Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ersättare till Mac Mini blir Mac Nano

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte sett detta rykte postat här, men enligt xyhd.tv ska Mac Mini ersättas med något som kallas Mac Nano. Ingen optisk enhet, hårddisk på 80 GB och slimmad som atvn.

http://www.xyhd.tv/2007/10/industry-news/mac-nano-to-replace-the-mac-mini/

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-08 23:42

Hmm 80 gb var ju inte så mycket att skryta med direkt :/
Inte för att jag ska köpa någon, men varför kan de inte skapa
en mac som INTE har inbyggd skärm med vettiga specs
till ett humans pris. Jag vill inte ha en iMac på grund
av dess inbyggda skärm. Går skärmen sönder är datorn typ
värdelös. Går datorn sönder är skärmen värdelös.
Om man vill ha en mac med bra prestanda utan skärm
får man punga ut typ 25k. Hur roligt är det?

Macbook blir det för mig vid nästa uppdatering.

Ursprungligen av widde:

Om man vill ha en mac med bra prestanda utan skärm
får man punga ut typ 25k. Hur roligt är det?

Macbook blir det för mig vid nästa uppdatering.

Öh MacMini och MacBook har ungefär samma prestanda...

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-09 20:23
Ursprungligen av Simon Templar:

Öh MacMini och MacBook har ungefär samma prestanda...

Jo, jag vet
Det jag ville ha sagt var att jag tycker det är dåligt av Apple att inte ha något mellanting mellan deras sunkiga Mac Mini och deras MacPro, om man inte vill köpa en dator med skärm inbyggt vilket jag starkt ogillar.

Att jag ska köpa en Macbook var egentligen bara något jag skrev, bara för att jag behöver en bärbar
Var kanske lite missvisande dock. (Den har ju trots allt också inbyggd skärm )

  • Medlem
  • 2007-12-17 09:32
Ursprungligen av widde:

Jag vill inte ha en iMac på grund
av dess inbyggda skärm. Går skärmen sönder är datorn typ
värdelös. Går datorn sönder är skärmen värdelös.
Om man vill ha en mac med bra prestanda utan skärm
får man punga ut typ 25k. Hur roligt är det?

Macbook blir det för mig vid nästa uppdatering.

Hurär det då med en Macbook? Sitter inte dem också ihop? Visserligen borde det gå att byta om skärmen går sönder. Men det kostar lika mycket som att köpa en ny...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-09 00:47

Knappast.

Hur installera om OS-et?

Nätverksboot eller extern disk.

Det här ryktet tror jag inte alls på. Känns väldigt märkligt. Stämmer det på något vis så är det en ny tv.

  • Medlem
  • 2007-10-09 07:49

Jag tycker också att det verkar konstigt. Jag tror inte att storleken är det som gör att Mac minin inte är en kioskvältare. Det beror nog mer på att man förväntar sig snabbare processor och ett riktigt grafikkort från en stationär dator. Det går ju inte ens att spela spel på skiten i dagsläget.

Om man däremot har lånat allt innehåll från macbook Pro, och dessutom gjort den mindre. Då kan den bli intressant. Mac Pro är overkill för de allra flesta, både hemanvändare och proffs. Mac mini i dag är för lite för nästan alla.

Man kan ju hoppas på att den har något nytt grafikkort från Intel, som motsvarar åtminstone budgetkorten från AMD/ATI och NVidia.

Om det inte är så att man kan "prenumerera" på OS:et och kommande uppdateringar via nätet så är detta inte en my Mac. Kanske en ny AppleTV och i så fall är en uppdatering av minsta modellen till 80GB en ganska naturlig (om än inte så kul) utveckling.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-09 11:24

Då tar jag hellre den större Mini som finns idag med optisk läsare inbyggd.

Men jag skulle gärna vilja ha en Nano som är lika stor som det nya trådlösa tangentbordet. Alltså Nano med tangentbord på toppen.

Eller en Macbook PRO utan skärm, skulle passa mina behov riktigt bra.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-09 12:48

Det är inget fel på nuvarande minin. Däremot på grafikkortet i den.

Är ändå sjukt nöjd med min mini.

Är också jävligt nöjd men det skulle vara kul om det åtminstone satt ett grafikkort motsvarande Radeon 9200 som i min gamla ibook.

Tror det är över ett år sedan jag använde DVDn i min dator. Vissa av oss behöver verkligen ingen DVD.

Nu tror jag inte på det här ryktet, men skulle man inte kunna tänka sig att ha operativsystemet på ROM i datorn?
Vill minnas att det var så när vi uppgraderade vår 1.2 Amiga till 1.3 en gång för länge sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 22:14
Ursprungligen av Martin_Nordin:

en gång för länge sedan.

Du sa det själv. Gammalt sätt som jag absolut inte tror Apple kommer använda sig av då inte ens deras enklaste produkter fungerar så.

Svårt att tro på detta rykte, de har nog förväxlat detta med en ny TV.

Man skulle väll kunna tänka sig att man kunde köpa program och nya OS-versioner via iTunes Store.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-13 15:49

Det vore finemang med en MMMM - jag hade garanterat handlat en nästa gång det är dax att shoppa loss

Framtiden för mac mini

Vad tror ni händer med mac mini den närmsta framtiden? Det regnar inte precis med uppdateringar.
Är själv sugen på en mac mini men tycker specsen är lite klena. Finns det risk för att apple konkurrerar ut ex. iMac om de släpper en mac mini med bra prestanda och därför håller igen med mac mini?
Vad tror ni?

varken MacMini eller MacPro har det hänt så mycket med. Frågan är "vad som kan hända". Göra en mindre MacMini känns ganska meningslöst. Är det något använare efterfrågar så är det möjlighet med mer HD-utrymme och det får man ju inte då? Största efterfrågan i MacPro-delen är väl att det skall finnas en billigare variant - mellan 10-15 000 - med plats för 1 el 2 3.5"-diskar. Ser man på dessa två "spår" så ser vi ju tydligt att det finns en produkt mellan MacMini och Pro. Inte ovanför eller under.

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Vad tror ni händer med mac mini den närmsta framtiden? Det regnar inte precis med uppdateringar.
Är själv sugen på en mac mini men tycker specsen är lite klena. Finns det risk för att apple konkurrerar ut ex. iMac om de släpper en mac mini med bra prestanda och därför håller igen med mac mini?
Vad tror ni?

Bättre grafikkort och mer möjlighet till 4gb ram. Mer Hdd är inte fel heller.
Varför inte en Cube som ligger mellan Mini och Pro, som el gringo föreslår?

Vi klubbar det

Newsflash: Stationära datorer är inte direkt det mest lönsamma man kan satsa på. En Mac Midi hade varit svår att sälja med höga marginaler. Det hade fått bli en budgetburk à la Dell eller HP. Tror ni att Steve Jobs skulle gå upp på scen och försöka pitcha något som ser ut som skit?

Det låter som att en del vill ha tillbaka Performa-tiden när pengarna rann ur Apple i en fruktansvärd takt.

Det troligaste är att det förr eller senare dyker upp en Santa Rosa-mini med de nya specarna från senaste MacBooken.

Hyra operativsystemet? Det kommer nog säkert något sådant från Microsoft när de slår upp portarna för Windows 7. Massa härligt DRM och spyware som håller koll på att du har betalat räkningen, för annars självförstör ditt operativsystem. Vill du ha det i din Mac?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-12-15 12:37

Jag föstår inte riktigt klagosången mot mac mini. Jag tycker den är en ypperlig HTPC, och då har jag första modellen core solo 1,5! Visserligen bytt disk och adderat minne, men den klarar till och med att spela HD-film. Spela spel, tja, det kanske inte är bstigt på den, men det är ju inte riktigt målgruppen heller. Jag skulle ju vilja påstå att de saftiga grafikkorten i de billiga iMaccarna är total overkill för de flesta vanliga användare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-15 18:44

Smidigt att installera om utan dvd-läsare..

Ursprungligen av Zkronk:

Smidigt att installera om utan dvd-läsare..

Det var väl sådana argument som dök upp när man skrotade diskettstationen på iMacarna...

Skämt åsido, finns redan många datorer idag som inte har DVD-spelare. Antingen får man väl leverera operativsystemet på en USB-sticka, eller ha en extern DVD som man kan ansluta vid behov.

Ursprungligen av Henil:

Knappast.

Hur installera om OS-et?

Ursprungligen av Zkronk:

Smidigt att installera om utan dvd-läsare..

Det är absolut inget problem bara för att det inte finns en intern läsare. Bland annat kan man som sagt ha en extern läsare, installera från extern hårddisk eller en särskild volym på den interna hårddisken (många andra datorer kör idag tyvärr med den lösningen) eller över ett nätverk.

Det är inget nytt. Min PowerBook från -97 har inget förutom två PC-Cardplatser och en SCSI-kontakt på baksidan och den har jag installerat om många gånger.

Jag tycker att ifall Apple inte vill riskera att skrämma kunder med helt nya designer så kan de iaf göra en Mini som är större och liknar en Cube, med plats för 2st 3,5" hårddiskar och 1st PCI-Express 16x och 1st. PCI-Express 1x (eller vanlig PCI). Denna dator kan de sälja för vad de nu kan tänka sig ta betalt för den.

Tycker de kan fräscha upp färgerna lite iaf, så den har samma stil som iMacen.

1
Bevaka tråden