Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook (G4) på gång?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ryktessiten LoopRumors skriver att Apple förväntas släppa en uppgraderad iBook tidigt i maj-månad. iBooken är idag den enda Macen som fortfarande spinner på med den gamla G3-processorn. En uppgradering till G4 skulle medöfra att hela flottan skulle vara försedd med nya snabbar processorer.

Enligt LoopRumors går det dock inte att utesluta att Apple behåller G3:an i en av iBook-modellerna, som kommer att få bli en budgetmodell, (jämför med iMac Snow, som också är försedd med G3).

Steve Jobs har tidigare utsett detta år för "year of the notebook", vilket torde innebära att snabbare iBöcker inte vore någon omöjlighet. Fast å andra sidan; skulle inte en iBook med G4 vara allt för stor konkurrent till PowerBooken? Vad tror ni? Kommer vi få se nya iBöcker med G4-processor redan i början på maj?

/M

Bra fråga. Apple vände ju lite upp och ner på uppdateringstakten nu när PB fick ett lyft bara två månader efter den tidigare upgpraderingen. iBooken däremot har legat kvar på halvårsintervallen och därmed är ju en ny iBook i maj rätt troligt faktiskt, year of the notebook or not.

Men har den G4 då? Väldigt svårt att säga. Tidigare sa ju Apple att iBooken skulle ha kvar G3 ett tag till, så i höstas var det ingen överraskning att det var G3. Men nu kanske det är dags för G4? Hmm....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-03 15:38

Tror inte på en G4a i iBooken. Den hamnar väldigt nära nya PB12" isf. Problemet är väl att G4an står lite still och vågar Apple släppa iBookar som har högre MHz än långsammaste PBna? Isf skulle vi kunna få se en iBook G3 1GHz eller 933MHz.

Om Apple tror att det inkräktar för mkt på försäljningen av PBs är det svårare att se hur en uppdaterad iBook kommer att se ut. Kanske blir det ingen MHz höjning utan bara inbyggt BT och Airport Extreme samt snabbare buss och kanske bättre grafikkrets, iofs inte förbättringar att förakta, men lite synd är det ju då IBM tydligen ryktesvis kan leverera snabbare CPUer.

Försvinner inte skillnaden mellan lilla Powerbook och iBook då? Kanske inte. Om en 14" iBook och en 12" Powerbook kostar lika, det må vara hänt. Vi kanske inte kan få för många val på bärbara Macar.

Är det rätt av Apple att satsa hårt på bärbart, där de är starka, eller borde de inte snarare få lite bättre prisvärdhet på de stationära? De bärbara är mellan prisvärt och billigt (jag tycker att alla modeller är riktigt konkurrenskraftiga, speciellt efter senaste nyheterna), medan stationärt är inte bättre än prisvärt i bästa fall. De fasta skärmarna i lågprismodellerna gör det onödigt dyrt för alla som redan har en skärm.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Försvinner inte skillnaden mellan lilla Powerbook och iBook då?

Man kan tänka sig ett scenario där Apple sätter väldigt aggressiva priser på iBooken, för att göra skillnaden mot PB 12 lite större och samtidigt för att "var man" ska kunna köpa en iBook. Nu när Apple sänkte priserna på stationära så kanske de gör det på iBook också. Fast jag är lite tveksam just eftersom priset på iBook redan idag är väldigt bra faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 18:55

Tror inte på G4an i iBooksen.

Jag har ett stort argument och det är att G3an är snabb, billig och strömsnål.

Apple har dock problemet att de kan inte ha snabbare G3or än G4or... Därav försiktigheten!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-03 22:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Tror inte på G4an i iBooksen.

Jag har ett stort argument och det är att G3an är snabb, billig och strömsnål.

Apple har dock problemet att de kan inte ha snabbare G3or än G4or... Därav försiktigheten!

Jag tycker att det är ganska märkligt av Apple att inte inkludera något L3-cache i PB12"-modellen. Det gör ju att en G3 på sammma mhz (867) skulle gå bra mycket snabbare eftersom en G3 har dubbelt så stort L2-cache (512Kb)än en G4:a (256Kb).

Ett bra sätt att göra klyftan större mellan modellerna är ju att inkludera ett L3-cache i PB12", precis som man gör i de andra PB-modellerna.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 23:26

Under ett Keynote för ett bra tag sedan berättade Jobs att det ska vara möjligt att bränna DVD med alla Mac-modeller inom ett år. Det måste ju inbegripa iMac/eMac/iBook/PowerMac/PowerBook - eller hur? Nu är det bara iBook kvar...

Min teori är att det släpps en iBook med G4 och med superdrive som tillval (jag har för mig att det behövs G4 för att kunna köra iDVD, jag tror Jobs sa det under samma Keynote). Isåfall får de nog jobba hårt för att skilja PowerBook 12" och iBook åt. Eller så plockar man helt enkelt bort iBook ur sortimentet och breddar PowerBooklinjen så att det finns en urbillig PowerBook som tar över iBookens roll.

Undrar ifall det någonsin kommer en eBook? Billigt bärbart G4-system som matchar eMac?

*med risk för att jag har helt åt skogen fel*

Eller också hottar de upp Powerbooken i samma veva som iBooken uppgraderas. Då är ju gapet mellan dem fortfarande kvar.

Iofs har Powerbooken uppgraderats två gånger på rätt kort tid, men det är ett möjligt scenario.

(rättstavning)

[ 04. februari 2003, 19:38: Meddelandet ändrat av: Dr Bowman ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-04 19:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Emil Svensson:
Under ett Keynote för ett bra tag sedan berättade Jobs att det ska vara möjligt att bränna DVD med alla Mac-modeller inom ett år. Det måste ju inbegripa iMac/eMac/iBook/PowerMac/PowerBook - eller hur? Nu är det bara iBook kvar...

Fast det borde inte vara så fasligt mycket jobb för Apple att kompilera ihop ett iDVD som rullar på G3...

Jag hade hellre sett en iBook med 1,2GHz G3 än en med 800MHz snik-G4, synd att Apple inte törs släppa snabbare G3:or

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Puppet:
Jag tycker att det är ganska märkligt av Apple att inte inkludera något L3-cache i PB12"-modellen. Det gör ju att en G3 på sammma mhz (867) skulle gå bra mycket snabbare eftersom en G3 har dubbelt så stort L2-cache (512Kb)än en G4:a (256Kb).

Ett bra sätt att göra klyftan större mellan modellerna är ju att inkludera ett L3-cache i PB12", precis som man gör i de andra PB-modellerna.

Jag håller med. L3 är ju ett lysande sätt att kompensera "MHz-gapet" och det är synd att Apple inte satsar ordentligt på det. Apple *kan* inte fixa MHz-talet men dom *kan* sätta dit mer L3-chache.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Emil Svensson:
Eller så plockar man helt enkelt bort iBook ur sortimentet och breddar PowerBooklinjen så att det finns en urbillig PowerBook som tar över iBookens roll.

iBooken är ju ett himla bra varumärke, sällan har en dator fått så positiv kritik från nöjda ägare, så det vore synd att skippa den. Och än så länge skiljer det ju en hel del i pris mellan billigaste iBooken och 12" PB, nästan 10.000 kr.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-07 08:56

Jag hoppas att man inte bygger ut iBooken för mycket så den stiger i pris. Drömscenariot vore ju om alla iBookmodeller låg under 10 000:- inklusive moms, och PB strax ovanför.

Jag tror att Apple skulle kunna tjäna på att ha en bärbar som inte är skitsnabb, men har bra grafikkort, HD och andra grejer som blåtand och så som är billig.

Bärbara från strax under tio loppor upp till PB17" för trettiotusen plus. En för varje smak.

1
Bevaka tråden