Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterad: Intervju med vinnarna i Microsoft Office-tävlingen

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I fredags korades våra två första vinnare i Microsoft Office 2008 tävlingen här på 99.se. Christopher Anderton och Joakim Lindblom kammade hem varsin iPhone 8GB efter att ha blivit framröstade av medlemmarna. Idag utser Microsoft-teamet sina två vinnare!

"Otroligt många bra bidrag, många fler än vi någonsin trodde att vi skulle få" - så sammanfattar Johan Åsberg på Microsoft höstens stora tävling på 99.se.

Johan har personligen följt alla nya bidrag under hösten och blev förvånad när antalet ökade från 100 till 200, 300, 400 och slutgiltigt över 500 unika bidrag. "Den finns uppenbarligen väldigt många kreativa sinnen på sajten" är väl en bra sammanfattning?

Här är Microsofts vinnare:

Pär Larssons bidrag.

Juryns motivering: Den här är så bra och annorlunda mot allt annat. Känns som att skaparen har lagt mycket tid och kreativitet bakom denna banner. En tidig favorit för mig.

-Pär, hur känns det att vinna när fler än 500 medlemmar lämnat in bidrag?
-Mer än någon tjuga på blackjack har jag aldrig vunnit tidigare, så att vinna så här stort - särskilt med Microsofts mycket värmande, och framför allt betydande, motivering - är skitskoj!

-Har du följt röstandet sista två veckorna nervöst?
-Jo det kan man väl lugnt säga. Det var väldigt nervöst när jag i ena stunden låg tvåa för att dagen efter ligga trea. Det har varit minst sagt en spännande omröstning!

-Hur tänkte du när du skapade din banner?
-Grundtanken var att konstruera något utifrån logotypen och låta sloganen vara simpel och inbjudande men så konkret som möjligt. "Välkommen hem" kändes naturligt och efter detta byggde jag - utifrån min förkärlek för minimalism - en grafisk omgivning där tanken var att skapa uppseende med en inte alltför uppenbar baktanke.

-Jobbar du som grafiker eller designer?
-Jag har sedan lite mer än ett år tillbaka jobbat som AD på webbyrån Spinea i Göteborg. Innan dess har jag frilansat i ett par år och praktiserat på ett par byråer.

-Sen vore det kul med en kort presentation av dig själv!
-Heter Pär, bor i Göteborg med flickvän. Född -81. Hyfsat nyfrälst i just macsfären, men har sedan barnsben varit intresserad av formgivning, tecknande och datorteknik. Otroligt intresserad av musik och DJande och skrattar förmodligen högst åt Monty Python.

Motivation: Enkel, ren, snygg.

Stort GRATTIS från 99.se och Microsoft Office 2008 teamet till dessa två nya vinnare!!

Här hittar du finallistan på 25 bidrag:
25 finalbidrag Microsoft Office 2008 tävling.

Här hittar du den öppna omröstningen (med 332 röstande medlemmar):
Slutomröstning på 99.se

Intervju med tidigare vinnare (medlemmarnas val):

Christopher stod för bidrag 2.

Joakim för bidrag 14.

- Hur känns det att vinna när fler än 500 medlemmar lämnat in bidrag?

Joakim: Väldigt roligt, och lite som en bekräftelse på att det man gör är bra med tanke på att jag driver och jobbar som grafisk designer/AD på en nystartad designbyrå i Malmö.

Christopher: Well, vad skall man säga? Känns ju sjukt kul! 99mac har ju ett ett stort och dynamiskt community med användare som sträcker sig över hela spektrat. Nybörjare, gamla macrävar och renodlade proffs. Så det känns ju extra kul att folk gillade det jag skickade in!

- Har du följt röstandet sista två veckorna nervöst?

Joakim: Jag var inne och kikade för en vecka sedan och såg då att jag låg rätt bra till vilket i sin tur gjorde att jag nog var inne ett par gr extra de sista två veckorna, ja...

Christopher: Ja och nej. I början så tog jag allt med en klackspark. Men när det senare började dra ihop sig och man såg att man låg hyfsat schyst till.. Ja, då blev det nervöst.

- Hur tänkte du när du skapade din banner?

Joakim: Jag ville skapa något som estetiskt var enkelt att ta till sig med ett bra budskap. En viktig aspekt var att få med en igenkänningsfaktor för att på så sätt genera ett eventuellt intresse och köp.

Christopher: Tänkte lite det som ett uppdrag. Skall det bara se estetiskt bra ut, eller skulle det vara ett koncept bakom det hela? Bestämde mig för att satsa på ett koncept som jag kallar "röriga skrivbordet". Allt på skrivbordet var saker du skulle kunna göra i Office 2008 och slippa ett rörigt skrivbord.

Själva grafiken kom till samtidigt som jag jobbade med ett .psd resurspaket som gick och ladda hem gratis. Jag "lånade" stilen och en del element från mig själv, dock lite modifierade. Sedan blev det en halvtimmes jobb klockan 3 på morgonen innan jag kände mig helt nöjd. Till min förskräckelse så upptäckte jag att jag skickade in fel version där det var en särskrivning, samt ett element som inte skulle vara med.

Men det gick bra ändå!

- Jobbar du som grafiker eller designer?

Joakim: Ja, jag driver och jobbar som grafisk designer/AD på designbyrån Superlativo som är en mindre och nystartad designbyrå i Malmö.

Christopher: Jag frilansar vid sidan av mitt "riktiga" jobb. Men har dock en del års erfarenhet från olika byråer i en "tidigare" karriär. Tröttnade dock på tidsstressen med deadlines att tänka på hela tiden och beslöt mig för göra något helt annat, och bara ta jobb jag själv gillar.

Just nu sitter jag och gör ett gäng mallar som man kan använda i Leopards Mail.app som skall släppas fritt inom kort.

- Sen vore det kul med en kort presentation av dig själv!

Joakim: Mitt namn är Joakim och jag är 31 år gammal. Jag har ett stort intresse för ny teknik och design & form. Flyttade till Malmö från Lund vid årsskiftet för att starta en designbyrå "Superlativo Designbyrå". Kommer ursprungligen från Blekinge/Olofström.

Som person är jag en glad och positiv människa med ett perfektionistiskt sinne. Då inte inspirationen flödar så spelar jag Squash och Badminton, samt dyker med tuber då jag är utbildad inom PADI till Divemaster. Resa är en av mina absoluta favoritsysselsättningar. Favoritplatserna just nu är Chile, Paris och nyfunna Barcelona.

Christopher: Jag heter Christopher Anderton och är född 1975. Jobbar på Macoteket AB som utbildningsansvarig samt allmän glädjespridare . Är sambo i en mysig lägenhet i Bromma tillsammans med Shirin (som också lämnade in två bidrag). På fritiden så lagas det mycket exotisk mat som det oftast skrivs om på matblogg.se.

Just nu letar jag efter folk som är duktiga på CSS och XHTML för samarbete. Har vilda planer på att göra open source Wordpress teman (och andra CMS:er) som ser lite annorlunda ut än vad som finns ute nu.

99.se och Microsoft Office 2008 teamet gratulerar er ännu en gång till vinsten!!

Om 30 minuter (idag 3:e December 12.00) kommer vi kora två till vinnare utsedda av Microsoft.

För er som gillar Christophers stil kan se mer på http://deluxive.deviantart.com.

/en som gillar

Stort grattis från mig! Måste vara rätt najs att vinna en iPhone så här innan jul

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-12-03 12:34

Grattis alla vinnare!! Bra jobbat, 4 helt klart värdiga vinnare hittills.
/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-03 16:20

"välkommen hem"/bidrag #5 här.
grymt kul!
tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 17:06

Snyggt jobbat, finns onekligen kreativitet bland medlemmarna som någon påpekar. Hos mig finns den dock inte

Grattis!

PS. Med hänvisning till denna tråd så heter det väl inte "motivation" utan "motivering.
DS.

Jag gillade 5:an också.. Men jag tänkte iofs att Office var "segt som en snigel" men att den var kul!

Senast redigerat 2007-12-03 19:31

Grattis, grattis alla vinnare - är grymt imponerad av er kreativitet.

/M

Grattis!!!!!!!!!!!!!!!

Grattis:D till er som vann, ni har verkligen gått in för det.




GRATTIS!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-03 19:49

Stort grattis till vinnarna! Kul med så många bidrag. Och bra att både avancerade och enkla bidrag vann. Rättvist!

En presentation och intervju med Microsofts vinnare också kanske?

Stort grattis till vinnarna!
Jättekul att till slut få se de sex vinnande bidragen.

Håller med om att en presentation/intervju för samtliga vinnare är på sin plats...
Får väl se hur snabbt Björnström hinner få till det.

Johan Åsberg, Microsoft

Ursprungligen av Björnström:

Motivation: Den här är så bra och annorlunda...

Motivation: Enkel, ren, snygg.

ezzin har redan påpekat detta, men eftersom det inte rättats, så påpekar jag det en gång till...

Det heter motivering.

http://susning.nu/Motivation
http://susning.nu/Motivering

grattis till vinnarna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-06 09:25

så.. vad händer nu? inga svar i PM..

Ja.. När väntas man få priset, innan Jul?

Har heller inte besvarats på den frågan...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-12-13 11:11

Tjoho! Kul att vinna!

Varför har inte min intervju kommit med? Har skickat svaren till Björnström, men sen har det varit knäpptyst. Fastnat i något spam-filter kanske?

Senast redigerat 2007-12-13 13:19
  • Avstängd
  • International user
  • 2007-12-13 13:24

Var är Martin?

Här är jag!

Blev lite olycklig timing - jag åkte på resa och hade tänkt jobba därifrån men hårddisken i min MacBook Pro kraschade! Första gången någonsin jag varit med om det och inte hade jag med mig någon backup. Slutade med att jag fick köpa en Toshiba 250GB SATA 2.5" disk på CompUSA och be en kompis montera den på hotellrummet. Ny Leopard installation. DiskWarrior lyckades rädda 96-97% av data verkar det som.

Hursomhelst snackade jag med Microsoft igår och kommer maila vinnarna för att fixa med leveranser. Ja, ni får era vinster innan jul

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-12-13 15:12

Skönt, jag har saknat dig Martin

Ursprungligen av Mattias L:

Skönt, jag har saknat dig Martin

Nu har ni alla fått mail också!

Känner mig som Microsoft-sponsrad jultomte

1
Bevaka tråden