln. Det blir till att införskaffa kalibrator och pröva!

Har du testat att kalibrera manuellt? Jag vet att folk har lite olika erfarenheter här, men mina skärmar är närmast hundra procent korrekta endast med hjälp av MacOS inbyggda profilering. Jag får klart bättre resultat än med en kalibrator i den lägre prisklassen.

Du kan testa Supercal också.

Senast redigerat 2007-12-16 20:49
Ursprungligen av Yeti:

Tack för tipsen!

Adrian: Har du kollat hur färgerna i dina bilder/etc återges på andra kalibererade skärmar? Har de samma färgskifting då också?

Jag har en extern Dell-skärm som går att kalibrera rätt hyfsat, blir inte alls samma dåliga resultat som på min MacBook Pro (med LED-skärmen). Sedan jag skrev det där förra har jag inte orkat ta tag i detta något mer, hade tänkt testa lite mer med Spydern innan jag dömde ut det helt, men det har inte blivit av ännu. Helt klart är att en extern skärm ger en helt annan färgsäkerhet än den interna skärmen (inte så oväntat).

Ursprungligen av air:

Råkade surfa in på en sida med lite information om kalibrering av skärmen på MBP med LED.

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8741-9027

Ja läste den förut när jag skulle kalibrera min skärm och blev lite besviken på att jag inte hade samma positiva erfarenheter som dom hade. Kanske beror på vilken panel man har? Hursomhelst blev det inte lika bra i alla fall.

1
Bevaka tråden