Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript: hur konverter man Windows-ASCII till Mac-ASCII?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-12 11:56

Jag har ett behov av att förbättre ett existerande applescript som krunchar Outlook-inbjudningar så att dessa automatiskt går från Mail.app till iCal. Stödet för detta i Tiger och Leopard är minst sagt uselt.

Det enda som nu saknas för problemfri funktion är hanteringen av åäö från Windows till Mac. Ironiskt nog kunde man på något okänt sätt få det att fungera nästan i Tiger, och då med korrekt tolkning i Mail.app/iCal av åäö. Men nu i Leopard med applescript är det kört. Finns det är färdig, men för mig mindre uppenbar, lösning på detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-12 15:27

Det enklaste är väl att göra två listor där item 1 i lista 1 byts ut mot item 1 i lista 2. Jag har ett sådant i BBEdit som är lite "quick n dirty" men fungerar mycket bra.

tell application "BBEdit"
	-- MacRoman till PC, men PC till MAcRoman går lika bra, byt bara namn på listorna.
	-- O.B.S! 'È' måste bytas ut före 'é', eftersom 'é' byts mot 'È'
	-- Både '"' och '”' byts ut mot en typografisk "fnutt" 'î'.
	set from_list to {"È", "å", "Å", "ä", "Ä", "ö", "Ö", "é", "É", "ü", "Ü", "è", "—", "–", "”", "\"", ".", "´"}
	set to_list to {"»", "Â", "?", "‰", "ƒ", "ˆ", "÷", "È", "…", "¸", "‹", "Ë", "ó", "ñ", "î", "î", "†", "¥"}
	repeat with i from 1 to count from_list
		replace (item i in from_list) using (item i in to_list) searching in selection of window 1
	end repeat
end tell

Listorna kan enkelt ändras vid andra behov. Men som sagt, det finns kodbibliotek och andra lösningar om man vill det.

OBS! Mitt exempel byter även ut andra tecken. Justera listan till ditt behov. Koden kan anpassas till andra AS-miljöer

Nu använder jag inte Mail eller iCal, däremot har jag fått ägna groteskt mycket tid åt teckenkodningsfrågor under det gågna året, typ hundratals timmar, och räddningen i min nöd har varit shell-kommandot "iconv" där man kan ange från och till vilken kodning man vill konvertera. Mycket bra faktiskt

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-12 18:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu använder jag inte Mail eller iCal, däremot har jag fått ägna groteskt mycket tid åt teckenkodningsfrågor under det gågna året, typ hundratals timmar, och räddningen i min nöd har varit shell-kommandot "iconv" där man kan ange från och till vilken kodning man vill konvertera. Mycket bra faktiskt

Mycket intressant, ge oss kodexempel!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-14 18:32

Och jag som precis skulle flytta frågan till AppleScript-forumet som jag hade missat. Men då slapp man kanske...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-14 19:30

Ett litet klargörande:
ASCII är ASCII. Det finns inga Mac eller Win varianter. ASCII har dessutom inte stöd för åäöÅÄÖ m.fl. diakritiska och andra speciella tecken.

ASCII-kod består av 7 bitar => 128 tecken (inkl. styrtecken etc.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-15 00:22
Ursprungligen av Gunnar B:

Ett litet klargörande:

I'm listening...

Ursprungligen av Gunnar B:

ASCII är ASCII. Det finns inga Mac eller Win varianter.

You would be surprised...

Ursprungligen av Gunnar B:

ASCII har dessutom inte stöd för åäöÅÄÖ m.fl. diakritiska och andra speciella tecken.

Vilka minst inte när man pillade på dip-switcharna i printern för att ställa in SWE-ASCII? Så kom inte och påstå att det inte fanns stöd för svenska tecken. Som hamnade på just hak- och krullparanteser och så.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-15 18:57
Ursprungligen av Gunnar B:

Ett litet klargörande:
ASCII är ASCII. Det finns inga Mac eller Win varianter. ASCII har dessutom inte stöd för åäöÅÄÖ m.fl. diakritiska och andra speciella tecken.

ASCII-kod består av 7 bitar => 128 tecken (inkl. styrtecken etc.)

"High ASCII" - finns det?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-14 23:40

Om man inte pratar om utökad ASCII förstås, vilket de flesta troligen gör.

Personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att såna här problem fortfarande uppstår år 2007. Hur svårt kan det vara att stödja Unicode?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-15 00:17
Ursprungligen av memark:

Hur svårt kan det vara att stödja Unicode?

Vissa brukar stava det MICROS~1 ...

Terminilogi-förvirring. ASCII är ASCII och inget annat. "High-ASCII, SWE-ASCII, Extended ASCII " etc är alls inte ASCII utan teckentabeller som tagit ASCII som grund och sen definierat fler tecken utöver det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_ASCII

Var noggrann med terminologin – det är nog svårt ändå

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-16 11:03

För egen del skulle jag säga:
Skit i terminologin, det är nog svårt ändå.

1
Bevaka tråden