Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överhettad CPU

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 11:53

Jag installerade widgeten miniStat2 (http://www.shockwidgets.com/) för ett tag sedan.
Idag har den sagt ifrån om att min CPU är överhettad och att jag bör stänga cpu-krävande applikationer och kontrollera kylsystemet.
För tillfället körde jag inte så mycket tunga grejer, dreamweaver, firefox, excell och mail. Tidigare har jag kunnat köra både dreamweaver, photoshop, illustrator, firefox, safari, mail och kanske ytterligare några små saker utan problem.
Temperaturen ligger mellan 65° och 80° (och båda fläktarna snurrar med 1000-2000 rpm). Vad jag förstår när jag letar runt lite är detta normalt, men varför säger då miniStat ifrån? Är det farligt? Om det är det vad kan hända?

Någon som råkat ut för liknande? Hur "kollar" man kylsystemet?

Tack för hjälpen.

1. vad har du för dator?
2. Ifall du har en imac så trodde jag att jag hade samma probelm. Tempen låg på 65° och uppåt 80° när jag renderade i maya(100% cpu). dock var det min pcu som nådde dessa temperaturer medan cpun låg runt 40-50°. Dock blev jag sjukt orolig och ringde till apple som inte kunde säga ett skit. Mitt tips är dock att ringa dit och se vad de säger och så att det finns ett registrarat samtal. Om de inte kan hjälpa dig och du har garanti kvar så back-up och kör gasen i botten tills den brinner. Då borde de hjälpa dig tycker man.

ps. ladda ner istat pro. tror att den är mer exakt då fler använt den längre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 13:20

Jag har MBP 15".
Tyvärr har jag ingen garanti kvar så man är ju lite skraj att den ska decka.
När problemet dök upp letade jag upp iStat nano för att dubbelkolla och det säger ju inte ifrån men indikerar sama temperatur.

Är iStat pro gratis? Vad är skillnaden från nano?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 14:55

Så här ser det ut...

Vad är egentligen normal temperatur för cpu:n? På den lilla bilden ser det ju ut som att chipet ska smälta!

Senast redigerat 2007-12-07 15:07

Om jag öser på mycket i min MB 2.0 GHZ ic2d så brukar den komma upp till ungefär 75-80 grader.

Den ska helst ligga under 70 grader;

http://www.tomshardware.co.uk/forum/221745-11-core-quad-temperature-guide

80 grader är varmt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 10:20

Men vad kan man göra åt det? Vad kan ha hänt? Jag undrar varför jag helt plötsligt har börjat få denna varning. Datorn har inte råkat ut för något fysiskt.
Om den ska ligga under 70 vill man ju att den gör det.

Jag skulle inte lita på Ministat2. Dom flesta programmen av den typen visar helt tokigt. Fläktarna snurrar ju bara med 1000-2000 varv så läget är nog rätt lugnt. Om fläktarna tokvarvar och du känner att maskinen mer eller mindre kokar är de nog läge att stänga av och få den kollad. En PB 12" stängde av sig själv när den blev för varm. Då var den varm nog att steka ägg på. Min MBP 15" har legat upp åt 85- 90 grader vid ett par tillfällen (2-3timmar). Och den dog inte av det. Dock var det med iStat och den kan ju visa fel. Det jag har läst säger mig att allt under 100 grader är inom specen och att processorn stänger av sig vid 125 grader. Sen har processorn en hel del finesser för att lastbalansering/throttling vid extrem last.

Jag hittad dokumentet nu

http://www.intel.com/design/mobile/datashts/309221.htm
processor.

125 grader... i fahrenheit kanske...

Ursprungligen av Gilbert 2:

125 grader... i fahrenheit kanske...

Hade du läst dokumentet så hade du sett att det står 125°C alltså celcius.....

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-12-11 11:49

Jag har en MBP 15" 2,16GHZ som på senaste tiden har börjat bli väldigt varm. Fläkten får i princip konstant när datorn är på. Datorn är ca ett år, har 2 Gb minne och jag kör CS3 och alla vanliga program (iTunes, Safari, Mail osv). Inga processer som ligger och snor kräm utöver det vanliga. Mycket irriterande! Börjar min älskling kasta in handduken måntro?

Jo, men denna temperatur är "a catastrophic processor temperature" som aldrig ska nås, och om man kommer dit måste strömmen slås av omedelbart. De flesta artiklar jag läst föreslår 70 grader som ett hälsosamt max (om man vill att prollen ska hålla ett tag) och 80 grader som "lite för varmt". Det går säkert att tuffa på i 100 grader men livslängden på processorn kommer troligtvis att påverkas negativt.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/221745-11-core-quad-temperature-guide

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-11 13:02

125 grader C ær maximum før alla kiselbaserade halvledare, øver den temperaturen kan man bl a få termisk strømrusning som garanterat ger en permanent øverledning, dvs førstør chippet. Det gæller alltså temperaturen på substratet.

Andra material som germanium (+85) och galliumarsenid (??) har andra grænser.

Livslängden torde påverkas mycket marginellt om nu processorn ligger lite högre än 70 grader. Självklart kan man hålla på och jobba för att få ner tempen men jag tror nog risken är större att drabbas av datorbytarbacillen än att man kör slut på en processor.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-11 13:28
Ursprungligen av ghost9999:

Livslängden torde påverkas mycket marginellt om nu processorn ligger lite högre än 70 grader. Självklart kan man hålla på och jobba för att få ner tempen men jag tror nog risken är större att drabbas av datorbytarbacillen än att man kör slut på en processor.

Livslængden på en halvledare påverkas definitivt av temperaturen, ju nærmre 125 grader du ligger, ju kortare livslæng. Sannolikheten før en "hot-spot", dvs ett lokalt stælle på kiselplattan dær temperaturen øverstiger 125 grader økar givetvis.
Jag har dock inga direkta siffror i huvudet utan det får søkas i datablad och applikationsexempel.

I stationæra maskiner brukar CPU:n ligga på mellan 40-50 grader med en ordentlig kylflæns, men før en bærbar dær kylnignen ær ett problem kan man tvingas tillåta 80-90 gradetr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-12 15:16

jag har samma problem, jag har den allra senaste MBP 15", och den blir så enormt varm, och då har man internet och MSn igång i stort sett bara.. den blir så varm så det bränns.

men nu till det konstiga om jag drar ur strömsladden och kör datorn utan ström till den, blir den sval och inte varm alls i stort sett... hur kan det vara så? och då kan jag även stta på mer applikationer och ändå är den sval

Så länge du har garanti finns det ingen anledning att oroa sig, imo. Om den går sönder så är det ju bara att få den lagad. Det finns ingen mening med att oroa sig innan något har hänt. Det enda fallet är ju då om man inte har garanti... Men annars ser jag ingen anledning att inte köra på som vanligt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-12 15:25

Det ær møjligt att den på batteridrift drar ner på CPU hastigheten før att øka batteritiden. Det innebær ju dessutom att den går svalare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-12 17:03
Ursprungligen av gpd:

Det ær møjligt att den på batteridrift drar ner på CPU hastigheten før att øka batteritiden. Det innebær ju dessutom att den går svalare.

även om jag sätter på energisparläge när sladden är i så blir den glödhet, så det måste vara något annat, om man skall jämföra med HPs bärbara tex blir de inte alls lika varma, men de är också tjockare, kan det bero på det?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-12 17:18

En kompaktare design som MBP:n kan definitivt vara svårare att kyla, å andra sidan så leder aluminium værme bra. Sitter før øvrigt och jobbar på en HP 8440w just nu, den blir också tæmligen varm ca 40 grader dær CPU:n sitter.

Men eftersom det skiljer mellan batteridrift och nætdrift så skulle jag sæga att det ær något som har med laddningskretsarna eller spænningsregleringen att gøra. Batteriet læmnar lægre spænning ut æn nætadaptern. Min månadsgamla MBP 2.4 Ghz blir visserligen varm men inte så varm som din. Skulle ta kontakt med apple, du har nog ett fel.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-12-24 17:29

Släng bort alla stats program och lita på macen så kommer ni sova lugnare

Personligen saknar jag knappast dessa små tillbehörsprogram sedan min windowsperiod då man arbetade med datorn och inte på datorn, att ständigt "pyssla om" den.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-02-02 22:58

Börjar lessna på min MBP 17" 2,16GHz...

Just nu jobbar processorn i 50% ungefär.. Har en temp på 80+ Celsius och med fläktar på 2900RPM cirka som förövrigt låter helt förjävligt..

Känns inte helt normalt eller? :/

Ställer kanske en lite underlig fråga. Ni som har detta problem, kör ni enbart Leopard eller finns det någon som kör Tiger? Ställer frågan pg.a att det för några år sedan var lite stök med en fil ( kanske kallades den för ".kekst" eller något liknande ). Några som gick från Tigers föregångare nedgraderade enbart en viss fil i Tiger och blev av med felet på överhettningen. Skulle föreslå att ni har lite is i magen och väntar tills den feta uppdateringen kommer, den är nog inte långt borta... problemet måste inte ligga i hårdvaran. Skriv gärna ned temperaturerna före och efter att nästa version kommer, kan nog hjälpa en och annan användare.

Om processorn är uppe i 80°c och fläkten snurrar i 1-2000 varv så är någonting fel.
Så fort min MBP (2,2GHz SR) rör sig upp mot 60-65°c börjar fläktarna dra igång upp mot 4000rpm. (Har maxat båda fläktarna på 6998rpm.)

Vilken processor har du?
Gissar på att det är en tidig MBP med Core Duo processorn, den är känd för att gå oerhört varmt och många har varit felaktiga..
Det bästa tipset är väl att köpa till Apple Care (förlängd garanti) och sedan kontakta Apple.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-04 09:33

Det är alltså ingen som tror att någon annan del av datorn går sönder: hårddisken kraschar, skärmen, kondensatorer eller annat meck med strömförsörjningen fallerar innan en varm processor dör. Även om processorns livslängd förkortas antar jag (dvs. gissar) att även den förkortade livslängden överstiger andra viktiga komponenters. Och då har det ju inte någon nämnvärd betydelse.

Sedan är det en annan sak om man har fått ett felaktigt exemplar som går riktigt varmt även utan belastning. Det är väl främst batteritid och ergonomi som är viktigt. Men det känns ju fånigt att hålla tillbaka på datoranvändandet bara för att spara på processorn.

1
Bevaka tråden