Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snurrande ikon vid start av Mac OS.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-14 17:02

Har haft min MacBook i snart tre månader. Den har fungerat toppen, men idag när jag skulle starta den står den bara och tuggar när OS ska startas, jag körde skivverktyg via CD skivan man fick till datorn, sedan efter det försökte jag starta den. Men inget händer:S Vad är det som kan vara fel?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-14 17:19

Och skivverktyg sa absolut ingenting?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-14 17:26

Hårddisken är felfri stod det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-14 18:14

Någon som har en susning om vad som kan vara fel? Har även resetat Pram/Nvram utan resultat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-14 19:27

Allt verkar funka som det ska, testade boota upp i Windows Xp. Det fungerar (Y), Igår skulle jag installera VMware eller vad det heter så man kan köra Windows XP paralellt med Mac OS, redan i den installationen sökte den efter medier att installera programmet på. Den bara stod och tuggade, sedan stängde jag av datorn för natten. Och som sagt, nu startar den inte:S kan detta ha orsakat problemet?:O

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-14 20:35

På start-CD du fick med datorn finns hårdvarutestprogrammen. Kör dem och kolla om det hittar nått problem.

har haft samma problem lite. den kan inte boota och det är inget fel på hårddisken. kolla rättigheterna, där har du antagligen felet. jag körde leopard och fick installera om allt...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-14 21:59

Jag har kört hårdvarutestet och inga fel hittas, kolla rättigheterna sa du? Hur fixar jag dem då? Är det skivverktyg sedan reparera rättigheter eller?

samma ställe som det andra. permissions är det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-15 13:21
Ursprungligen av chikuba:

samma ställe som det andra. permissions är det.

När jag försöker reparera rättigheter med CD skivan i via skivverktyg står det. "Kontrollerar behörigheter för "Macintosh HD" inga giltliga paket" Vad menas med det?:O

öhh . jag vet inte p, du menar att datorn inte startar eller om den bara är seg ...

om du kör med Leopard och den inte startar så har du förmodligen installerat något program som lagt in Application Enhancer .. även känt som APE .. APE i Leopard är döden ....

filen som ställer till det ligger i /System/Library/SystemConfiguration/

och heter Application Enhancer.bundle .. ta bort den !

om datorn startar .. då är den en annan femma ..

men det kan mycket väll vara ett program som du installerat, det kan också vara rättigheters problem ... skivvertyg finner du i Program > Verktygsprogram > skivverktyg (diskutility) ....

rättighetsproblem kan uppstå om du avslutar program felaktigt eller stänger av eller dödar datorn genom att använda power knappen på datorn eller drar ut strömmen .. eller om du haft strömavbrott ... jag har fått lära mig den hårda vägen att det är döden att stänga av en Mac allt anat än att använda menyn och avsluta/stänga av datorn ..

visar det sig att det inte är mjukvaru relaterat problem så håller förmodligen din hårddisk på att gå sönder .. när en hårddisk lever på sin sista vers så blir den seg och långsam ... därför är BACKUP & TIME MACHINE ett MÅSTE ...

hoppas det löser sig ...

här är en guide om du har Leopard och misstänker att du instalelrat Application Enhancer av mistag eller av vilja utan vetskapp att den är livsfarlig för din dator ..

http://havegnuwilltravel.apesseekingknowledge.net/2007/10/remove-ape-before-insalling-105.html

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-15 13:21
Ursprungligen av Tussen69:

öhh . jag vet inte p, du menar att datorn inte startar eller om den bara är seg ...

om du kör med Leopard och den inte startar så har du förmodligen installerat något program som lagt in Application Enhancer .. även känt som APE .. APE i Leopard är döden ....

filen som ställer till det ligger i /System/Library/SystemConfiguration/

och heter Application Enhancer.bundle .. ta bort den !

om datorn startar .. då är den en annan femma ..

men det kan mycket väll vara ett program som du installerat, det kan också vara rättigheters problem ... skivvertyg finner du i Program > Verktygsprogram > skivverktyg (diskutility) ....

rättighetsproblem kan uppstå om du avslutar program felaktigt eller stänger av eller dödar datorn genom att använda power knappen på datorn eller drar ut strömmen .. eller om du haft strömavbrott ... jag har fått lära mig den hårda vägen att det är döden att stänga av en Mac allt anat än att använda menyn och avsluta/stänga av datorn ..

visar det sig att det inte är mjukvaru relaterat problem så håller förmodligen din hårddisk på att gå sönder .. när en hårddisk lever på sin sista vers så blir den seg och långsam ... därför är BACKUP & TIME MACHINE ett MÅSTE ...

hoppas det löser sig ...

här är en guide om du har Leopard och misstänker att du instalelrat Application Enhancer av mistag eller av vilja utan vetskapp att den är livsfarlig för din dator ..

http://havegnuwilltravel.apesseekingknowledge.net/2007/10/remove-ape-before-insalling-105.html

Jag följde guiden men datorn startar fortfarande inte,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-15 13:30
Ursprungligen av Trino:

Jag följde guiden men datorn startar fortfarande inte,

Dags att åka till närmaste verkstad, gissar jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-15 13:40

Jag får installera om den, verkar vara enda lösningen.

En liknande sak hände mig med min förra iBook.
En dag när jag skulle starta den så stod den bara och tuggade på Äpplet.
Tog typ 15 min för den att starta. Då var det HDn.
Apple bytte ut den. Tog mindre än ett dygn från att jag ringde!
Bra service!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-15 13:59

Men i detta fallet är det inte hårddisken, datorn bootar upp som den ska i Windows XP men inte i Mac OS. Så i denna sekund håller jag på att installera om Macen.

Du har provat att starta upp i "Säker start", dvs med shift nedtryckt efter plonget till skrivbordet dyker upp?

(Ett tips för att låta säker start få tugga på och fixa fel utan att få ont i pekfingret om det tar lång tid är att lägga en penna så vänster shift-tangent är nedtryckt och sedan balansera en häftmaskin på pennan.)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-16 02:05

Nu är den ominstallerad iallafall, ska bara lägga in leopard nu.

1
Bevaka tråden