Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp en DMZ zon med 10.5 brandvägg?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag?
Jag har aldrig jobbat med den inbyggda brandväggen men nu tänkte jag försöka.

Ja ja ladda ner ditten och datten, jag vill testa den inbyggda och överbevisa mig själv om att den inte är något att ha eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 21:37

fler nätverksportar är ju ett minimumkrav....
1: internet
1: lan
1: dmz.

typ. om det är en sån du skall ha.
sen e det bara att sätta upp dom reglerna som du behöver.

Jag kan väl fortsätta på min egen tråd.
Jag har inte ens kommit så långt som detta ännu.
Det är förmodligen fel dag och med för mycket icke vatten i kroppen som jag försöker göra detta.

Jag har tre nätverks interface:
en0
en1
en2

Tanken är att sätta upp det som glemme säger.
Men.
Jag kommer inte ens så långt som att lyckas få servern att dela ut DHCP till klienterna.
Jag måste göra något otroligt nybörjarfel.
Detta kan jag sätta upp i sömnen med en 10.4 server men med 10.5 servern fungerar inget.

Jag måste sätta mig ner när jag är mer "normal" och läsa på för att se vad jag gör för fel.

Som det är nu är servern installerad som "Advanced".
en0 är internet.
en1 är 10.0.1.1 (range 10.0.1.120-150)
en2 är 192.168.0.1

DHCP ska delas ut på en1.
Men tji får jag.
Inte får jag några DHCP uppgifter därifrån inte.
Det hjälper inte ens att jag hårdställer tcp uppgifterna, inte på något sätt kan jag komma åt servern eller komma åt internet.

Jag testade i desperation att sätta upp severn som mha server assisant och säga att den skulle vara en gateway. Inte ens det fungerade... grrr...

Det värsta är att jag satt upp detta på jobbet och fick det att fungera på en gång det gör inte saken mindre irriterande kan jag säga.
Jag börjar undra om nätverkskorten är paj eller nåt men de funkade i maskinerna som de satt i innan.

Nej nu ska jag titta på film och sedan ja vet inte vad.

God jul!

1
Bevaka tråden