Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD-problemen får en lösning ?

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På en svensk men iof liten mailinglista snappade jag idag upp att Apple i februari kommer att presentera en lösning angående oljudet i MDD-macarna - kan någon bekräfta eller kan gradera sanningshalten i detta ??? Fick av Christoffer Larsson aka. "Mrtibook" som jag mötte på Macnytts "iChat" rådet att posta frågan/ryktet i den stora tråden om MDD-problemen men med risk att den drunknar där så låter jag det bli en ny fråga.

Olle

[ 03. februari 2003, 23:54: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Har de nya MDD fått nya nätagg eller en liten omdesign av chassit invändigt eller vad är det som gör att de ska vara tystare än de gamla?

Om det bara är nya fläktar i nätagget kan man ju tänka sig att de kan byta ut nätaggen i de gamla för att sänka ljudet, är en tänkbar lösning på det hela. Fast det fallerar om chassit är omdesignat invändigt och de nya nättaggen inte passar i de "gamla" MDDarna.

Har fattat det som att nätagregatet är längre samt att kylflänsarna ser anorlunda ut... bl. a - ja när man jämför nya/gamla modellen

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Har de nya MDD...

Det finns inga nya och gamla MDD. Bara MDD. Det är det namn eller epitet som Apple satt och som är unik för just den modellen. Den nya PowerMacarna har epitet FW 800.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-02-04 00:14

Jag skulle ju inte ha nåt emot och få en tystare dual

Skulle Apple då fixa detta gratis? (gratis är _alltid_ gott) bara jag slipper vara utan min mac i flera hundra år så

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Har de nya MDD...

Det finns inga nya och gamla MDD. Bara MDD. Det är det namn eller epitet som Apple satt och som är unik för just den modellen. Den nya PowerMacarna har epitet FW 800.

Oj vad petiga vi kunde vara ikväll då....
Ber miljoner gånger om ursäkt att jag gjorde så många upprörda över att skriva nya respektiva gamla MDD. Hoppas ni inte tog illa upp killar och tjejer.....

Det finns det väl visst det - första MDD ( de med DDR-minne ) kom ju i augusti/september och generation 2 av MDD kom häromdagen... petimeterhumör å dax att sova nu. Så även om epitetet råkar vara FW 800 så är det likt förbaskat samma MDD-kabinet som skräpte finns inbyggt i.

Olle

[ 04. februari 2003, 01:21: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Har de nya MDD...

Det finns inga nya och gamla MDD. Bara MDD. Det är det namn eller epitet som Apple satt och som är unik för just den modellen. Den nya PowerMacarna har epitet FW 800.

Oj vad petiga vi kunde vara ikväll då....
Ber miljoner gånger om ursäkt att jag gjorde så många upprörda över att skriva nya respektiva gamla MDD. Hoppas ni inte tog illa upp killar och tjejer.....

Äh men alltså... *suck* nu är du töntig. Jag bara förklarade skillnaden för att undvika missförstånd. Inget annat.

Om vissa talar om "nya MDD" och andra om "FW 800" så kanske en del skulle få uppfattningen att det är olika datorer det rör sig om.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Det finns det väl visst det - första MDD ( de med DDR-minne ) kom ju i augusti/september och generation 2 av MDD kom häromdagen... petimeterhumör å dax at sova nu.

Näe, det är inte så.

MDD är ett kodnamn, smeknamn, epitet eller vad man nu ska kalla det, skapat av Apple för modellen som kom i augusti. Det är en förkortning för "Mirrored Drive Doors". Den modellen som kom nyss heter "FW 800".

Det finns en poäng i att använda rätt uttryck (och den är inte att vara petig för nöjes skull). Om man söker i Apples dokumentation på nätet så använder sig Apple väldigt flitigt av dessa kodnamn och då kan det vara bra att veta att Apple aldrig kommer att kalla någon annan modell för MDD än den som kom i augusti.

Bra argument - böjer mig för detta även om nya burken till det yttre är identiskt lik den förra.

Olle

Hur troligt är det egentligen att Apple NU skulle göra något åt detta problem? Ingen kan ju på allvar tro att Apple har sålt en dator i 6 mån utan att göra något och dessutom fortsätter sälja den för att sen åtgärda problemen i efterhand. Apple säljer ju faktiskt fortfarande MDD för de som behöver en dator som bootar i OS 9. Enligt Apple själva så har man inte gjort något åt den.

Ingen mer som ser det orimliga i att Apple skulle åtgärda nu?

Ps.
Jag sålde min MDD och tack vare prisänkningen förra veckan kan jag om jag vill köpa en ny tyst MDD FW800 utan att behöva lägga till nå pengar!! Nu kommer det dock bli en PB 12" men vill jag så....

Håller inte med dig om detta. Apple har faktiskt gjort exakt detta på en ganska tidig mac, dvs. tagit tillbaka dom och bytt fläkten. Det är ju lite märkligt att dom säger att en MDD-mac ska låta så, dvs. att det är ett icke existerande problem och med nästa andetag säga att man löst problemet i och med FW800-modellen. Jag kan däremot ha full förståelse inför att det kan ha tagit dom tid att hitta den optimala lösningen och att man inte haft något nytt att säga i ärendena INNAN dom blev klara.

Håller nu på att aktivera mitt AppleCare för att få ett ärendenummer, sedan återstår bara att dom hämtar den och anstränger sig lite. En vild gissning är att dom nu har nya kylflänsar och nätagregat i lager och tämligen raskt kan gå igång med detta.

Olle

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
En vild gissning är att dom nu har nya kylflänsar och nätagregat i lager och tämligen raskt kan gå igång med detta.

Olle

Dröm på grabben.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Dröm på grabben.

Självfallet lilleman Av drömmar kan man förflytta berg... i morgon hämtar LAN Master min burk sedan får vi se OM dom klarar problemet... kan ju alltid fortsätta att skicka in den. Garantin går ju ut om ca: 33 månader så dom kan få tillbaka den 1 gång/vecka om så behövs, förr eller senare så lär dom väl tröttna på mig

Ett roligt (knäppt) påstående från den tjej som tog emot registreringen av mitt AppleCare var att hon hade hört från en av teknikerna att om man köpte en speciell högtalare som kostade 700 kronor skulle få oljudet att försvinna... då får man spela på en ganska hög volym Diskuterade självfallet inte detta med teknikern...

Olle

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Dröm på grabben.

Självfallet lilleman Av drömmar kan man förflytta berg... i morgon hämtar LAN Master min burk sedan får vi se OM dom klarar problemet... kan ju alltid fortsätta att skicka in den. Garantin går ju ut om ca: 33 månader så dom kan få tillbaka den 1 gång/vecka om så behövs, förr eller senare så lär dom väl tröttna på mig

Ett roligt (knäppt) påstående från den tjej som tog emot registreringen av mitt AppleCare var att hon hade hört från en av teknikerna att om man köpte en speciell högtalare som kostade 700 kronor skulle få oljudet att försvinna... då får man spela på en ganska hög volym Diskuterade självfallet inte detta med teknikern...

Olle

Grejen är ju också att om det ska kallas en lösning så ska ju Apple själva erkänna problemet, återkalla alla datorer och byta ut alla delar som behövs. Om det är upp till var och en att skicka in datorn på service för man tycker den låter mycket så har ju ändå inte Apple gjort så mycket. Det kommer ju dessutom knappast alla serviceställen gå med på. Samt att utan ett officiellt uttalande så kommer ju inte Apple låta serviceställena byta.

Hur länge får du vänta på svar sen då?

[ 04. februari 2003, 13:39: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 13:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Dröm på grabben.

Självfallet lilleman Av drömmar kan man förflytta berg... i morgon hämtar LAN Master min burk sedan får vi se OM dom klarar problemet... kan ju alltid fortsätta att skicka in den. Garantin går ju ut om ca: 33 månader så dom kan få tillbaka den 1 gång/vecka om så behövs, förr eller senare så lär dom väl tröttna på mig

Ett roligt (knäppt) påstående från den tjej som tog emot registreringen av mitt AppleCare var att hon hade hört från en av teknikerna att om man köpte en speciell högtalare som kostade 700 kronor skulle få oljudet att försvinna... då får man spela på en ganska hög volym Diskuterade självfallet inte detta med teknikern...

Olle

Grejen är ju också att om det ska kallas en lösning så ska ju Apple själva erkänna problemet, återkalla alla datorer och byta ut alla delar som behövs. Om det är upp till var och en att skicka in datorn på service för man tycker den låter mycket så har ju ändå inte Apple gjort så mycket. Det kommer ju dessutom knappast alla serviceställen gå med på. Samt att utan ett officiellt uttalande så kommer ju inte Apple låta serviceställena byta.

Hur länge får du vänta på svar sen då?

Det fina i kråksången är ju att Apple "erkänt" att det är problem. http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=7;t=000438

Liknande kommentar finns att läsa på MacCentral.com så det är inte riktigt problemet. "Problemet" är att få reda på vad innehållet är i det besked angående MDD-mac´arna som Apple ska komma med under februari. Och det var väl det som Olle fiskade efter :rolleyes:

En alternativ lösning på G?

Verax

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 14:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
En alternativ lösning på G?

Verax

Självklart jobbar vi på flera håll och Verax är ett alternativ som är på G. Finns rapport här www.g4noise.com/forum under Current Discussions.

Coolt ... en sån här ska jag beställa!!

http://www.g4noise.com/forum/uploads/post-18-1043364799.jpg

denna tråd så nämner man att nätdelen bytts enligt följande:

360 watt mot tidigare 400 watt i MDD-macen även fläkten har bytts till Nidec Beta Vs, TA225DC

http://www.nidec.com/ta225dce/ta225dce.htm

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 16:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Dröm på grabben.

Ett roligt (knäppt) påstående från den tjej som tog emot registreringen av mitt AppleCare var att hon hade hört från en av teknikerna att om man köpte en speciell högtalare som kostade 700 kronor skulle få oljudet att försvinna... då får man spela på en ganska hög volym Diskuterade självfallet inte detta med teknikern...

Olle

Kanske det var noise cancelation, dvs man tar in ljudet och modulerar det så att svängningarna tar ut varandra. Det vore en fräck lösning!

Litet förtydligande då jag varit lite oklar i påståendet att Apple under februari kommer med en lösning. Följande fanns på den lista dit jag anmält mig:

Vet inte om det är några av er som var I kontakt med era återförsäljare för
att få det bekräftat att det kommer ett besked ang MDD från Apple I
februari. Det som är viktigt att komma ihåg är att det enda vi fått hittills
är att det kommer ett besked, så det kan lika väl vara så att Apple ger
BESKED om att dom inte tänker göra något åt saken överhuvudtaget. Men just
idag så är det intressanta att få höra om det är samma svar från fler
serviceställen.

Jag såg tråden på 99mac.com
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=18;t=000319
Och jag har väl bara det att tillägga att det är INTE en lösning som är på
väg, utan ett BESKED om hur Apple tänker hantera problematiken. Det beskedet
kommer från LAN Master.

Olle

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: pepparkaka:
Kanske det var noise cancelation, dvs man tar in ljudet och modulerar det så att svängningarna tar ut varandra. Det vore en fräck lösning!

Isåfall kommer jag att köpa en bara för att få den mojängen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: replicant:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Dröm på grabben.

Grejen är ju också att om det ska kallas en lösning så ska ju Apple själva erkänna problemet, återkalla alla datorer och byta ut alla delar som behövs. Om det är upp till var och en att skicka in datorn på service för man tycker den låter mycket så har ju ändå inte Apple gjort så mycket. Det kommer ju dessutom knappast alla serviceställen gå med på. Samt att utan ett officiellt uttalande så kommer ju inte Apple låta serviceställena byta.

Hur länge får du vänta på svar sen då?

Det fina i kråksången är ju att Apple "erkänt" att det är problem. http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=7;t=000438

Liknande kommentar finns att läsa på MacCentral.com så det är inte riktigt problemet. "Problemet" är att få reda på vad innehållet är i det besked angående MDD-mac´arna som Apple ska komma med under februari. Och det var väl det som Olle fiskade efter :rolleyes:

Apple har också "erkänt" att Airport-mottagningen i PB Ti är dålig. Det sa Steve själv på senaste macworld när han sa att man förbättrat Airport-mottagningen i nya PB 12" och 17".

Innebär det att Apple kommer lösa problemet för alla med PB Ti också eller?

Från www.g4noise.com snappade jag upp följande som gör att jag ser framtiden i ett lite bättre ljus, hoppas jag:

Hi everybody ,

I just called APPLE SUPPORT here in Austria. This is what the (very friendly) girl told me on the phone: Apple knows about the noise problem, the forum and the letters we have written so far. She understands (herselfs) that we get upset about the non-reaction of Apple but: THEY ARE TOLD TO TELL ALL CUSTOMERS PHONING ABOUT THE NOISE PROBLEM OF THE "old" G4 MDD-series, THAT APPLE IS WORKING HARD ON FIXING OUR PROBLEMS AND THEY WILL NOT LEAVE US ALONE at all.

They (APPLE AUSTRIA) are waiting for a call day by day. The girl told me that she thinks not that there will be a kind of bring in and change-possibility - but a new modified powersupply or something like that

Official response from Apple Austria - today 5.2.2003

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 16:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
[Apple har också "erkänt" att Airport-mottagningen i PB Ti är dålig. Det sa Steve själv på senaste macworld när han sa att man förbättrat Airport-mottagningen i nya PB 12" och 17".

Innebär det att Apple kommer lösa problemet för alla med PB Ti också eller?

Har jag ingen aning om, men varför inte

OM Apple åtgärdar detta tycker jag det är bland det bästa beslut de nånsin tagit ut good-will synpunkt. Apple skulle i mina ögon återfå den glans de hade innan PM MDD 2002. Att de kunde släppa den är och förblir ett mysterium.

Jag tror många håller med mig när jag säger att förtroendet för Apple fått sig en törn av hur man (inte) har hanterat detta.

Själv har jag nyss beställt en iMac 1Ghz så jag hade inte kunnat bry mig mindre men för er andras skull så får vi hoppas de gör något.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Jag tror många håller med mig när jag säger att förtroendet för Apple fått sig en törn av hur man (inte) har hanterat detta.

OM någon har rättigheter att skapa en omröstning på 99mac så skulle jag vilja att frågan var "Hur har ditt förtoende under 2002 påverkats då Apple släppte towermodellerna Quicksilver och MDD?"

Med svarsalternativen:

Ja - pinsamt dåligt byggd dator
Ja - tanken var god men dom hade för bråttom och släppte dom för tidigt
Nej - dom gör ett bra jobb även fast en minoritet drabbats av osedvanligt störande ljud.
Nej - all kritik är omotiverat gnäll och är köparens eget ansvar att kolla ev. brister innan man köper.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 22:01

Själv är jag lite pessimist när det gäller detta ärende och likställer MDD oljud med TiBook flagnande färg vilket också löstes med en ny modell.

[ 05. februari 2003, 22:06: Meddelandet ändrat av: pepparkaka ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: pepparkaka:
Själv är jag lite pessimist när det gäller detta ärende och likställer MDD oljud med TiBook flagnande färg.

Samma här. Flagande TiBooks fixar de ju på garantin så då borde vi få nya fläktar.

Bevaka tråden