Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att stänga macbook av efter installation av Leopard

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev en tråd för nån dag sedan i Macbook forumet om att datorn hade laddat ur sig helt över en natt trots att den varit avstängd. http://www.99.se/ibook-macbook/231387-batteriet-helt-urladdat-naer-macbooken-varit-avstaengd.html

Nu så har jag dock utforskat det hela lite till och jag börjar tro att det kan ha något att göra med Leopard. hade nämligen inga som helst problem med detta i Tiger, när jag valde stäng av så kunde jag stänga ned skärmen direkt och datorn stängde av sig efter ett tag. I dagsläget så händer följande scenarion.

1. Stänger av datorn med strömsladden urkopplad. Skärmen blir svart och man tror att den är av. Lägger man örat till tangentbordet så hör man dock ett svagt surrande. Stänger man locket så börjar den vita lampan lysa (obs inte pulsera som i vila) efter ett tag så slutar den surra och susar lite lätt istället. Alltså fortfarande inte helt av. Lampan lyser ifall locket är stängt fortfarande. Så här höll den på i 10 min utan att stängas av. Sedan så orkade jag inge mer och tryckte på on knappen då startade den OSX igen som om den var från avstängt läge.

2. Stänger av datorn med strömkabeln i. Skärmen blir svart och det surrande ljudet hörs fast bara i några sekunder innan den stäng av helt.

Punkt 1 måste ha hänt när jag stängt av datorn och trodde den var avstängd och la ned den i datorväskan. Eftersom den inte tycks gå i vila så drar den ström som om den vore igång alltså batteritid på 3-4 timmar.

Ganska enerverande att ha en bärbardator som måste vara kopplad till strömkälla varje gång man ska stänga av den. Tror ni detta kan vara ett mjukvarufel eller hårdvarufel? Har ni några som helst idéer så skriv. Jag har sökt och sökt men hittar inget.

Edit: Ser nu att rubriken blev lite fel. Problem med att stänga av efter Leopard menade jag ju

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-12-14 08:06

Hur installerade du leopard? Om du uppgraderade så rekomenderar jag en ren installation... jag fick problem efter installation med uppgradering och jag vet att jag inte är ensam. det som hjälper är en ny installation av leopard. Välj antingen en archive and install eller som jag skulle rekomendera det, låt installationen formatera om hårddisken så att du inte har någonting gammalt kvar på den... isf ta backup på dina filer du vill ha kvar först om du inte redan har det.

Lite segt att dom släpper ett OS som inte är helt färdigt eller fungerar att installera smärtfritt men men... efter clean installation har det fungerat bra (förutom spaces som har buggat).

Nej jag gjorde en ren installtion, hade också problem med uppgradering först. Men nu så hittade jag en annan tråd om problemet där de tipsade om en lösning som verkar fungera för mig också. Iaf efter ett försök. Dock så tar det längre tid att stänga Leopard än Tiger tydligen. Det rör sig om kanske 5-6 extra sekunder för min del kan tyckas lite men ändå saker ska väl bli bättre inte sämre.

iaf lösningen var att kryssa i något med säkert minne i Systeminställningar > Säkerhet.

Hoppas hoppas att alla små fel är fixade inom de närmaste 2-3 uppdateringarna, som det är just nu så går jag inte direkt ut och promotar Leopard. Frågar nån så visst det är bra men ska man byta till mac i dagsläget så rekommenderar jag nog Tiger

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-15 13:09

Jag har exakt samma fel på min MacBook, väldigt störande.

1
Bevaka tråden