Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min iMac ovanligt seg eller ska det vara så här?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag är en nybliven iMac-ägare. Undrar över ett par saker som jag tycker är lite besynnerliga. Bara så att jag vet ifall det "ska" vara så, eller om det är min dator som är ett måndagsexemplar.

Jag har 24tum/2,8ghz-varianten med 3gig RAM. Sprillans ny med Leopard. Ändå "hackar" det då och då när jag bläddrar med iTunes/Cover Flow. Inte hela tiden, och mest när jag rullar iväg som en galning... Men jag tycker det borde flyta på hur mjukt som helst med 3gig RAM? Eller??? Jag har c:a 4000 mp3-filer.

Sedan en annan liknande grej: i Finder när jag bläddrar (exempelvis i program-mappen) med Cover Flow så är ikonerna först lite suddiga, för att sedan efter en sekund eller så bli skarpa. Detta syns bäst om jag bläddrar med riktigt stort Cover Flow-fält. Ska det vara så här?

RIktiga lyxproblem, jag vet, men man vill ju att det ska fungera perfekt...

Är troligen så att hårddisken inte hinner med att skicka fram bilderna tillräckligt snabbt om du bläddrar väldigt fort. Hårddisken är ju fylld med mekanik (nåja en del i alla fall) så den har ju vissa begränsningar i hur fort den kan leverera fram det du vill titta på.
Du får väl inte ha så bråttom

Enda förklaringen jag kan komma på, någon annan med bättre idéer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-13 21:48

Gusten68:s förklaring låter vettigt. Kombinationen grafikkort, minne, processor och hårddisk avgör hur väl allt flyter på. Men du har ju en väldigt ny modell. Och det bör inte hacka så, kan jag tycka...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-13 22:12

Det är helt normalt och gustens förklaring stämmer. Problemet en programmerar har är ju att någon gång måste ju data laddas från hårddisken och iom att den är ohyggligt mkt långsammare än "resten av datorn" så hackar det till.

Intressant är att det finns vissa spel, tex jak&daxter till ps2 där man helt eliminerat laddtiderna genom att förutse vilka data som kommer behövas och ladda dem till minnet i förtid,

Tack för snabba svar!

Så då är datorn som den ska vara då, om jag förstått rätt..? ..Får väl ta det lite lugnare när jag bläddrar..;-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 23:16

Tänkte bara påpeka att det att bilderna är lite suddiga först och sedan blir skarpa är helt normalt. Bilderna visas lite snabbare på det sättet, sedan renderas de i bakgrunden.

Tack BengtB för svaret!

1
Bevaka tråden