Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelkonsolen?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar nu efter år av grunnande på att skaffa ett TV-spel. Men jag är frågande till om det ska bli Playstation, Nintendo Wii eller Xbox 360.

Wii är ju kul med sina rörelsekänsliga kontroller så den ligger bra till. Fast det är väl inte HD-upplösning på bilden?
Xbox eller Playstation - ingen aning

Syftet är inte att jag ska blockera stora platt-TV'n med Halo och köra ut familjen utan att jag ska ha lite kul med frugan ibland (som hatar spel, tror hon) och att 6-åringen ska kunna spela gärna tillsammans med pappa.
Kort sagt; spelutbudet väger tungt.

Tipsa mig!!!:$

Ninetndo Wii är typ en gamecube med skojsiga handkontroller. Dess fördelar är: 1. Skojsiga handkontroller 2. Billig
Den klarar dock inte särskilt avancerad grafik. Anledningen till att den säljer mest är för att den är billigast och anledninge till att den är billigast är för att den är mycket, mycket svagare än de andra två.
Xbox å andra sidan är ganska fet och klarar feta spel. Dock har det varit mycket problem med den (no duh!?) och många som haft en har fått lämna in den för lagning mången gång, vilket iofs är gratis, men ändå… Det är ju inte som att du får låna en ersättningskonsoll i form av ett dreamcast… En fördel med den gentemot PS2:an som gjort mig lite irriterad är att an ska kunna köpa en massa extragrejs till sina Xbox360-spel som man inte kan köpa till motsvarande spel för PS2. Jag kommer alltså att missa GTA4-uppdrag eftersom inget kan få mig att köpa 360 istället för PS3 när det är dags att skaffa ny konsoll.
PS3 är fetast, snyggast, störst och dyrast! Need i say more?

Sen kan det vara en bra idé att kolla på vilka spel du vill spela eftersom allt inte finns till alla konsoller. Wii är väl mest barn- och sportspel, PS3 brukar ha lite mer vuxna spel (tror jag) och 360är väl typ… normala spel.

Obs! Jag har ingen av dem… Jag har spelat Wii och 360… Det här är bara lite av mina tankar. hoppas det hjälper något.

Jag har inte spelat någon av dom, men funderar på Wii. Man kan ju fråga sig vad som är viktigast: Hög upplösning eller bra spelglädje? Wii har lyckats rätt bra med det senare enligt vad jag läst och hört.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har inte spelat någon av dom, men funderar på Wii. Man kan ju fråga sig vad som är viktigast: Hög upplösning eller bra spelglädje? Wii har lyckats rätt bra med det senare enligt vad jag läst och hört.

Håller helt med Adrian, funderar själv på att köpa Wii av just den anledningen. Tycker på senare år att handling och spelglädje har fått stryka på foten för att lyfta fram "grym grafik" i spelens värld.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-28 22:29

Våra barn har varit snälla, så tomten kommer att landa med ett Wii...
Något man bör tänka på att önska sig till? (Vilka extra tillbehör rekommenderas?)
/M

Extra handkontroll är väl givet, så man kan spela motvarandra. Guitarr Hero 3 kom nyss ut, det kan ju vara kul. Läste en lyrisk recension av nya Super Mario Galaxy, så det kanske också är något att satsa på.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-28 22:42
Ursprungligen av Adrian B:

Extra handkontroll är väl givet, så man kan spela motvarandra. Guitarr Hero 3 kom nyss ut, det kan ju vara kul. Läste en lyrisk recension av nya Super Mario Galaxy, så det kanske också är något att satsa på.

Mjo, det är nog dessa två titlar som jag... menar barnen.. helst vill ha.

Hmmm, prisskillnad är det i alla fall:

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-29 11:24

Jag tycker det är fånigt att klaga på grafiken på Wii, visst är den sämre än på xbox/ps3, men det är fortfarande _bra_ grafik.
Och spelkänsla framför allt.
Dessutom har du ju svarat på din egen fråga när du säger att du vill spela med frugan och 6-åringen.
Wii.
Och Mario Galaxy är helt fantastiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-29 11:57

Allt beror på vad DU tycker om för typ av spel.

Personligen har jag svårt att motivera en PS3 om man inte tänkt använda den främst som MediaCenter. I princip alla spel som finns där, finns även på en 360.

Så min rekommendation är 360 om du är FPS-spelare som tycker om PC-spel och klassisk gaming eller Wii om du är Mario/Zelda-fanatiker och vill spela enkla (men moderna) spel och vill röra lite på dig samt även kunna få den där retro-känslan.

Jag har en Wii än så länge men lär så småningom köpa en 360 också.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-29 16:03
Ursprungligen av Json_81:

Jag tycker det är fånigt att klaga på grafiken på Wii, visst är den sämre än på xbox/ps3, men det är fortfarande _bra_ grafik.
Och spelkänsla framför allt.
Dessutom har du ju svarat på din egen fråga när du säger att du vill spela med frugan och 6-åringen.
Wii.
Och Mario Galaxy är helt fantastiskt.

Jag har inte klagat på grafikprestanda. Det blir ett Wii, en extra handkontroll och nya Super Mario.

Min preferens just nu, vad gäller spelkonsol, är Nintendo 64 via antenningången på en gammel-teve, så det lär inte bli sämre grafikupplevelse...

/M

Själv har jag införskaffat alla 3.. dvs PS3, Wii och Xbox360... Dyrt jag men större valfrihet att välja vad man vill spela. I mitt fall så har jag en flickvän som är galen i FPS modell andra världskriget. Finns massor av sådana på Xbox360 till en billig peng. Jag är nöjd men det är klart.. Har tömt hårdvaru-köp-kontot för ett bra tag framåt..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-29 12:22

För familjeunderhållning av det slag du beskriver så rekommenderar jag tveklöst Wii.

Om det var du själv som ville smyga omkring o lönnmörda, eller peppra folk o sånt, så skulle jag rekommendera Xbox 360.

Självklart Wii som familjeunderhållning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 16:11

Kommer bli ett Wii hemma hos oss när vi flyttat till radhuset också (alldeles för litet just nu för att vifta framför tvn).
Har dock även Xbox360 hemma också för de lite mer krävande spelen... men tror faktiskt att vi kommer få mer glädje med Wii...

Tack för responsen. Nu TROR jag att jag vet lite mer, fast kluven är man!
Hög upplösning och äntligen möjlighet att utnyttja HD på TV-n pekar på den dyra PS3, fast det jag först skrev om att det ska vara familjeunderhållning påekar på Wii.

Dessutom finns Resident Evil 4 till Wii nu och det vore ju perfekt för en 46 årig pappa när resten av familjen sover!!!

Det blir nog Wii...

Vi har en tweakad Xbox, ett Wii och numera även ett PS3 60gb.

har precis köpt Guitar Hero och Singstar för PS3 - helt sjukt roliga spel som alla kan vara med i..
Sedan funderar jag på Call of Duty (PS3) till mig och Super Mario Galaxy (Wii) till barnen (och mig). Rekommenderar en extra handkontroll till Wii... och om du spelar golf är Tiger Wood roligt

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-12-14 12:10
Ursprungligen av ru4real?:

Vi har en tweakad Xbox, ett Wii och numera även ett PS3 60gb.

har precis köpt Guitar Hero och Singstar för PS3 - helt sjukt roliga spel som alla kan vara med i..
Sedan funderar jag på Call of Duty (PS3) till mig och Super Mario Galaxy (Wii) till barnen (och mig). Rekommenderar en extra handkontroll till Wii... och om du spelar golf är Tiger Wood roligt

Köp Call of duty nu!! Är riktigt grymt på ps3:an :):):)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-14 12:18

Och för er som kör med Xbox360 (och snart PS3) så finns Connect360 till mac också, så man kan streama filmer/musik till boxen. Kommer snart med PS3 stöd också.

Jag har alla konsoller utom Wii. Och det var snuskigt nära att jag även köpte Wii, men det blev inte av just vid releasen... och sedan så fick jag prova Wii några ggr... och inköpet uteblev.
Wii funkar, för mig, enbart som partyspel. Det är även då man är onykter nog att inte vara besviken på den dåliga grafiken. Du som försvarade grafiken tycker jag lever i en bubbla. Smäll upp din Wii på en 42tums plasma, som många idag har, så blir det inte roligt längre.
Spelen som finns är i stor utsträckning sådant som jag inte blir upphetsad av. Jag har inte gillat Mario sedan SMB3, och redan då började Mario falla i mina ögon. Zelda lite grann samma sak, men det har nog mest med att göra att jag aldrig fick nöjet att prova "Ocarina of Time" som alla älskar.
De fördelar som handkontrollen ger ska man inte skaka bort allt för enkelt... men de är så långt från fantastiska som kan komma också. Efter några rundor "Tiger Wood Golf" så vet man att det fortfarande är lite väl experimentellt att använda kontrollerna för swing-fasen.
Jag vill avsluta Wii-delen med att säga att det verkar som att många rekommenderar dig att köpa Wii eftersom det är familjen som ska spela, inte bara du. Måste bara påpeka att jag tycker inte att du ska köpa en konsoll bara för att 6åringen ska kunna spela då du tydligt själv har ett brinnande intresse. Jag hävdar att FPS-spelen som, åtminstånde hitills, har kraschat och brunnit rätt rejält. Helt hopplös styrning, horribla portningar. Jag tänker framförallt på t.ex. "Far Cry". Jag stängde av efter 5 minuter. Jag skulle hävda att alla FPS-spel går bort då det gäller Wii.
Men din 6-åring kommer se dig som en gud! Och du själv, ifall du finner Zelda och Mario som guldspelen nummer 1.
Kom ihåg, allt jag skrivit ovan är mina egna åsikter, jag har inget Wii, utan har bara spelat några ggr i fyllan, och några ggr nykter.

Över till Xbox 360:
Mitt Xbox 360 har många spel nu. Konsollen kom ut drygt ett år före PS3:an och har den stora fördelen. Jag har dock bara dragit igång Xbox 360:n en gång senaste året... och det på grund av de nackdelar som skapades i och med den för tidiga releasen av just Xbox 360:n.
Vad pratar jag om? Jo, den låter som en hårtork. Jag blir fortfarande tårögd av besvikelse då jag tänker på att det finns en QA-avdelning någonstans i världen som godkänt detta.Folk vill bli av med hårtorken, stoppar in den i ett skåp för att dränka ljudet en smula... och vad händer då? Konsollen går in i "Red Rings of Death"-läge, och man slutar kvällen med att sitta med att hålla tummarna för att maskinen inte dött för evigt. Det är skrämmande och synd att inte fler folk tagit sig i kragen och återlämnat maskinen enbart på grund av det galet höga ljudet.
Maskinen i sig presterar rätt bra fortfarande. Den har inte alls samma prestanda som PS3:an, men just nu så ser man knappt någon skillnad eftersom utvecklarna till PS3:an inte lärt sig dra nytta av hela paketet än. Spel till PS3an om 1 - 2 år kommer vara fantasiskt snygga, men det e ju en bit bort. Just nu håller 360:n grafikmässigt, helt klart!
Även handkontrollerna till 360:n passerar godkänd förbi mig. Jag var en av dom som inte köpte orginal-Xboxen mycket på grund av dumheterna att skapa en handkontroll som såg ut som en stereoid-stinn Frank Andersson. De nya handkontrollerna är mycket mindre, och helt klart godkända.

Över till senaste inköpet, en PS3:a. Enheten är galet snygg, alldeles för dyr, och alldeles... alldeles fantastisk. Spelen har ännu inte kommit i den mängd som jag vill. Det saknas några titlar som jag skulle vilja köra, och det är alltid tråkigt då det händer. Det är ingen liten nackdel, men det är dock den enda (om man bortser från att PS3an kostar drygt 4papp, vilket jag håller med om är dyrt). Just nu så är det minst spel till PS3an! Jag har dock tillräckligt med spel till den. Jag har inte så många som jag skulle önska, men helt klart mer än vad jag har tid att spela
Allting annat så är PS3an bättre på, enligt mina något förvanskade världsbilder.
Den är knäpptyst! På senare år har jag kännt större och större längtan efter tysta prylar. Denna gjorde mig inte besviken.
Förutom att den inte lever om, så har vi förstås grafiken. Men jag tänker inte orda mer om det, den är ledande.
Handkontrollerna är, trots hårdare konkurrens, fortfarande branschledande. Sitter så magiskt skönt i handen, och knapparnas placering är fortfarande överlägset skönast.

Nåja, allt detta är mina skumma åsikter. Ta dom för vad det är.

Senast redigerat 2007-12-14 14:52
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-14 13:58
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Well, dom har då inte läst hela ditt inlägg. Du är tydlig med att din flickvän/fru är en WWII-FPS-freak.

Svante nämner att hans fru "hatar spel" (tror hon), inte att hon är ett FPS-freak.

Det är signaturen screwpull som har en flickvän som gillar FPS-spel, och han har redan införskaffat alla tre konsoller.

Förövrigt ett bra inlägg.

Ursprungligen av Jogin:

Svante nämner att hans fru "hatar spel" (tror hon), inte att hon är ett FPS-freak.

Det är signaturen screwpull som har en flickvän som gillar FPS-spel, och han har redan införskaffat alla tre konsoller.

Förövrigt ett bra inlägg.

Oj, nu skäms jag. Jag skyller på att jag är sjuk ("förkylning" och "man" är två saker som mixar lika bra som "olja" och "vatten").
Ska fixa till lite stavfel också... måste sovit på posten.

Det är signaturen screwpull som har en flickvän som gillar FPS-spel, och han har redan införskaffat alla tre konsoller.

Förövrigt ett bra inlägg.[/QUOTE]

Absolut... Flickvännen har nu avverkat COD 3 och COD 2 och nu är hon väldigt sugen på Bioshock till 360. Hon kommer att få den idag som en tidig julklapp. Som sagt 360 e najs men den låter för mkt. Jag har Elite varianten med HDMI och kör dashboarden i 1080p vilket jag anser är den optimala upplösningen för den. Innan tyckte att det var för mkt "hänt extra" med reklam och saker i vägen överallt. Bytt tema med så det lite renare på skärmen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-14 13:47

Daniel Eriksson: Tack för ett mycket bra inlägg.

Om du vill spela med familjen lutar det väl åt Wii. Själv är jag dock en stor anhängare av Xbox 360. Den har ett fantastiskt utbud, den bästa handkontrollen jag nånsin hållit och en helt makalöst onlineläge. Den är vassare än PS3 i nästan alla relevanta spelmässiga områden. Var lite orolig att jag skulle störas av ljudnivån, men spelen lyckas distrahera en totalt, lita på det =P Ny enheter med HDMI har också inte det problemet som tidigare enheter hade så det är ett säkert kort...

Har en Wii också, men har varit mycket besviken över spelutbudet. Om du vill spela familjespel är det nog ändå vägen att gå så att säga. 360 har inte särskilt mycket att erbjuda här, utom möjligtvis det alldeles underbara Viva Piñata. PS3 har kanske lite mer att komma när det gäller familjespel, men Wii är ändå klart överlägsen på denna marknad.

Ursprungligen av Laseranders:

PS3 är fetast, snyggast, störst och dyrast! Need i say more?

Sen kan det vara en bra idé att kolla på vilka spel du vill spela eftersom allt inte finns till alla konsoller. Wii är väl mest barn- och sportspel, PS3 brukar ha lite mer vuxna spel (tror jag) och 360är väl typ… normala spel..

360 och PS3 har ungefär samma typ av spel, men PS3 har färre =P Wii däremot har mycket familjeinriktade spel. Also, 360 är fetare är PS3 i alla aspekter =D

Ursprungligen av Se[BBB]e:

<snip>Also, 360 är fetare är PS3 i alla aspekter =D</snip>

Håller verkligen inte med, men det är väl tur att vi har olika tycke o smak här i världen.
Är väl mest "alla aspekter" som jag tycker är väldigt missvisande, då du bara rader tidigare själv påpekat att både HDMI saknas på 360:n, och dess ljudnivå faktiskt är ett issue (men inte just för dig som kan ignorera det). Men som sagt, man har ju olika smak o tycke.

Grattis till din nya konsol! Tror det var helt rätt val för dig. Vilka spel har du?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Håller verkligen inte med, men det är väl tur att vi har olika tycke o smak här i världen.
Är väl mest "alla aspekter" som jag tycker är väldigt missvisande, då du bara rader tidigare själv påpekat att både HDMI saknas på 360:n, och dess ljudnivå faktiskt är ett issue (men inte just för dig som kan ignorera det). Men som sagt, man har ju olika smak o tycke.

Xbox 360 har visst då HDMI. Ljudnivån är dock mycket bättre på PS3, ingen frågan om det. Likaså tycker jag PS3 är mycket snyggare. Sen har den ju Blu-ray också... Men det jag syftar på är att jag tycker den är bättre i dem aspekter som har med spel att göra. Dvs online, kontroll, spelutbud etc.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Xbox 360 har visst då HDMI. Ljudnivån är dock mycket bättre på PS3, ingen frågan om det. Likaså tycker jag PS3 är mycket snyggare. Sen har den ju Blu-ray också... Men det jag syftar på är att jag tycker den är bättre i dem aspekter som har med spel att göra. Dvs online, kontroll, spelutbud etc.

Oops, hade missat att Microsoft hade släppt en modell med HDMI. Sorry. Men faktum kvarstår att de flesta personerna som har ett 360 inte har HDMI.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-18 12:45
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Oops, hade missat att Microsoft hade släppt en modell med HDMI. Sorry. Men faktum kvarstår att de flesta personerna som har ett 360 inte har HDMI.

Står man inför ett köp av spelkonsoll så finns dock HDMI, även i den "vanliga" premium-versionen. Vad "de flesta andra" har för portar är fullständigt irrelevant.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-14 14:35
Ursprungligen av Se[BBB]e:

360 och PS3 har ungefär samma typ av spel, men PS3 har färre =P Wii däremot har mycket familjeinriktade spel. Also, 360 är fetare är PS3 i alla aspekter =D

Jag är beredd att hålla med, jag gjorde själv denna avvägning när jag skulle skaffa konsoll. Jag ville spela framförallt Assassin's Creed och Call of Duty 4, vilka båda finns till bägge alternativen.

I slutändan vann Xbox 360 pga Xbox Live, större marknadsandel, samt att storsatsande titlar (exempelvis de jag nämnde) måste lanseras till båda plattformarna helt enkelt pga Xbox 360s dominans på marknaden. Först om nåt år kan en riktig stor spelsatsning kunna lanseras endast på PS3, och fram till dess kommer Xboxen vara fullständigt överlägsen av de nuvarande anledningarna.

Har man dock en mycket långsiktig plan för sitt spelande så tror jag att PS3 är det bättre valet. Dock ska det ju sägas att på så lång sikt så har ju PS3 förmodligen droppat i pris rejält och är det kanske mer ekonomiskt försvarbart att köpa. Man kan ju alltid köpa Xbox 360 nu och byta sen, om ett par år eller nåt, när PS3 kommit in i matchen på allvar.

Bevaka tråden