Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 400MHz startar 5sek sedan dör den

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranås
  • 2007-12-14 09:22

Har återigen skaffat mig en G4 400MHz men jag startar den och trycker på "burkens" startknapp surrar det till i ca 5 sek och lyser men sedan dör/stannar datorn!? Fått tips att nollställa parametrarna med svarta lilla knappen vid batteriet 10 sek, men ingen skillnad!?
Även provat att ta bort och ändra bland ramminnena (4st/platser) och även bytt HD men hela tiden samma sak! Batteriet är nytt också...

Någon som har något tips!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-14 11:27

Trasigt nætaggregat ??

  • Medlem
  • Tranås
  • 2007-12-14 14:39

Jaha? Hur kan jag testa detta?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-12-14 22:28

Gå till min publika .mac-mapp. I Finder: Menyn Gå->iDisk->Annan användares delade mapp... Fyll i hnilsson tryck OK, Du får nu upp hnilsson-Public. Där finns "powermac_g4.pdf". Ladda ner den. Det är Servicehandbok för G4:a-serien till QuickSilver 2002)

eller http://www.henrikswebb.se/FileSharing1.html och ladda ner filen powermac_g4.pdf

  • Medlem
  • Tranås
  • 2007-12-15 18:43

Tack för detta uppslag och trevlig 3:e advent!

Om nätagregatet går sönder så brukar väl datorn vara helt död, alltså inte reagera på någonting? Och på 5 sekunder så hinner knappas något bli varmt. Däremot så hinner den börja försöka ladda firmware.

  • Medlem
  • 2007-12-15 19:07

Man ska inte hålla in Cuda i tio sekunder, en till två räcker ...

Får du något ljud? Startljud? Pip? Blinkar startlampan? Jag skulle först av allt testa att starta med äpple-alt-p-r och se vad som händer. Får du ett startplong, vänta på två till. Funkar inte det, dra ur strömmen, tryck på startknappen ett par gånger och låt den stå över natten.

  • Medlem
  • Tranås
  • 2007-12-15 19:25

Har försökt med Cuda, men likadan! Hjälper inte med tangentbordet eftersom datorn aldrig hinner starta upp innan den dör?! Det tar kanske max 4 sek. från då jag tryckt igång och startknappen lyser samt datorn låter innan den på nytt dör?! Kan bli knäpp för mindre...

Tog så länge denna lördagkväll fram en kall BlåGul då jag sitter här och tröstlöst knappar på mina föräldrars f.d PC...

  • Medlem
  • Tranås
  • 2007-12-18 09:39

Beträffande nätaggregatet på Min G4, 400MHz, funkar det även med ett PCaggregat på 235 ATX-A? Har ett sådant och har hört sägas att det fungerar?! Hur är det med anslutningskontakterna, dvs från P2 - P6, finns ingen sådan märkning på denna utan mer neutrala. Likaså kontakten till moderkortet verkar vara lika?! Men vågar jag testa om ifall det kan vara omvänd koppling på vissa kontakter? Någon som vet bättre...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 13:09

thenis,

Jag håller på att fasa ut min G4 till förmån för en MacMini, så hör gärna av dig med ett bud om du är intresserad…

- Torkel

1
Bevaka tråden