Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac kan inte nå/hitta min PC

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-21 18:08

Hej!

Efter en hel del problem med mitt lilla hemmanätverk har nästan allt löst sig. Det enda som återstår att få ordning på är:

1. Min iBook kan inte nå filer i min stationära PC via det trådlösa nätverket.

2. Jag kan inte skriva ut från min iBook via det trådlösa nätverket.

Systembeskrivning:

Jag har bredband via urtag (dvs med en telefonidosa från Bredbandsbolaget).
Trådlös router från 3Com.
Stationär PC (kör på XP) kopplad med kabel till routern.
iBook (kör på OS x 10.4.10) kopplad trådlöst (med inbyggda Airporten) till routern.
HP-skrivare kopplad med USB-kabel till stationära PC:n

Problembeskrivning:

1. Tidigare har jag enkelt kunnat komma åt den utdelade mappen i PC:n från iBooken. Nu fungerar det dock inte längre. PC:n hittar, och kan göra vad den vill med hela iBooken, men i Mac:en kan jag se PC:ns workgroup name "MSHOME" och under den kan jag se PC:ns datornamn "STATIONÄR". När jag klickar på "Anslut" så får jag upp en ruta som ser ut så här:

Att arbetsgruppen eller domänen är MSHOME verkar ju stämma men sen undrar jag vad det är för namn och lösenord det frågas efter?

Alla olika kombinationer jag har testat har resulterat i samma sak nämligen rutan:

Detta HAR fungerat tidigare men det var så länge sedan jag ställde in det första gången så jag minns inte alls hur det ska vara.

2.

Mac:en kan inte göra utskrifter på skrivaren över det trådlösa nätverket. (Detta har aldrig fungerat, inte ens när nätverket fungerade fullt ut.) När nätverket fungerade hittade Mac:en skrivaren men när jag skickade ett dokument för utskrift så lades det bara i kö, det skrevs aldrig ut och var väldigt knepigt att bli av med i kön.

Någon som har någorlunda samma set up som kan kolla hur inställningarna ser ut och kan ge mig lite vägledning?

Jag har pratat med AppleCare men de kunde inte hjälpa mig utan hänvisade till att båda problemen låg i PC:n...känner någon igen det? Nåväl, de gjorde ett seriöst försök att hjälpa mig innan de gav upp så heder till dem ändå.

Om någon kan hjälpa mig med detta kommer denna bli min hjälte!!

Hälsningar
/Fred

Ps Snälla, svara bara om du VET något sätt som jag kan testa för att få det att fungera. Gissningar är inte så intressanta för mig för det kommer bara snurra till det ännu mer för mig. "Assumptions is the mother of all fuck-ups!" DS

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-10 00:25

Är det ingen av alla Mac-snillen här som kan hjälpa mig med detta?! Snälla...=)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-10 09:18

Problemet ligger hos PCn, så det är kanske Windowsnördar du behöver hitta...

Du måste antingen ställa in brandväggen eller stänga av den på Windowsdatorn. Sedan om du inte vill använda användarens inloggning på PCn måste du aktivera ett nytt konto, tex gästkontot.

Har ingen bra lösning men pröva att ladda ner bonjour för windows från apple, det kanske åtminstone kan få saker att funka bättre, tänk även på att windows ofta inte använder nätverksnamnet "MSHOME" utan kan använda workgroup eller arbetsgrupp, har sett lite olika varianter på hur windows vill att nätverket ska heta.

Bonjour hittar du på: http://www.apple.com/support/downloads/bonjourforwindows.html

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-11 00:36
Ursprungligen av Gusten68:

Har ingen bra lösning men pröva att ladda ner bonjour för windows från apple, det kanske åtminstone kan få saker att funka bättre, tänk även på att windows ofta inte använder nätverksnamnet "MSHOME" utan kan använda workgroup eller arbetsgrupp, har sett lite olika varianter på hur windows vill att nätverket ska heta.

Bonjour hittar du på: http://www.apple.com/support/downloads/bonjourforwindows.html

Tack Gusten68!

Ska testa Bonjour omgående. Grejen är ju att det HAR fungerat utan tidigare utan extra program (dock inte skrivarfunktionen) men jag är öppen för allt!

Har du provat att logga in med det användarnamn och lösen som du loggar in med på PC:n? Jag brukar vara tvungen att göra det ibland när anslutningen avbryts av någon anledning.

/Malin

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-11 00:40
Ursprungligen av ensockertopp:

Har du provat att logga in med det användarnamn och lösen som du loggar in med på PC:n? Jag brukar vara tvungen att göra det ibland när anslutningen avbryts av någon anledning.

/Malin

Hej Sockertoppen!

Detta har jag också tänkt på, det är bara det att jag loggar inte in med något användarnamn och lösen på PC:n. Eftersom det ändå bara är jag och tjejen som har tillgång till den stationära PC:n så är det enklast att datorn går igenom hela uppstarten utan att man behöver göra något efter att man slagit på strömmen.

Minnet är svagt och timmen är sen, men har för mig att för att komma åt windows burkar så måste du ange vilken användare du är... men jag kan ha fel, det har hänt förr;)

Ursprungligen av Fred.J:

Hej Sockertoppen!

Detta har jag också tänkt på, det är bara det att jag loggar inte in med något användarnamn och lösen på PC:n. Eftersom det ändå bara är jag och tjejen som har tillgång till den stationära PC:n så är det enklast att datorn går igenom hela uppstarten utan att man behöver göra något efter att man slagit på strömmen.

Ok, men prova att skapa ett nytt konto på PC:n med lösen (inte gästkontot) och se om du kan logga in på det från Macen. Har ingen aning om vad som kan ha hänt, men om PC:n nu vill ha lösen så ge den det.

/Malin

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-22 21:59

God Jul på er alla!

Jaha...nu har jag testat att skapa ett nytt konto (med lösenord) men icke...det är samma resultat. Jag testade också att skapa ett nytt nätverk i PC:n med nya namn för att kunna identifiera det enkelt. Allt dyker så fint upp i Findern (och PC:n kan komma åt allt i Mac:en) men samma ruta dyker upp om att orginalfilen inte kunde hittas.

Kan någon förklara för mig vad som menas med "alias"? Den frågar ju ifall jag vill radera eller reparera alias. Om jag klickar på "Reparera alias" så får jag upp ett finderfönster som ber mig välja orginal.

Jag testade också att ladda ned Bonjour men det gav inte mycket. Ska jag vara ärlig hittade jag bara en funktion för att dela skrivare...

När det gäller skrivare så har jag bestämt mig för att skaffa en nätverksskrivare så jag slipper ha PC:n igång så fort jag behöver skriva ut från Mac:en. Därför kvarstår bara det lilla problemet med att Mac:en inte kommer åt PC:n.

På en annan tråd här (http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/51139-os-x-windows-share.html) såg jag att någon haft samma problem, men han satt på en Windows 2003 server. Han löste det genom att stänga av SMB-krypteringen i servern.

Kan det vara min router/brandvägg som spökar? Jag har sökt igenom alla inställningar i den men inte hittat något om SMB alls.

Tacksam för all hjälp hittills med hopp om lite mer...:)

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-15 16:12

Nu är skrivarproblemen lösta! Detta genom införskaffandet av den fantastiska flerfunktionsskrivaren Canon Pixma MX700. En grymt skön maskin!! (Om man har plats för den...)

Dock kvarstår problemet att iBook:en inte kommer åt PC:n. Ingen som har någon idé?

Vänligen
/Fred

1
Bevaka tråden